محاکمه "جفری استرلینگ" مامور سابق سیا، در ارتباط با افشای جزئیات مربوط به یک عملیات محرمانه علیه برنامه هسته‌ای ایران به خبرنگار نیویورک تایمز آغاز شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "جفری استرلینگ" ۴۷ ساله در سال ۲۰۱۰ متهم شده بود آن اطلاعات را در اختیار "جیمز ریزن" خبرنگار این روزنامه آمریکایی قرار داده است.

"جیمز ریزن"،‌ خبرنگار نیویورک تایمز، در کتابی تحت عنوان "وضعیت جنگی" که سال ۲۰۰۶ چاپ شد آن عملیات را شکست خورده توصیف کرد.

دادستان ها ده اتهام به استرلینگ وارد کردند که از جمله کارشکنی در مسیر عدالت و افشای غیرمجاز اطلاعات دفاع ملی بود.

یک کمک دادستان در بیانیه آغازین دادگاه که سه شنبه در ویرجینیا شروع شد گفت که انگیزه استرلینگ از افشای آن برنامه، طمعکاری و دلخوری بوده است؛ چون استرلینگ شکایتی را دایر بر تبعیض نژادی علیه سیا مطرح کرده بود ولی این سازمان پیشنهادی برای دادن ۲۰۰ هزار دلار غرامت به او برای حل دعوی را رد کرده بود.

جفری استرلینگ این اتهامات را رد می کند. وکلای او گفته اند که سیا هیچ گواه روشنی برای اثبات ادعایش ندارد.

آنها می گویند که سیا روی استرلینگ انگشت گذاشته چون او مدعی تبعیض نژادی در این سازمان شده بود.

به علاوه آنها می گویند که سیا خشمگین است چون این عملیات در کتاب ریزن یک فاجعه توصیف شده بود و حالا سی آی ای برای استیفای آن برنامه جفری استرلینگ را به محاکمه کشیده است.

یکی از مسائلی که در جریان این پرونده پررنگ شد بحث در میان مقام های دادگستری بر سر فراخواندن خبرنگار نیویورک تایمز برای دادن شهادت بود. خبرنگار این روزنامه گفته بود که حتی اگر فراخوانده شود هیچ اطلاعاتی را تحت هیچ شرایطی درباره منابع خبرهایش فاش نخواهد کرد.

نیویورک تایمز یک روز پیشتر گزارش داد که دادستان ها تصمیم گرفته اند جیمز ریزن را به عنوان شاهد به دادگاه احضار نکنند. وکلای این خبرنگار این تصمیم را یک پیروزی برای آزادی مطبوعات خواندند.

این خبرنگار که برنده جایزه پولیتزر است دو بار در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ برای بررسی های اولیه در پرونده احضار شده بود.

تلاش برای احضار او به دادگاه برای شهادت دادن علیه منبع با فریاد اعتراض روزنامه نگاران آمریکایی روبرو شد. بیش از ۱۰۰ هزار نفر طوماری را در دفاع از جیمز ریزن امضا کرده بودند.

انتظار می رود که محاکمه دو هفته طول بکشد و گفته می شود که شاید "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره جورج بوش در آن شهادت دهد.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار