در برنامه‌ «یک فیلم یک سلام»؛

«مهرداد غفارزاده»: سوژه "دریا، ماهی و پرنده" حرف جهان شمول دارد / «همایون ارشادی»: این فیلم تاریخ مصرف ندارد

همایون ارشادی گفت: این فیلم تاریخ مصرف ندارد و می‌شود در همه کشورها آن را نشان داد؛ این فیلم‌ می‌تواند بین المللی باشد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی "دریا، ماهی و پرنده" با حضور مهرداد غفارزاده کارگردان، همایون ارشادی و نیوشا ضیغمی بازیگر، امیر پورکیان تهیه‌کننده، شاهین یارمحمدی تدوین‌گر در گالری پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مهرداد غفارزاده در ابتدا گفت: این اثر درباره نوجوانان است و در آن بحثی درباره نوجوانان مطرح می‌شود. در رابطه با فیلم‌های کودک دو بحث مطرح است که آیا فیلم برای کودک است یا درباره کودک ساخته می‌شود، اما فیلم من مخاطبش بزرگسال و برای نوجوانان است.

وی ادامه داد: این سوژه حدود 19 سال پیش و در واقع اوایل دهه هفتاد زمانی که در روزنامه همشهری و برای تهیه گزارش به کانون اصلاح و تربیت می‌رفتم به ذهن رسید. سوژه حرف جهان شمول دارد و درباره بحثی است با عنوان آزادی که همیشه مطرح است.  

همایون ارشادی در خصوص انتخاب این سوژه  گفت: این یک سناریو بود که تا به حال درباره آن کار نکرده بودم و وقتی که مرا برای این کار خواستند جزء فیلمبردار آن با هیچکس تجربه همکاری نداشتم.

امیر پورکیان در ادامه برنامه گفت: غفارزاده روزی برای من قصه‌ای تعریف کردکه درباره یک بچه کر و لال بود که حرف‌های خود را با نقاشی عنوان می‌کند، وقتی که ایده را شنیدم متوجه جهان شمول بودن آن شدم به همین خاطر بی برو و برگرد پذیرفتم.

شاهین یارمحمدی در ادامه افزود: درباره این فیلم نمی‌توانم بگویم که تدوین ویژه‌ای انجام داده‌ام و آن را باید از کارگردان پرسید. غفارزاده از روزی که این کار شروع شد اصرار بسیاری داشت که تدوین آن را من انجام دهم. شاید به این دلیل که من و غفارزاده بسیار با همدیگر هم فکر هستیم.


وی افزود: پروسه تدوین این اثر بسیار سخت بود ولی خیلی دوست داشتنی اتفاق افتاد زیرا یک سری از سکانس‌ها فقط و فقط با تدوین درمی‌آمدند چون دکوپاژ به گونه‌ای بود که اگر در نمی‌آمد باید دوباره فیلمبرداری می‌شد.

غفار زاده در ادامه برنامه عنوان کرد: من باید از دست‌اندرکاران بخش هنر و تجربه تشکر کنم زیرا فیلم‌هایی که در دوره‌های گذشته بی پدر و مادر و آواره بودند الان نمایش داده می‌شوند که امیدوارم در دوره‌های بعد هم این اتفاق تکرار شود و درباره این برنامه هم باید بگویم، اتفاق ویژه‌ای است، زیرا اهالی و اصحاب رسانه با فیلم‌ها قبل از جشنواره آشنایی پیدا می‌کنند و من امیدوارم این بخش جدی گرفته شود.

وی افزود: نوجوان فیلم ما ناشنوای واقعی است که خیلی خوب از عهده کار برآمد و با وجود اینکه انرژی بسیاری از من گرفت، اما از نتیجه کار راضی‌ام.

تهیه کننده این فیلم در ادامه عنوان کرد: من اصلا اعتقاد ندارم که فیلم ما فیلمی خاص است. اکران خصوصی این فیلم در سینما کوروش صورت گرفت و حدود 400 نفر به تماشای آن نشستند که طی نظرسنجی 98 درصد رای مثبت به فیلم ما دادند.

ارشادی در ادامه گفت: این فیلم تاریخ مصرف ندارد و می‌شود در همه کشورها آن را نشان داد؛ این فیلم‌ می‌تواند بین المللی باشد، زبان و بیان آن، مسئله عرفانیت، دوستی و رابطه یک تعداد بچه است که آن را می‌توان همه جای دنیا دید.

وی افزود: نقش وقتی سخت می‌شود که محیط آماده نباشد اما وقتی در یک محیط سینمایی احساس آرامش دارید کار به مراتب آسان می‌شود، این کار در یک تک لوکیشن ساخته شد و زیاد سخت نبود و با توجه به اینکه فصل ساخت زمستان بود و برف می‌آمد شرایط فراهم شد تا به راحتی بازی کنیم.
 
مهرداد غفارزاده در ادامه نشست گفت: همایون ارشادی این نقش را با بزرگواری پذیرفت و بسیار عالی بازی کرد.

نیوشا ضیغمی در ادامه افزود: جای خوشحالی دارد که در این فیلم یکی از نقش‌ها را بازی کردم؛ فضای این فیلم خیلی متفاوت است. غفارزاده جزء آن دسته از کارگردانان است که خیلی حسی کار می‌کند و همیشه درگیر حس بوده ، پورکیان هم جزء یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین تهیه‌کنندگان جوان سینما است و درنهایت همبازی شدن با استادم همایون ارشادی نیز افتخار بزرگی است.

مهرداد غفارزاده درخصوص شعار این اثر اظهار داشت: پشت این فیلم و دیوار یک دریا است و با دیدن این فیلم پر از دریا می‌شویم و احساس آزادی می‌کنیم.

ارشادی در ادامه عنوان کرد: همین که نقش اول این فیلم یک پسر جوان کر و لال است که از عهده کار به خوبی برمی‌آید البته با انرژی بسیاری که غفارزاده گذاشته جای ستایش دارد که جای این جوان اکنون خالی است و امیدوارم در جشن‌های دیگر ما باشد.

یارمحمدی در ادامه عنوان کرد: مخاطبان می‌توانند یک فیلم مدرن سرشار از احساسات را ببینند.  

ضیغمی هم پس از یارمحمدی گفت: من اولین بار بود که با یک پارتنر ناشنوا کار می کردم،‌ برای من هر لحظه حس‌های این بچه‌‌ها شگفت‌انگیز بود. حس این بچه‌ها به شدت قوی است و من در این فیلم آموختم رویای امروز ما پر از قضاوت‌های نا به جا است و ای کاش یاد بگیریم تا قضاوت نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک تجربه متفاوت در این 11 سال داشتم و آن این بود که یک موضوع ساده می‌تواند با جهان‌بینی یک کارگردان احساسی شود.


انتهای پیام/رس 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.