رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران با اشاره به آغاز پذیره نویسی اوراق مرابحه مگاموتور از 22 دی‌ماه گفت: بازدهي اين اوراق تنها در شرايطي خاص به بالاي 22 درصد خواهد رسيد و این امر شامل افرادی خواهد شد که صرفاً در آخرين روزهاي پذيره نويسي اوليه شركت كرده و اوراق را حداقل براي 60 روز نزد خود نگهداري كنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، علیرضا توکلی با اشاره به آغاز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه 100 میلیارد تومانی "صمگا" به عنوان سومین اوراق مرابحه فرابورس ایران بیان داشت: مبلغ کل اوراق مرابحه شرکت موتور، گیربکس و اکسل سایپا (مگاموتور) یک هزار میلیارد ریال به صورت 2 ساله با نرخ 20 درصد بوده و سود آن به صورت سه ماه یکبار پرداخت می‌شود.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه بازارگردان به منظور ايجاد جذابيت به نحوي خريد و فروش را انجام مي‌دهد كه پذيره نويسان در شرايط خاص بازده بالاتري كسب كنند، ادامه داد: بازدهي اين اوراق تنها در شرايطي به بالاي 22 درصد خواهد رسيد كه افرادي صرفاً در آخرين روزهاي پذيره‌نويسي اوليه، اقدام به خرید کرده و اوراق را حداقل براي 60 روز نزد خود نگهداري كنند.

 به گفته وی، حداكثر بازدهی این اوراق صرفاً براي افرادي محقق خواهد شد كه اوراق را در پذيره‌نويسي اوليه خريداري كرده و آن را تا آخرين روزهاي دوره شش ماهه بازارگرداني نزد خود نگهداري کنند؛ اما در صورت فروش قبل از دوره شش ماهه بازارگرداني با شيوه جديد، حداكثر از سود 23 درصد بهره‌مند خواهد شد.
توکلی درباره علت اصلي كسب اين بازده اضافه گفت: ثابت بودن قيمت فروش در دوره 5 روزه پذيره‌نويسي اوليه و با قيمت اسمي يك ميليون ريال، فرصت كسب سود مازادي را به خريداران اوراق خواهد داد. 

وي در ادامه به مقايسه سود اين اوراق با سود سپرده در شبكه بانكي پرداخت و گفت: در شبكه بانكي، سود سپرده به صورت ماهانه پرداخت مي‌شود و همين موضوع باعث مي‌شود سود موثر سپرده‌هاي بانكي با نرخ‌هاي يكسان با اوراق منتشره در بازار سرمايه كه معمولا داراي دوره‌هاي پرداخت سود سه ماهه هستند، بيشتر باشد. بنابراين طبيعي است كه نرخ اسمي سود اوراق در بازار سرمايه كمي بالاتر از نرخ سودها در شبكه بانكي باشد. 

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران تصریح کرد: اعتقاد داريم در صورتی که نرخ سود بانكي در آينده كاهش یابد، قيمت اوراق موجود با نرخ سود 20 درصد فراتر از قيمت اسمي خواهد شد، بنابراين روش‌هاي فعلي به ‌كار گرفته شده توسط بازارگردان‌هاي رسمي فرابورس كه در چهارچوب مقررات و دستورالعمل‌هاي سازمان بورس، اوراق پذيرفته شده در فرابورس را بازارگرداني مي‌كنند، نه تنها با هيچ مشكلي در آينده برخورد نخواهند كرد، بلكه با روند آتي نرخ سود در شبكه بانكي نيز سازگار و منطبق هستند. 

به گفته توکلی اين نوع بازارگرداني پيش از اين و براي اولين بار در ارديبهشت‌ماه امسال توسط تامين سرمايه اميد و بر روي اوراق مشاركت گلگهر اجرا شد که به دنبال استقبال گسترده‌اي كه از آن به عمل آمد، ساير شركت‌هاي تامين سرمايه از جمله تامين سرمايه امين نيز اين روش را در اوراق مشاركت پرشيا به كار گرفتند. 

وی در ادامه افزود: در بازار غيررسمي مشاهده مي‌شود كه عرضه كنندگان اوراق، به منظور ايجاد جذابيت براي خريد اوراقي كه نرخ اسمی 20 درصد دارند در برخی موارد تا 8 درصد سود اضافه‌تر را براي مشتریان خود تأمین مي‌کنند و در اين شرايط فرابورس به دنبال ماموريت اصلي خود كه شفافيت در معاملات و شفافيت در تعيين نرخ سود است، تلاش مي‌كند تا از جذابيت بازارهاي غيررسمي كاسته و تمام فعالان بازار را به بازار رسمي و شفاف هدايت كند. 

توکلی به فعالان بازار توصيه کرد تا با دقت به محتواي اطلاعات منتشر شده در اطلاعیه فرابورس و بررسی همه جانبه موارد مطرح شده در این اطلاعیه‌ها، نسبت به خرید اوراق اقدام کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: فرابورس ، بازدهی ، شرایط ، خاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار