رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد اعضای مجلس نمایندگان این کشور تلاش خواهند کرد طرح اعمال تحریم های بیشتر را علیه ایران پیش ببرند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم «پاتریشیا زنگرله» نوشت: رئیس «کمیته روابط خارجی» سنای آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد اعضای جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان این کشور تلاش خواهند کرد طرح اعمال تحریم های بیشتر را علیه ایران پیش ببرند. این در حالی است که کاخ سفید هشدار داده بود این تلاش ها می تواند خطر منحرف شدن گفتگوهای هسته ای ایران را در پی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از این موضوع نگران هستند که موضع دولت اوباما در مذاکرات ممکن است علیه تهران به اندازه کافی سختگیرانه نباشد.

 «باب کورکر» رئیس «کمیته روابط خارجی» سنای آمریکا افزود این نمایندگان همچنین در تلاش هستند تا یک لایحه جداگانه را به تصویب برسانند که بر اساس آن، کنگره آمریکا را وادار کنند هر گونه موافقتنامه نهایی را درباره برنامه هسته ای ایران تصویب کند.

کورکر که سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی است افزود: «تلاش ها برای دستیابی به راه حلی برای ایفای نقش کنگره در تقویت هر گونه موافقتنامه نهایی ادامه دارد.»

«مارک کرک» سناتور جمهوریخواه و «رابرت منندز» سناتور دموکرات نیز در حال نهایی کردن لایحه ای هستند که موضوع آن اعمال تحریم های سختگیرانه تر علیه ایران در صورتی است که توافق هسته ای نهایی با این کشور تا تاریخ سی ام ژوئن حاصل نشود.

کورکر در این باره گفت «کمیته بانکی سنا» قرار است سه شنبه آینده، جلسه‌ای را با موضوع تحریم های ایران برگزار کند. کورکر در این کمیته سنا نیز عضو هست. 

کرک و منندز لایحه تحریم های ایران را در ماه دسامبر سال 2013 پیشنهاد کردند، اما این لایحه برای رای گیری به سنا ارائه نشد. در آن زمان، کنترل سنای آمریکا در اختیار نمایندگان دموکرات بود، اما دموکرات ها در انتخابات نوامبر این کنترل را از دست دادند.

کاخ سفید بر تصویب لایحه تحریم های ایران تاکید کرده است؛ حتی لایحه ای که بر اساس آن، ایران تنها در صورتی که طرفین تا ضرب الاجل تعیین شده به توافق نرسند هدف تحریم های جدید قرار می گیرد. کاخ سفید عقیده دارد تصویب این لایحه می تواند مانع خروج ایران از گفتگوهای هسته ای با 6 کشور قدرتمند جهان شود.

هر چند جمهوریخواهان با 54 کرسی، اکثریت سنا را (در مقابل 46 کرسی دموکرات ها) در اختیار دارند، کورکر در این باره گفت مطمئن نیست برای بی اثر کردن وتوی اوباما در خصوص تصویب لایحه تحریم های ایران بتواند رای کافی را جلب کند. 

تصویب این لایحه دست کم به 67 رای نیاز دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار