روز غزه، آغاز نبرد تاریخی مجمع المُرُوج ، رحلت آیت اللَّه "سید محمد حجّت کوه کمره‌ای" ، شکایت ایران از دخالت‌های شوروی در شئون ایران ، حملهٔ سپاهیان شاه عباس برای آزادی جزیرهٔ هرمز ، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 29 دی 1393 خورشیدی برابر با 27 ربیع الاول 1436 هجری و 19 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شکایت ایران از دخالت‌های شوروی در شئون ایران به سازمان ملل متحد (1324 ش)
غائله آذربایجان یکی از مسائل‌ی بودکه با پایان جنگ جهانی دوم در ایران صورت عمل به خود گرفت اما بازتاب بین‌المللی یافت. شکل‌گیری فرقه دموکرات به رهبری جعفر پیشه‌وری و حمایت دولت شوروی از خودمختاری آذربایجان، باعث عکس‌العمل ارتش ایران شد. در این حال نیروهای نظامی ایران قصد ورود به منطقه را داشتند اما سربازان شوروی که از زمان جنگ جهانی دوم در منطقه مستقر بودند از ورود آنان به منطقه جلوگیری کردند. در شهریور 1324 ش، دولت ایران از دولت‌های نیروهای مستقر در کشور درخواست کرد افراد خود را از ایران خارج کنند که آمریکا و انگلستان در راستای مقابله با شوروی این امر را عملی کردند. اما ارتش شوروی، برخلاف قراردادهای قبلی از این اقدام سر باز زد. از این رو، در روز 29 دی 1324 ش نماینده ایران در سازمان ملل از این سازمان درخواست رسیدگی نمود که پس از صدور قطعنامه و پیگیری امر، قرار شد که نیروهای شوروی تا خرداد 1325 ایران را ترک کنند. شش ماه پس از خروج ارتش سرخ، نیروهای نظامی ایران با ورود به آذربایجان، به غائله حزب دموکرات پایان بخشیدند.

رحلت فقیه و مرجع بزرگوار آیت اللَّه "سید محمد حجّت کوه کمره‌ای" (1331 ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمد حجّت کوه‌کمره‌ای در سال 1271 ش (1310 ق) در تبریز به دنیا آمد. پدر ایشان آیت‌اللَّه سیدعلی از مراجع معروف و معاصر شیخ مرتضی انصاری بود. ایشان پس از تحصیل مقدمات در تبریز راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام سید محمدکاظم یزدی، میرزا حبیب‌اللَّه رشتی، شیخ الشریعه اصفهانی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی استفاده نمود. ایشان سپس راهی قم گردید و از درس آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهره برد و مورد توجه و لطف استاد قرار گرفت، به طوری که وی را به عنوان یکی از دو وصی شرعی خود انتخاب نمود. آیت‌اللَّه حجت در فن رجال و درایه تخصص فراوانی داشت و از علمای بزرگ، اجازه روایت اخذ کرده بود. ایشان پس از درگذشت آیت‌اللَّه حائری، زعامت اجرایی و علمی حوزه را با همکاری دو تن از بزرگان معاصرش به دوش کشید و به تألیف و تدریس خود ادامه داد. سرانجام این عالم ربانی در 29 دی 1331 ش (3 جمادی‌الاولی 1372 ق) در 60 سالگی رحلت کرد و در مدرسه حجتیه قم مدفون گشت.

روز غزه
29 دی‌ماه سالروز پایان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه است که با پیروزی مقاومت اسلامی به پایان رسید.

شهربانی اعلام کرد در ماه اول سال جاری رانندگان متخلّف 210 میلیون ریال جریمه پرداخته اند (1352 ش)
و در همین مدت 720 نفر در تهران و حومه در تصادفات رانندگی درگذشته اند

تولد "ابوالعلاء معری" شاعر و ادیب عرب (363 ق)
ابوالعَلاء مَعَرّی (به عربی: أبو العلاء المعری) و یا ابوالعلی معری با نام کامل أحمد بن عبد الله بن سلیمان القضاعی التنوخی المعری) (۳۶۳ — ۴۴۹ هجری)، شاعر و فیلسوف عرب، در روز جمعه ۲۷ ربیع الاول سال ۳۶۳ هجری (۹۷۳ میلادی) در شهر معره نعمان در بیست میلی شهر حلب در سوریه به دنیا آمد و در سال ۴۴۹ هجری (۱۰۵۸ میلادی) در همین شهر درگذشت. وی به رهین المحبسین ملقب بود. در سن چهارسالگی مبتلا به بیماری جدری شد و در اثر این بیماری نابینا شد. در یازده سالگی سرودن شعر را آغاز کرد. گروهی از پژوهش گرانی که به بررسی مطالب فلسفی می‌پردازند، بر این باورند که ابوالعلا مردی شکاک و حیرت زده و نقیض گو بوده‌است. آنان پندارهای خود را با تک بیتی‌هایی که از لزومیات ابوالعلا تلخیص کرده‌اند دست مایه قرار می‌دهند.

آغاز نبرد تاریخی مجمع المُرُوج (699 ق)
جنگ تاریخی مجمع المُروج میان نیروهای غازان ایل خان و مَلِک ناصر در سوریهٔ کنونی به دلیل منافع و مصالح سیاسی میان دو طرف درگرفت. ممالیک مصر پس از بیرون آوردن شام و سواحل مدیترانه از دست صلیبیون درصدد تصرف بغداد و بیرون آوردن آن از دست مغول برآمدند. غازان برای دفاع از متصرفات ایلخانان وارد این نبرد شد و در محل مجمع المروج مسلمین را شکست داد و بر شام و فلسطین مستولی شد.

حملهٔ سپاهیان شاه عباس برای آزادی جزیرهٔ هرمز از دست بیگانگان (1031 ق)
جزیرهٔ (تنگه) هرمز از ده‌ها سال قبل تحت تصرف پرتغالی‌ها قرار داشت و آنان خواستار ادامهٔ تصرف بحرین نیز بودند. اما چون اسپانیا که تحت تسلط پرتغال بود به قولِ خود در اتحاد جنگی با ایران بر ضدعثمانی وفا نکرده بود، به دستور شاه، یکی از فرماندهان لشکر صفوی با نمایندگان شرکت هند شرقی انگلیس برای گرفتن کشتی‌های جنگی از ایشان وارد مذاکره شد. سرانجام قرار بر این گردید که ایرانی‌ها از خشکی و انگلیسی‌ها از دریا به جزیرهٔ قشم و هرمز حمله کنند و به تسلط پرتغالی‌ها بر خلیج فارس خاتمه دهند. قوای متحد ایرانی و انگلیسی در 27 ربیع الاوَّل سال 1031 ق به محاصرهٔ قلعهٔ هرمز پرداختند و آن قلعه را در دهم جمادی الثانی همان سال، فتح کردند. پایگاه‌های پرتغالی‌ها، پس از 130 سال یعنی از زمان شاه اسماعیل صفوی، با فتح قشم و هرمز از دست رفت و آنان به ناچار در سال 1034 ق با شاه عباس، صلح کرده و از جمیع متصرفاتِ خود، چشم پوشیدند. شاه عباس برای این که دوستی آن‌ها را به کلی از دست نداده باشد، فقط به آن‌ها اجازه داد که در بحرین به صید مروارید بپردازند و در بندر لنگه برای خود قلعه و تجارت‌خانه بنا نمایند.

رحلت آیت اللَّه العظمی "سیدمحسن حکیم" زعیم حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف (1390 ق)
آیت‌اللَّه سیدمحسن حکیم در سال 1306 قمری در کشور عراق دیده به جهان گشود. او در تحصیل مدارج عالی علمی از محضر بزرگانی همچون آیات عظام: آخوند خراسانی، میرزای نایینی و آقا ضیاء عراقی کسب فیض کرد. آیت‌اللَّه حکیم نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی مسلمانان توجه ویژه‌ای اعمال می‌نمود و با زمامداران نالایق عراق سر ستیز داشت. ایشان علاوه بر مبارزه با استعمارگران غربی و حضور فعالانه در قیام اسلامی مردم عراق در سال 1920 میلادی، از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در طول سال‌های اولیهٔ دههٔ 1340 شمسی پشتیانی می‌نمود. آیت‌اللَّه حکیم با روی کار آمدن حزب بعث در عراق، به مخالفت با آنان پرداخت و از این روی، حُکام جور، انواع آزار و اذیت و اهانت را به ساحت این مرجع بزرگوار روا داشتند. سال‌های پایانی عمر آن عالم سترگ به بیماری و تبعید گذشت و منزل وی در نجف مورد هجوم عواملِ چماقدار حزب بعث قرار گرفت و انواع بی‌حرمتی‌ها را به ایشان نمودند. سرانجام این مرجع صبور و رهبر آگاه پس از تحمل رنج و مصیبت بسیار، ناشی از ظلم و ستم حکام بعث، پس از دوره‌ای بیماری، سرانجام در 84 سالگی به لقای معبود شتافت و در تشییعی با شکوه، در کنار کتابخانه‌اش در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار