در روزهایی که چشم بادامی های بازار خوب در خیابانهای تهران جولان می دهند نگاهها به خودروهای هم تراز ملی مهربان نیست چینی هایی که در تست ترک می خورند این روزها در بازار و حتی نگاه برخی مسوولین از همکلاسی های ایرانی خود نمره بیشتری می گیرند.

توسعه محصول و تنوع سبد خودرو در خودروسازان مقوله‌ای است که همواره مورد توجه مسوولین و مردم بوده است.

ایرانی که نام خودرو در بین ۱۵ تولید کننده بزرگ خودرو در جهان چند سالی هست که تثبیت کرده حالا به دنبال توسعه محصول و تنوع در بازار مصرفی مشتریانش است. طراحی و تولید پلت فرم های جدید و ساخت خودروهای به روز نیازمند هزینه و سرمایه گذاری های گسترده است.

سرمایه گذاری‌ای که به دلیل مشکلات مالی و آمد و رفت برخی مدیران سیاسی که کمتر دغدغه توسعه صنعت خودرو را داشتند کمتر به آن پرداخته شد اما در این شرایط و در روزهایی که تحریم گلوی خودروسازان را به خس خس انداخته، تک و توک خودروسازان به فکر توسعه محصول آن هم به صورت برند ملی میافتند. بومی سازی و توسعه محصول ملی نیازمند صرف هزینه، زمان، مطالعه، تحقیق، شناسایی بازار هدف و... دارد، پروژه ای عظیم که نیازمند است به مهندسانی حکیم و مدیرانی فهیم.

بعد از سمند و تیبا اینبار نوبت دنا بود که به عنوان خودروی ملی بعد از مدتها بیاید و خیلی از مشتریان سختگیر را سوار کند اما در روزهایی که چشم بادامی های بازار خوب در خیابانهای تهران جولان می دهند نگاهها به خودروهای هم تراز ملی مهربان نیست.

چینی هایی که در تست ترک می خورند این روزها در بازار و حتی نگاه برخی مسوولین از همکلاسی های ایرانی خود نمره بیشتری می گیرند، معضلی که کم کم در صنعت خودروی کشور به دردی کهنه تبدیل می شود.

این درد زمانی شدت میابد که در قیمت گذاری ها از خودروهای ایرانی انتظار بیشتری طلب می شود اما در گزارش های کیفی منتشر شده از سوی متخصصین و البته مشتریان خودروهای چینی، چیز دیگری دیده می شود.

از یک سو مشتریان از خودروسازان محصولات جدیدی طلب می کنند و از سوی دیگر مسوولین ذی ربط و خودکار به دستان قیمت گذاری انگیزه ای برای توسعه محصول باقی نمی گذارند و حتی در قیمت گذاری ها، بهای خودروهای ملی را با مهمانان چند روزه چینی هم نمی سنجند.

کار به جایی می رسد که یک مدیر به دلیل اسرار زیاد در بازنگری قیمت یک خودرو برکنار میشود و مدیر دیگر چاره ای جز صادرات برای خودروهایی که تولید می کند نمی بیند.

دنایی که بعد از بارها رونمایی قصد داشت با تیکاف وارد بازار شود و هم کلاسی های خود را پشت سر بگذارد، ترمز دستی اش توسط شورای رقابت کشیده شد.

شورایی که انتظار می رود اگر قیمت دنا را با کارشناسی لازم اعلام کرد، در قیمت گذاری خودروهای مونتاژی چینی هم بازنگری انجام دهد تا در حق مشتریان این محصولات هم اجحاف نشود.

دنای ایرانی قرار است به گفته مدیرعامل ایران خودرو بعد از تحویل تعهدات داخلی دیگر فقط برای صادرات تولید شود ، شاید این بهترین فکر و کوتاه ترین مسیر برای حفظ تولید و کارگران خوشحال از پیدا کردن شغل باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
حالا مگه ماشینا ایران خودرو خیلی کیفیتش از چینی ها بهتره ایرانخودرو فقط چراغ ها سمندو عوض میکنه بعد میشه دنا یا چراغا 206 رو عوض میکنه میشه رانا .تا کی باید به ایرانخودرو و سایپا بها بدیم و مردمو مجبور کنیم ازین ماشینا سوار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۴ دی ۱۳۹۳
حالا که مشکل فروش ایران خودرو و ساپیا حل شده و میتوانند از طریق صادرات محصولاتشان را بفروشند و مشکل اشتغال کارگرانشان هم حل میشود . خب مسئولین محترم واردات را آزاد کنند تا مردم ایران هم بتوانند مثل مسئولین از ماشینهای خوب خارجی سوار شوند .
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
jalal
۱۱:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۳
حالا مگه تولید خودشونه که ازشون طرفداری میکنین ایرانخودرو هم ازهمین چین که بدشو میگین قطعه وارد میکنه اینجا سرهم میکنه حالا این کجاس تولید ملیه نمیدونم..........!؟
United States of America
رضا
۰۹:۲۳ ۲۴ دی ۱۳۹۳
مرغ همسایه غاز است.
آخرین اخبار