بیرجند؛

آبگیری آب انبارهاي خراسان جنوبی در فصل زمستان

آب انبارهای شهرستان سرايان در فصل زمستان آبگیری شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛آب انبارهای شهرستان سرايان در فصل زمستان آبگیری شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت:آبگیری آب انبارها در سرایان میراثی ماندگاری از گذشتگان است که در آن جمعی از مردم شهرستان سرایان با کمک هم، آبي را که از سال گذشته در آب انبار باقي است تخليه و گل و لايي که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تمیز مي‌کنند.

عرب افزود: با توجه به اين که مخزن آب انبار داراي يک شير تخليه است اين شير حدود
60 سانتي متر بالاتر از کف نصب شده اما در کف آن هم يک لوله سفالي به نام "تن بوشه " براي انتقال فاضلاب وجود دارد که براي تخليه آب باقي مانده و گل و لاي آن استفاده مي شود.

وی گفت:افرادي که براي تميز کردن داخل مخزن انتخاب مي‌شوند از طريق پنجره منتهي به مخزن به داخل آن مي روند و ورود به اين مخزن عميق با طناب ميسر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان با اشاره به اتمام کار نظافت در آب انبارها افزود: برای آبگیری این آب انبارها در ابتدا توپ مخروطي شکل با قطری به اندازه قطر تن بوشه که دورآن را با پارچه کرباس مي پيچند در تن بوشه مي‌گذارند و آن را مسدود مي کنند.

عرب گفت:بيشتر آب انبارهاي سرايان از قنات تربري و زابري آب مي‌گيرند.

وی با بیان اینکه آبگيري آب انبارها در شب هاي زمستان انجام مي شود،افزود: مراسم آبگيري با فراخوان کد خداي محل آغاز و به مدت ده شب در فصل زمستان انجام مي شود که کشاورزی تعطیل و آب بیشتر است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: آب ، انبار ، بیرجند ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.