در مراسم پاسداشت ادبی سیدمجتبی نواب صفوی بر نقش موثر ادبیات در شکل گیری جریان‌های مختلف فکری و ادبیات پاک سرزمین ایران در انقلاب تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری پاسداشت ادبی سید مجتبی نواب صفوی که امروز در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد، علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و ترانه‌ی حوزه‌ هنری گفت: شهید همت با شهید نواب صفوی بزرگتر از اتوبان‌هایی هستند که هر روز از آن‌ها عبور می‌کنیم. آن‌ها در واقع خود بزرگراه بودند و راه را نشان می‌دهند.
 
وی ادامه داد: تعداد 120 اثر به دبیرخانه‌ی اولین کنگره‌ی پاسداشت ادبی سید مجتبی نواب صفوی رسیده که از این میان 40 الی 50 اثر در کتاب پیشاهنگ پرواز چاپ شده و 14 شاعر نیز برگزیده شده‌اند.
 
مدیر دفتر شعر و ترانه حوزه هنری با روایت خاطره‌ای از احمد شاه مسعود در جبهه‌ی افغانستان گفت: عملیات‌ها به خاطر ادبیات‌ها رخ می‌دهند و این ادبیات‌ها هستند که ما را بیمه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: بنا بود کسان دیگری ادبیات را به کشور ما صادر کرده و ما را اداره کنند ولی این ادبیات آمد و ما را به سمت سبک ادبیات مقاومت کشاند.
 
قزوه اظهار داشت: هیتلر اگر آمد، فقط یک عامل بود و پشت آن ادبیات فاشیستی قرار داشت. 

وی افزود: امروزه ما ادبیات پاکی در سرزمینمان داریم و این ادبیات با مجاهدت‌هایی که امثال نواب صفوی‌ها آفریده‌اند، آفریده شد.
 
مدیر دفتر شعر و ترانه حوزه هنری ادامه داد: کار نواب صفوی در دوره‌ی خفگان، کار یک مجاهد بزرگ بود و امروز من خوشحالم که ثمره‌ی پاسداشت ادبی سید مجتبی نواب صفوی یک کتاب شده و تاریخ با آن به خوبی در ذهن بچه‌های ما نقش خواهد بست.
 
همچنین محمد مهدی عبد خدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام در بخش دیگری از مراسم پاسداشت ادبی سید مجتبی نواب صفوی گفت: شعرای زیادی در زمان نواب شعر گفتند و اولین آن‌ها فخرالدین حجازی بود.
 
وی در ادامه به خاطره‌ای از شعر فخرالدین حجازی اشاره کرد و اظهار داشت: همان موقع هم ما ادبیات و شعر آئینی داشتیم. شعر آئینی در تاریخ ما سابقه دارد. مردم ما خود به خود شاعرند.
 
وی ادامه داد: ادبیات آئینی و ادبیات عامیانه را که جمع کنید انقلاب از آن‌ها قوت گرفته است. ادیبان تاریخ را رقم می‌زنند.
 
نیره سادات احتشام رضوی، همسر نواب صفوی در بخش دیگری از این مراسم گفت: در کلمه‌ی نواب یک دنیا مستتر است. لحظاتی که در کنار آن مرد بزرگ جهان اسلام بودم، بسیار مهم بود.
 
وی افزود: اذان و نماز نواب یک مکتب آموزنده بود.
 
همسر نواب صفوی به روایت خاطره‌ای از نماز نواب اشاره کرده و گفت: کنار این مرد بزرگ هر لحظه یک دنیا کمال، معرفت و نزدیکی به خدا بود.
 
وی ادامه داد: در هشت سال زندگی مشترک با نواب صفوی شاید به اندازه‌ی یک سال مردم معمولی در کنار هم نبودیم، زیرا وی هر لحظه در یک مکان بود.
 
احتشام رضوی تصریح کرد: آنان که وجودشان در راه اسلام فدا شده، در روز الست در پاسخ به امام حسین (ع) گفتند لبیک یا حسین، بنابراین هرکسی که قدمی در راه اسلام بردارد،‌ جواب مظلومیت حضرت زینب (س)‌ را داده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به خاطره‌ی تدفین نواب صفوی اشاره کرده و گفت: من در این روز یک سخنرانی یک ساعت و نیمه خطاب به ارتش و ارتشیان داشتم.
 
همچنین حجت الاسلام حجتی کرمانی،‌ نویسنده و محقق کشورمان با بیان اینکه چند روز پیش در شهر مقدس قم بزرگداشتی برای نواب صفوی برگزار شده، گفت: من در آن جلسه به یاد صفا و روح بلند شهید نواب صفوی گریستم و حال بعد از گذشت 59 سال از شهادت وی، می‌گویم بعد از شهادت او من عزای دائمی گرفتم. من چون نماز نواب را دیده بودم، هرگز عزای شهادت او را فراموش نکردم.
 
وی ادامه داد:‌ ما که با آن شهید محشور بودیم و ساعات اندکی از روز را در کنار او بودیم، هرگز خاطرات حضورش را فراموش نمی‌کنیم.
 
حجت‌الاسلام حجتی در ادامه با روایت خاطره‌ای از ملاقات با نواب صفوی در مدرسه‌ی فیضیه اشاره کرده و گفت: پس از آن ملاقات پیرمردی که آن‌جا حضور داشت،‌ گفت: این سید که بود که من نجابت پیامبر را در چهره‌ی او دیدم.
 
حجت الاسلام حجتی کرمانی در پایان سخنان خود، شعری را سرود که چهار بیت آن در همان زمان شهادت نواب صفوی سروده شده بود.
 
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از کتاب پیشاهنگ پرواز رونمایی شد.
 
لازم به ذکر است؛ شاعرانی چون آرش پورعلی زاده، مهدی جهان دار،‌احمدرضا خان احمد، میثم داوودی، آزاده سالمی، علی سلیمانی، علی فردوسی، منصوره اثحاق زاده، محمدحسین ملکیان، رضا نیکوکار، سید مهدی نژاد هاشمی، قاسم بای و مطهره عباسیان به عنوان برگزیدگان اولین کنگره‌ی پاسداشت ادبی سید مجتبی نواب صفوی معرفی شدند.
 
انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار