وزیر نفت مطرح کرد:

تحریم‌ها مانع پیبشرفت پتروشیمی نیست / واحد تولید اتان و گاز مایع پارس جنوبی سال آینده در مدار سرویس

زنگنه گفت: تحریم‌ها هیچ مانعی بر پیشرفت صنعت پتروشیمی کشور ایجاد نکرده بلکه عامل اصلی کندی این صنعت در توسعه بی‌تدبیری مسئولان صنعت پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن زنگنه در همایش پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: صنعت پتروشیمی افراد کثیری تلاش کردند تا مرحله به مرحله تجربه‌ها را جمع‌آوری و کالای باکیفیت را تولید کنند.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی هر چند که 50 سال از عمر تأسیس آن می‌گذرد یک دوران سازندگی همچنین در دولت اصلاحات جهش بزرگی در توسعه پیدا کرد به طوری که در سال 76 ارزش محصولات تولیدی این شرکت بیش از یک میلیارد دلار بود این در حالی است که امسال ارزش این محصولات به بیش از 20 میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: کارهای خوب و شایسته‌ای در سال 76 تاکنون انجام شده است به طوری که از یک میلیارد دلار ظرفیت به 20 میلیارد دلار ارتقا یافته است پتروشیمی ایران تولید ارزش خود را بعد از انقلاب شروع کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه از سال آینده واحد تولید اتان و گاز مایع پارس جنوبی در مدار سرویس قرار می‌گیرد اظهار داشت: تحریم‌ها هیچ مانعی بر پیشرفت صنعت پتروشیمی کشور ایجاد نکرده بلکه عامل اصلی کندی این صنعت در توسعه بی‌تدبیری مسئولان صنعت پتروشیمی کشور است.

وی ادامه داد: حدود 4 میلیون تن اتان از فازهای 15 و 16 و 17 و 18 در سال 94 تولید خواهد شد و بقیه فازهای 20 و 21 به مرور در مدار سرویس قرار خواهند گرفت به طوریکه مشکل گاز در صنعت پتروشیمی نخواهیم شد.

زنگنه اظهار کرد: طرح‌های متعددی طراحی و در دست اجرا است از جمله طرح دیدبلند 2، LMG3100، اتان فاز 12 و پارسیان اجرا خواهد شد.

وی افزود: توسعه پتروشیمی نیازمند منابع اعتباری است که بایستی از طریق فاینانس باید تأمین شود تا با اتکا به خوراک واحدهای تأمین تولید خود را به رقم 70 میلیون تن برسانیم.

وی افزود: خصوصی‌سازی نامطلوب چیزی است که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد که نباید اکنون افسوس سال‌های گذشته را خورد باید به فکر آینده این صنعت در کشور بود.

زنگنه تصریح کرد: در فضای جدیدی که برای جایگاه پتروشیمی در کشور ایجاد شده باید از توسعه فناوری و پژوهش با هدف دستیابی به فناوری تولید و تجاری ‌سازی تولید حمایت اساسی صورت گیرد اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران را در این زمینه جذب کنیم این صنعت مرحله رشد را به خود اختصاص خواهد داد.

وی ادامه داد: کار دیگری که برای صنعت پتروشیمی در حال اجرا است مشارکت فعال در سامان‌دهی بازار سرمایه با هدف جذب سرمایه کوچک بر این صنعت است که مزیت‌های بسیار خوبی دارد.

وی ادامه داد: نقش دولت را باید در واحدهای پژوهشی و کمک فنی و مدیریتی و حمایت توسعه‌ای برای صنایع پایین‌دستی و سامان‌دهی بازار سرمایه فراهم کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید بازارهای صادراتی را گسترش داد به طوری که هم‌اکنون در کشور همسایه (عراق، آذربایجان، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان) صنایع پتروشیمی مناسبی ندارند باید از این ظرفیت استفاده کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: پیشرفت ، توسعه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار