مفتح در نشست خبری مطرح کرد؛

پایان دعوای «عمرانی» دولت و مجلس/ افزایش مالیات شرکت‌های دولتی و غیردولتی

سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری، آخرین تصمیمات کمیسیون متبوعش را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "محمدمهدی مفتح" سخنگوی کمیسیون تلفیق ظهر امروز دوشنبه 29 دی ماه در نشست خبری، آخرین تصمیمات کمیسیون متبوعش را تشریح کرد.
 
وی افزود:‌ کلیات لایحه بودجه 94 روز گذشته با 21 رأی موافق از مجمع 35 عضو کمیسیون تلفیق تصویب شد و وارد بررسی بحث درآمدی بودجه شدیم.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: دولت ویژگی‌هایی را برای لایحه بودجه 94 مطرح کرد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

* تطبیق لایحه بودجه 94 با قوانین فرادستی همچون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و...

* تحقق رشد اقتصادی سال 94 با استناد به بودجه 94

* رشد 18 درصدی بودجه عمرانی

* رشد 23 درصدی درآمدهای مالیاتی

* افزایش درآمدهای غیرنفتی به کل منابع عمومی

* 6.6 درصدی مالیات به تولید ناخالص داخلی
 
* بهبود 10 درصدی تراز علمیاتی بودجه 94 نسبت به بودجه 93

* افزایش بودجه 60 درصدی صندوق نوآوری برای تحرک در حوزه تحقیقات و فن‌آوری

* طبقه‌بندی تخصیص بودجه عمرانی؛ اختصاص بودجه به طرح‌هایی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اختصاص بودجه به پروژه‌های مهم در مناطقی که پروژه‌ای با پیشرفت 80 درصد ندارد به منظور رعایت توازن منطقه‌ای 

* افزایش ظرفیت 7 هزار مگاواتی تولید برق

* تخصیص هزار و سیصد میلیارد تومان به منظور وام ازدواج، زنان سرپرست خانوار و هزینه‌های ضروری.
 
مفتح همچنین گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در مورد کلیات لایحه بودجه نظریاتی داشت که اهم آن‌ها به شرح زیر است:

• ارتقا نرخ تسعیر ارز از 2 هزار و 650 تومان در سال 93 به 2 هزار 850 تومان در سال 94

• کاهش سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت به 20 درصد (در این مورد در کمیسیون بحث خواهد شد)

• افزایش منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت، صکوک و... از 6 هزار میلیارد تومان در سال 93 به 11 هزار میلیارد تومان در سال 94 (نوعی تذکر مرکز پژوهش‌ها به مجلس)

• افزایش درآمد حاصل از واگذاری شرکت‌ها از 7.7 هزار میلیارد تومان به 14.5 هزار میلیارد تومان

• رشد 14 درصدی حقوق و دستمزد کارکنان

• افزایش 7 هزار میلیارد تومانی اعبتارات عمرانی

*** نقاط قوت لایحه بودجه 94 از دیدگاه مرکز پژوهش‌ها

• کاهش طرح‌های عمرانی جدید (طرح جدید در بودجه امسال 8 مورد است)

• اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی

• محاسبه قیمت تمام شده برخی از فعالیت‌های پیوستی 4
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه این نشست با بیان این که این کمیسیون وارد فاز دوم بررسی لایحه بودجه 94 شده است، گفت: برخی از مواد قانون تنظیم بخشی مقررات مالی دولت که اخیراً در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان ارسال شده مورد ایراد قرار گرفته است. بنابراین منتظریم که آن‌ها تعیین تکلیف شود تا استناد به آن‌ها در کمیسیون تلفیق تصمیم‌گیری کنیم.
 
وی در مورد درآمدهای مالیاتی کشور که کمیسیون تلفیق آن را بررسی کرده است، گفت: مالیات اشخاص حقوقی دولتی (شرکت‌های دولتی) در لایحه پیشنهادی دولت (8 هزار و 230 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که کمیسیون تلفیق آن را به 9 هزار و 32 میلیارد تومان افزایش داد.
 
مفتح اظهار داشت:همچنین مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی (شرکت‌های غیردولتی در لایحه پیشنهادی دولت 19 هزار میلیارد و 583 میلیون تومان پیش بینی شده بود که کمیسیون تلفیق آن را به 20 هزار میلیارد و 823 میلیون تومان افزایش داد.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: منظور از افزایش درآمدهای مالیاتی به منزله افزایش نرخ مالیات نیست بلکه به منزله افزایش پایه‌های مالیاتی است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران یکی از موضوعات مهمی که در سخنان سخنگوی کمیسیون تلفیق وجود داشت آن که دولت خود را ملزم کرده به مناطق محرومی که پروژه عمرانی با پیشرفت فیزیکی 80 درصد ندارند، به پروژه‌های مهم آن منطقه اعتباراتی اختصاص دهد. این در حالی است که سال گذشته دولت گفته بود فقط به پروژه‌های عمرانی که پیشرفت فیزیکی 80 درصد دارند اعتبارات اختصاص خواهد داد و همین امر موجب اعتراض شدید نمایندگان مناطق محروم شد چرا که معتقد بودند که در مناطق آن‌ها پروژه عمرانی با پیشرفت فیزیکی 80 درصد وجود ندارد و این اقدام دولت منجر به تقویت پروژهای عمرانی مناطق توسعه‌یافته و تضعیف پروه‌های عمرانی مناطق محروم خواهد شد.
 
حتی نمایندگان برخی استان‌ها در واکنش به این اقدام هیأت رئیسه مجلس را تهدید کردند که اگر این روند اصلاح نشود، استعفا خواهند کرد. بنابراین انتظار می‌رود با این ابتکار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دعوای عمرانی دولت و مجلس پایان یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار