معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از پوشش ژنتیکی تمام ازدواج ها تا سال 95 خبرداد.

مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در گفت‌وگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه 50 درصد عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و نابینایی مرتبط با ژنتیک است ، گفت: این اختلالات از طریق مشاوره ژنتیک مشخص می شود، اما نباید از نظر دور داشت که مشاوره ژنتیک از معلولیت حتمی جلوگیری نمی کند، بلکه بامشاوره های مختلف از معلولیت پیشگیری می شود، چراکه راه تشخیص برخی از معلولیت ها هنوز مشخص نشده است.
 
وی با اشاره به ضرورت انجام مشاوره ژنتیک افزود: در زمینه مشاوره ژنتیک، آگاه سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و افرادی که ازدواج فامیلی انجام می دهند، به طور مداوم به مشاوره ژنتیک نیاز دارند.
 
رفیعی به درصد پایین مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها 10 درصد ازدواج هابه مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه می کنند، درحالیکه 40 درصد ازدواج ها فامیلی هستند و حتی در بعضی استانها بالاتر از این درصد ازدواج فامیلی وجود دارد.
 
معاون پیشگیری از معلولیت ها تصریح کرد: در زمینه آگاه سازی، احتیاج به کمپین های تخصصی به منظور بالابردن دانش صحیح مردم نیاز داریم و همچنین مراکز در دسترس مشاوره ژنتیک را افزایش دهیم و درحال حاضر 206 مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد که در بعضی شهرستان ها این مراکز وجود ندارد و نیاز به توسعه این مراکز در کل کشور داریم.
 
رفیعی با اشاره به 2 استراتژی مهم سازمان در زمینه ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه ژنتیک کشور گفت: توسعه بخش غیر دولتی مراکز مشاوره ژنتیک در مناطقمحروم و حمایت مالی از زوجینی که بعد از مشاوره ژنتیک نیاز به تعیین ژن دارند، از جمله اهدافی است که در زمینه کاهش معلولیت انجام می شود.
 
وی با اشاره به اجرای 2 طرح پایلوت در کشور اظهار داشت: در طرح اول در 4 شهرستان، تمام افرادی که برای ازدواج مراجعه می کنند. مشاوره ژنتیک انجام می شود تا با برآورد اشکالات برنامه و هزینه ها در سال 95این طرح اجرایی شود و در طرح دوم که 6 ماه، طرح پایلوت آن آغاز شده است، آگاه سازی مرحله قبل از ازدواج ومقطع دبیرستان را پوشش می دهیم که دختر و پسر با آشنایی از مشکلات ژنتیکی انتخاب دقیق تر و صحیح تری داشته باشند.
 
رفیعی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه نخست سال 93، 52 هزار نفر به مراکز ژنتیک مراجعه کردند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: معلولیت ، بهزیستی ، ژنتیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار