سناتورهای آمریکایی، به رغم تهدید اوباما برای بررسی لایحه تحریم ایران، تشکیل جلسه می‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه اگزماینر در مطلبی با این عنوان به قلم "چارلز هاسکینسون" نوشت به دنبال از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران از روز یکشنبه در ژنو، قانونگذاران کنگره آمریکا با لایحه ای برای وضع تحریم های تازه علیه تهران جلو آمدند و تهدید باراک اوباما رئیس جمهور این کشور برای وتوی چنین طرحی را نادیده گرفتند.

کمیته بانکداری و امور شهری و مسکن سنا، اعلام کرد روز پنج شنبه تشکیل جلسه می دهد تا لایحه دو حزبی سناتورها مارک کرک و باب منندز را بررسی کند.
این اقدام نشان می دهد این دو سناتور حمایت کافی کسب کرده اند تا در این خصوص و چند روز پس از طرح علنی تهدید وتوی او، شکستی تحقیرآمیز را به او تحمیل کنند. ماه پیش کرک به واشنگتن اگزماینر گفت او و منندز لایحه ای را در نظر دارند که بتواند حمایت کافی دو حزب را برای غلبه بر هر گونه وتوی رئیس جمهور، کسب کند. 

نمایندگان مجلس نمایندگان سرگرم کار بر روی لایحه تحریم های خود هستند.

حمایت از تحریم ها در هر دو بخش کنگره -به رغم لابی شدید دولت در این خصوص- قوی است. لایحه وضع تحریم های تازه علیه ایران در ژوئیه 2013 با رای 400 به 20 در مجلس نمایندگان تصویب شد. 

در سنا، نسخه اولیه لایحه منندز و کرک، سال گذشته از حمایت اکثریت برخوردار بود اما با مانع تراشی هری رید رهبر اکثریت وقت مواجه شد. "میچ مک کانل" رهبر جدید اکثریت در سنا، وعده داده است درباره این تحریم های تازه رای گیری شود و به نظر می رسد حمایت از آن در مجلس نمایندگان، دستکم به همان قوت سال 2013 باشد.

بعید به نظر می رسد اوباما بتواند مانع از تحریم های تازه شود، مگر آنکه مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک با تهران، در آخرین دور به نتیجه برسد. 

مقامات دولت می گویند اقدامات کنگره برای وضع تحریم های تازه، در مذاکرات خلل وارد می کند و این نکته ای است که مقامات ایرانی نیز به آن اشاره کرده اند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز که در آمریکا به سر می برد، روز جمعه در این خصوص موضعی مشابه اوباما را ابراز کرد.

وی در کنفرانس خبری با اوباما گفت: تحریم های بیشتر یا تهدید تحریم های بیشتر، در این نقطه عملا به رساندن مذاکرات به نتیجه ای موفقیت آمیز، کمک نخواهد کرد.

اما در بین قانونگذاران این حس فزاینده وجود دارد که دولت اهرم لازم برای رسیدن به معامله با ایران از دست داده است. این حس با نگرانی ها از این که اوباما بیش از حد در برابر ایران شکیبایی نشان می دهد، تقویت شده است.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۲۶ ۳۰ دی ۱۳۹۳
مرک بر آمریکا
آخرین اخبار