در این عملیات 40 کیلومتر مربع از خاک کشورمان و ارتفاعات مهمی در شمال شرق "نفت‌شهر" و پل‌های ارتباطی منطقه رودخانه "کنگاگوش" آزاد و غنائمی از جمله ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و سلاح‌های سبک و سنگین از دشمن گرفته شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ دوران دفاع مقدس نشان‌دهنده رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های ملت ایران و نیروهای مسلح و مدیریت امام‌ خمینی(ره) بود.

پس از هجوم وحشیانه ارتش بعثی عراق، ملت ایران یکپارچه در برابر این هجوم سبوعانه ایستادگی کردند و توانستند پیروزی را در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس به ارمغان آورند.

یکی از این عملیات‌ها "کربلای 6 " بود که با محوریت ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد و ثمرات و دستاوردهای خوبی در حوزه میدانی داشت و ارتفاعات راهبردی مهمی را آزاد کرد که پیش‌زمینه آزادسازی نقاط مرزی بیشتری شد.

شرح عملیات

عملیات کربلای 6 در روز 23 دی 1365 در منطقه عمومی "سومار" به وسعت 100 کیلومتر مربع با رمز "یا فاطمه الزهرا (ع)" آغاز و گردان‌های پیاده، زرهی و هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

اهداف عملیات

آزادسازی 100 کیلومتر مربع از خاک کشورمان و تأسیسات نفتی منطقه و ایجاد انفکاک بین نیروهای عملیاتی دشمن و ممانعت از تمرکز قوای ارتش بعثی در خارج از مرزها از اهداف این عملیات بود.




یگان‌های عمل کننده


نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی عمل کننده با بیش از 30 گردان پیاده، زرهی و توپخانه وارد عمل شد و موقعیت این نیرو در منطقه "نفت‌شهر" قرار داشت.

نتایج عملیات

در این عملیات 40 کیلومتر مربع از خاک کشورمان آزاد شد و ارتفاعات مهمی در شمال شرق نفت‌شهر و پل‌های ارتباطی منطقه رودخانه "کنگاگوش" آزاد شد و غنائمی از جمله ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و سلاح‌های سبک و سنگین از دشمن گرفته شد.




تجهیزات منهدم شده دشمن


علاوه بر غنائم فوق، خسارت سنگینی در عرصه تجهیزاتی از جمله انهدام بیش از ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، قایق‌های تندرو و تعداد بسیاری خودروی نظامی منهدم شد.

تلفات نیروی انسانی دشمن

در این عملیات دو گردان از تیپ 108، یک گردان از تیپ 606 و یک گردان از تیپ پیاده دشمن منهدم شد و بیش از 3 هزار نفر از نیروهای ارتش بعث عراق کشته شدند.

گفتنی است ارتش بعث عراق در این عملیات به خاطر عقبه شکستی که از رزمندگان اسلام داشت ناجوانمردانه با بمباران شیمیایی، دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران را مورد هجمه قرار داد اما نتوانست با وجود این همه "سبوعیت" و "وحشی‌گری" در مقابل اراده پولادین ارتش کشورمان بایستد و بخش اعظمی از اهداف تاکتیکی این عملیات از جمله آزادسازی 40 کیلومتر مربع و ارتفاعات راهبردی محقق شد.




گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار