اگر نشست مسکو دستاوردی نداشته باشد، برای روسیه یک پیروزی محسوب می‌شود، چرا که نشان خواهد داد سوریه و حامیان آن بار دیگر در حل بحران این کشور پیش قدم بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "میخائیل بوگدانف" معاون وزیر خارجه روسیه، از برگزاری مذاکرات بین نمایندگانی از دولت سوریه و معارضان در مسکو در تاریخ بیست و ششم ژانویه خبر داد و در عین حال اعلام کرد ائتلاف ملی معارضان در این نشست حضور نخواهند داشت.



 ائتلاف معارضان سوریه و برخی شخصیت‌های معارض حضور در این نشست را تحریم کرده‌اند. «خالد خوجه» رئیس جدید این ائتلاف در اقدامی قابل پیش‌بینی نشست مسکو را تحریم و اعلام کرد اساس این نشست باید تشکیل دولتی انتقالی و خروج نهایی «بشار اسد» از صحنه سیاسی سوریه باشد.



ائتلاف معارضان سوریه که همچنان به عربستان سعودی و ترکیه و قطر اتکاء دارد، با هرگونه راه‌حلی که از طریق مسکو ارائه شود، مخالفت می‌کند.

شماری از مخالفان داخلی دولت سوریه پس از برگزاری نشستی توافق کردند که در نشست گفت‌وگوهای سوری-سوری در مسکو شرکت کنند.

روزنامه "الوطن" سوریه گزارش کرد: مخالفان داخلی سوریه به توافق رسیدند که در نشست مقدماتی مسکو شرکت کنند که قرار است میان دولت سوریه و مخالفان این کشور در روسیه برگزار شود.

"محمود مرعی" رئیس گروه مخالفان موسوم به "هیئت العمل الوطنی الدیمقراطی" در این زمینه گفت: « با طیف‌های مخالف داخلی سوریه درباره شرکت در نشست مسکو مشورت شد... در این نشست ۲۵ شخصیت مخالف حضور داشتند و طبق برنامه قرار است نشست‌های دیگری در روزهای آتی نیز انجام شود».




احمد کاظم‌زاده
کار‌شناس مسائل غرب آسیا نیز درباره نشست مسکو می‌گوید: روسیه به عنوان یکی از هم‌پیمانان دولت سوریه همانند دیگر هم پیمانان منطقه‌ای آن از این کشور حمایت می‌کند.  
 
وی ادامه داد: در گذشته نیز شاهد حمایت‌های مسکو از دمشق بودیم، در نتیجه برگزاری این نشست مؤید ادامه رویکرد روسیه برای حل این بحران است.  
 
این کار‌شناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: مشکلی که در راه این نشست وجود دارد، همانند نشست‌های قبلی از جانب مخالفین است که تاکنون به یک جمع بندی داخلی نرسیده‌اند و بین مخالفین سوری هیچ انسجامی برای شرکت در این نشست وجود ندارد.  
 
کاظم‌زاده افزود: مخالفین سیاسی و مخالفین مسلح سوریه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، در نتیجه مجموعه این عوامل باعث شده تا آن‌طور که باید، نگاه مثبتی به نتیجه نشست مسکو وجود نداشته باشد.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: حامیان خارجی مخالفین نیز همچنان مشغول اخلال‌گری هستند، در نتیجه اگر این نشست دستاوردی نداشته باشد، برای روسیه یک پیروزی محسوب می‌شود، چرا که نشان خواهد داد سوریه و حامیان آن بار دیگر در حل بحران این کشور پیش قدم بوده‌اند.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار