جهانگیری گفت: در سال 90 وقتی تحریم ها رخ دادگفته شد بخش خصوصی به فروش نفت وارد شود ولی در عمل به بخش خصوصی نفتی اجازه برای فروش داده نشد و 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول مملکت در اختیار یک جوان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانیگری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت نمایندگان که صبح امروز در اتاق بازرگانی برگزار شد گفت: وقتی که درسال 90 تحریم‌ها رخ داد گفته شد بخش خصوصی در فروش نفت وارد شود ولی به اتاق بازرگانی ایران نفتی برای فروش داده نشد و یک جوان که مشخص نشد از کجا وارد شد 2 میلیارد و 500 میلیون دلار پول مملکت در اختیار وی قرار گرفت که این پول اگر به کشور برگشت داده نشود یک روسیاهی است.

وی افزود: از روزهای نخست دولت متوجه این ماجرا شدیم و تا به امروز هنوز چیزی عایدمان نشده و مختصر دارایی وی که در داخل کشور است قرار شده به وزارت نفت واگذار شود که این رقم نیز بسیار ناچیز می‌باشد .

جهانگیری تأکید کرد: گفته می‌شود این رقم خرج شده اما 2.7 میلیارد دلار پول کمی نیست که در عرض یک سال خرج شود.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: نکته مهم این است که این فرد چگونه به این سیستم ورود پیدا کرده است و اگر ریشه آن پیدا نشود شاید سال دیگر فرد دیگری از این طریق وارد شود.

جهانگیری ادامه داد: تیم دولت امروز با تمام توان و آبرو در پی دفاع از منافع ملت است و ملاحظه هیچ کسی را نمی‌کند.

وی ادامه داد: مورد دیگر افزایش نرخ ارز در یک بازه زمانی بود و تدبیری که برای کنترل نرخ ارز اندیشیده شد این بود که ارز را صرافی‌های دبی و ترکیه بفرستید که این امر موجب شد ظرف 18 ماه 22 میلیارد دلار پول ایران به خارج از کشور برود.

وی افزود: ما قرار نداریم که کلاه سرمان برود و به اسم اقتصاد آدرس اشتباهی به ما ندهند چرا که ما خود می‌دانیم فساد رخ می‌دهد و بنای دولت عمل به قانون و صراحت در برابر افکار عمومی است و همچینن عمل به قانون در این دولت پشت درهای بسته رخ نمی‌دهد و باید به بخش خصوصی اعتماد داشته باشیم.

وی گفت: بخش خصوصی باید محور و مدار توسعه باشد و دولت نیز خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌داند و باید بسترساز بخش خصوصی باشد و در این زمینه اتاق نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی افزود: هدف از تأسیس اتاق کمک به فراهم کردن موجبات رشد اقتصادی است ما انتظار داریم که اتاق بازرگانی ایران به اهداف خود به جدیت بپردازد.

جهانگیری گفت: درسال 94 نیازمند همکاری و تعامل بیشتر با اتاق بازرگانی هستیم و اگر رشد 4 درصد که در نیمه اول سال 93 شاهد آن بودیم بخواهیم در سال 94 نیر ادامه یابد نیازمند کارهای جدی می‌باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توجه به صادرات باید در اولویت‌های ما قرار گیرد گفت: در شرایط تحریم ما با کشورهای اطراف خودمان گفتگوهای زیادی را انجام دادیم همچینن روسیه نیز اقتصادی بزرگ است و مکرر از ما درخواست کرده است که کالاهای ایرانی را جایگزین کالاهای اروپای بکند.

معاون اول رئیس جمهور نیز به این نکته تأکید کرد: که در دولت جدید هنوز تحریم جدیدی وضع نشده و بخشی از منابع نیز آزاد شده که البته رقم بسیار ناچیزی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید به بازار کشورهای همسایه از جمله روسیه و عراق توجه جدی کنیم و از فرصت بدست آمده استفاده نماییم

وی، فرصت استفاده از صندوق توسعه ملی را برای فعالان اقتصادی فرصتی مهم دانست و گفت: صندوق توسعه ملی ۱۰ میلیارد دلار پول دارد که برای سرمایه گذاری در بخش ارزی با سود ۶ درصد در سراسر کشور و ۴ درصد در هفت استان محروم وام می دهد، ضمن اینکه برای طرح‌های صنعتی نیز وام ۱۹ درصدی و در هفت استان محروم، وام ۱۵ درصدی ارائه می کند

جهانگیری خاطر نشان کرد: تمرکز وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت و امور خارجه رفع موانع پیش روی صادرات غیرنفتی است

انتهای پیام/

برچسب ها: خصوصی ، فروش ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار