تقویم شیعه؛

ملعونی که به هیچیك از شروط قرار داد عمل ننمود/در این مكان دو تن از بنى اسرائیل حكم به جور كردند

در این روز در سال پنجم هجرى در زمان پیامبر (صلى الله علیه و آله ) غزوه دومه الجندل اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران،

1جنگ دومة الجندل
در این روز در سال پنجم هجرى در زمان پیامبر (صلى الله علیه و آله ) غزوه دومه الجندل اتفاق افتاد. در اراضى ((دومة الجندل )) گروهى از اشرار همدست شده و به كاروانها حمله مى كردند.

پیامبر صلى الله علیه و آله  سباع بن عرفطه غفارى را روز 25 ربیع الاول در مدینه به جاى خود قرار داد، و با هزار رزمجو بیرون آمدند تا به آن نواحى رسیدند. راهزنان چون متوجه آمدن آن حضرت شدند، فرار كردند. مسلمانان اموال آنان را برداشتند و در بیستم ربیع الثانى وارد مدینه شدند.

عبد الرحمن بن ابى لیلى مى گوید: من با ابوموسى اشعرى از دومة الجندل عبور مى كردیم . ابوموسى به من گفت : زمانى كه با پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به دومة الجندل رسیدیم آن حضرت به من فرمود: ((در این مكان دو تن از بنى اسرائیل حكم به جور كردند، و به زودى در میان امت من دو تن در این مكان به جور حكم مى نمایند)).

راوى مى گوید: ابوموسى و عمرو عاص براى حكمیت در صفین به دومة الجندل رفتند و میان على بن ابى طالب (علیه السلام ) و معاویه ملعون حكم كردند. بعد از ماجراى حكمین ابوموسى را ملاقات كردم و به او گفتم : ((مگر تو نبودى كه از پیامبر (صلى الله علیه و آله ) چنین حدیثى را نقل كردى ؟! گفت : و الله المستعان !!

2. صلح امام حسن (علیه السلام )

قرار داد امام حسن مجتبى (علیه السلام ) با معاویه ملعون در 25 ربیع الاول سال 41 هجری بوده  ، و بعضى در 26 این ماه نقل كرده اند، كه شامل موارد زیر بود:

1. به على (علیه السلام ) دشنام ندهند.
2. خون شیعیان محترم و محفوظ بماند، و حقوقشان پایمال نگردد.
3. معاویه یك میلیون درهم بین یتیمان جنگ جمل و صفین تقسیم كند.
4. امام (علیه السلام ) معاویه را امیر المؤمنین نخواند.
5. معاویه باید بر اساس كتاب خدا و سنت پیامبر (صلى الله علیه و آله ) عمل كند.
6. معاویه پس از مرگ ، خلافت را به دیگرى واگذار نكند.

معاویه این شرایط و شرایط دیگر مربوط به حفظ اسلام به ویژه شیعیان را پذیرفت و جنگ پایان یافت ، امام آن ملعون به هیچیك از شروط این قرار داد عمل ننمود، بلكه خلاف تمام آنها عمل كرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار