روز گذشته مسئولان دولتی از رئیس‌جمهور و وزرای بهداشت و رفاه گرفته تا سازمان بیمه سلامت و دیگر سازمان‌های بیمه‌گر دور هم جمع شدند تا صدور هشت میلیون دفترچه بیمه در این طرح را جشن بگیرند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛جشن بیمه سلامت ،  امروز خبر مهم برخی از روزنامه ها بود .

بیمه درمان برای همه ایرانیان



در میان رسانه های کاغذی ،‌  جام جم   خبر این جشن را به تیتر یک خود تبدیل کرد و نوشت : طرح بیمه همگانی سلامت ایرانیان سرانجام عاقبت بخیر شد، این طرح از اردیبهشت امسال به طور رسمی با رایگان شدن بیمه برای همه بیمه‌ نشده‌ها در کشور کلید خورد و روز گذشته مسئولان دولتی از رئیس‌جمهور و وزرای بهداشت و رفاه گرفته تا سازمان بیمه سلامت و دیگر سازمان‌های بیمه‌گر دور هم جمع شدند تا صدور هشت میلیون دفترچه بیمه در این طرح را جشن بگیرند.

تاکنون آمارهای متناقضی از افراد بدون بیمه در کشور اعلام شده تا جایی که تعداد آنها بین پنج تا 13 میلیون نفر برآورد شده است، بنابراین با در نظر گرفتن این احتمال مسئولان سازمان بیمه سلامت همچنان سامانه ثبت‌نام بیمه سلامت را باز نگه داشته‌اند تا افرادی که به هر دلیل نتوانسته‌اند تاکنون ثبت‌نام کنند، این امکان برایشان وجود داشته باشد.

براساس آنچه در این مراسم از زبان مسئولان عنوان شد، صدور دفترچه بیمه اجباری برای نوزادان و جشن پایان فقر غذایی در کشور و بهبود کیفیت ارائه خدمات سلامت به مردم، از برنامه‌های دیگری بود که دولت و سازمان‌های متولی در تداوم اجرای طرح بیمه همگانی رایگان سلامت، آن را دنبال خواهند کرد.

هرچند صدور هشت میلیون دفترچه بیمه برای افراد بدون بیمه در کشور اتفاق مهمی بود و همت و تلاش سازمان‌های متولی و در راس آنها دولت به منظور پوشش همگانی بیمه پایه برای همه جمعیت کشور اقدامی قابل تقدیر است، اما داشتن دفترچه بیمه به معنای حمایت همه‌جانبه بیمه‌های درمان از بیمه‌شدگان نیست و این مشکلی است که در سال‌های اخیر همواره موضوع گلایه و انتقاد مردم بوده است. این موضوع را رئیس‌جمهور نیز در مراسم روز گذشته جشن بیمه سلامت همگانی تاکید کرد و وعده داد که در گام بعدی باید کیفیت خدمات بیمه‌ها افزایش پیدا کند تا کارایی دفترچه‌های بیمه نیز بیشتر شود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی با بیان این که امروز می‌توانیم بگوییم تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه درمانی هستند، گفت: باید کیفیت بیمه و کارایی دفترچه‌ها افزایش پیدا کند و روز به روز دفترچه‌های بیمه درمانی ارزشمند‌تر شده و کارایی آنها بیشتر شود. روحانی با بیان این‌که کار خوب را باید ادامه داد و قدم به قدم تکمیل کرد، افزود: طرح تحول سلامت را باید ادامه دهیم و نواقص آن را برطرف کنیم، زیرا هیچ طرحی در مقام اجرا بی‌نقص نیست.

وی با بیان این که این روز برای دولت و ملت بزرگ ایران به معنای تحقق آرزویی دیرینه است، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته در آرزوی روزی است که بیمه سلامت بتواند بر سر همه مردم کشورشان گسترده شود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که کشور با اراده مردم اداره می‌شود، افزود: چرخ جامعه با دستان پرتوان همه مردم به حرکت درمی‌آید و دولت‌های موفق باید بتوانند بخوبی از مردم حمایت کنند زیرا کشور و حکومت از آن مردم است و مسئولان خادمان مردم هستند. رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به این که مشروعیت در جمهوری اسلامی ایران از خدمت به مردم نشأت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده فرد مسئولی در انجام خدمت به مردم قصوری داشته باشد، مشروعیت او زیر سوال می‌رود.

روحـــــانی با تاکید براینکه فرصت برابر برای مردم به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: بیمه همگانی همه عدالت نیست، اما قطعا بخشی از عدالت است.

بیماری و بیکاری 2 معضل مهم اجتماعی

روحانی به بیماری و بیکاری دو معضل بزرگ اجتماعی اشاره کرد و گفت: درست است که اگر بیکاری درست شود بیماری هم حل و فصل می‌شود، اما موضوع بیماری در یک نظر از بیکاری هم مهم‌تر است زیرا بیکار سالم حتی اگر کسی به او کمک نکند با استعداد ذاتی و کسب مهارت می‌تواند روی پای خود بایستد اما در بیماری رنج و درد طاقت‌فرسا خواهد بود.

رئیس‌جمهور به تقدس کار پزشکی اشاره کرد و افزود: کار پزشکی و به طور کلی ارائه خدمات درمانی به مردم لذتبخش است چرا که بیمار با ناامیدی و درد به بیمارستان مراجعه می‌کند، اما در زمان خروج با سلامت و دنیایی از امید به خانه فرستاده می‌شود که شاید این حتی به معنای تولد دوباره باشد. رئیس‌جمهور با بیان این که در کنار طرح تحول سلامت باید کار بیمه و همگانی کردن بیمه انجام می‌شد، تصریح کرد: آمارهای مختلفی از تعداد افرادی که در کشور بیمه نیستند از حدود پنج میلیون نفر تا 13 میلیون نفر ارائه می‌شد و در نهایت کار را شروع کردیم و امروز هشت میلیون نفر تا این لحظه دفترچه بیمه خود را دریافت کرده‌اند.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ در راستای هدف افزایش سلامت و بهداشت در کشور سالی چند نوبت یارانه کالایی به نیازمندان داده می‌شود و هم‌اکنون 11 میلیون نفر تحت پوشش آن هستند. به گفته وی، طرح شیر در مدارس نیز پیگیری می‌شود و دولت تاکید دارد که ادامه این مسیر باعث ایجاد عدالت، رضایت، اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی در امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

دفترچه بیمه برای 8 میلیون آسیب‌پذیر

در ادامه این مراسم مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، با ارائه گزارشی از آخرین وضع ثبت‌نام در سامانه بیمه همگانی سلامت ایرانیان، توضیح داد: تاکنون 9 میلیون نفر در سامانه بیمه سلامت همگانی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد هشت میلیون نفر دفترچه‌های بیمه سلامت خود را تحویل گرفته‌اند.

به گفته انوشیروان محسنی بندپی، این افراد عمدتا آسیب‌پذیر بوده و در حاشیه کلانشهرها سکونت دارند.

وی سلامت را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در کشورهای مختلف ارزیابی کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ارزیابی دولت‌ها توجه‌ آنها به مقوله‌های اجتماعی بویژه موضوع سلامت است.

بندپی، برخورداری همه افراد جامعه از پوشش بیمه همگانی را یکی از مطالبات معوق مردم در حوزه سلامت دانست و تاکید کرد: در 20 سال گذشته نبود اراده جدی شرایطی را فراهم کرد که نتوانیم مردم را از این امکان برخوردار کنیم، اما پایداری دولت تدبیر و امید در احقاق حقوق مردم و نگاه سلامت‌مدارانه رئیس‌جمهور در کنار عزم وزرای بهداشت و رفاه باعث شد سازمان بیمه سلامت بتواند این تکلیف قانونی به زمین مانده را به مرحله عمل برساند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ابراز امیدواری کرد بتوان با برنامه‌ریزی و تلاش وزارت بهداشت و وزارت رفاه و همکاری سازمان‌های بیمه‌گر، شاخص‌های برخورداری مردم از خدمات با کیفیت سلامت در بخش‌های مختلف راهنمایان درمان، سطح‌بندی خدمات و افزایش اعتبار دفترچه‌های بیمه ارتقا پیدا کند.

دفترچه بیمه درمان اجباری برای نوزادان

با صدور هشت میلیون دفترچه بیمه درمان برای ایرانی‌های بدون بیمه، قرار است در گام بعدی با تولد هر نوزاد برای او دفترچه بیمه درمان اجباری صادر شود تا آنها از همان روزهای آغاز تولد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم، اجرای طرح بیمه پایه ایرانیان را گام مهمی برای تحقق عدالت در سلامت دانست و گفت: با صدور دفترچه بیمه برای هشت میلیون بدون بیمه، حالا همه ایرانی‌ها دارای دفترچه بیمه هستند و به این ترتیب فقر درمان در کشور از بین رفت. به گفته ربیعی ، قرار است از این به بعد با تولد هر کودک به او دفترچه بیمه اجباری اعطا شود.

ربیعی کامل شدن پوشش بیمه را مدیون برنامه‌ریزی، تلاش و همت هیات دولت دانست و اظهار کرد: در دولت گذشته شورای عالی بیمه فقط دو بار در سال برگزار می‌شد، اما هم‌اکنون این شورا هر ماه به همت دو وزارتخانه بهداشت و رفاه تشکیل جلسه می‌دهد که نتیجه آن انسجام و وحدت نظر در سایه مدیریت رئیس‌جمهور است. وی با تاکید بر این‌که سیاست دولت یازدهم صدقه‌ای نیست، تصریح کرد: این دولت رفاه را حق مردم می‌داند و وظیفه‌اش این است که در کنار برنامه‌های اقتصادی برای تحقق هرچه بیشتر سلامت بین مردم تلاش کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی 175 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور خبر داد و گفت: بسترهای لازم برای ادامه تحصیل این کودکان فراهم شده و امروز هیچ کودک بازمانده از تحصیل در کشور نداریم و مبارزه با فقر سواد در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد.

جشن پایان فقر غذایی در کشور؛ بزودی

با برگزاری جشن بیمه سلامت همگانی در کشور که روز گذشته برگزار شد، قرار است دولت و وزارت رفاه روی بهبود وضع فقر غذایی و کمبود مصرف پروتئین در میان خانواده‌های ایرانی متمرکز شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در آینده جشنی خواهیم گرفت که بر اساس آن دیگر شاهد فقر غذایی و سفره‌های خالی از پروتئین در میان خانواده‌های ایرانی نباشیم.

پیگیری وضع مسکن امید برای کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، وعده دیگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که وی در این باره توضیح داد: در بخش مسکن نیز همکاری‌هایی با وزارت مسکن در حال انجام است، اما نارسایی‌هایی در این بخش وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم و در آینده مسکن‌های امید در راه خواهند بود.


روز گذشته در تالار حافظ و خیابان فردوسی دو اتفاق مهم اقتصادی رخ داد ،‌ دلار 20 تومان سقوط کرد و بورس تثبیت شد  .




روز متمایز بورس و دلار


دنیای اقتصاد در این باره  نوشت :  روز گذشته در شرایطی نرخ دلار با افت 20 تومانی، بیشترین میزان ریزش روزانه خود را در 12 روز گذشته تجربه کرد و سد 3500 تومانی این ارز بار دیگر شکسته شد که «دنیای اقتصاد» با پیش‌بینی کاهش شدت دامنه نوسانی قیمت دلار اعلام کرده بود که میل به افزایش قیمت در این بازار کاهش یافته و بازار روند ریزشی بیشتری را دنبال می‌کند. با این حال پیش از این نیز در 13دی‌ماه بهای دلار با شکست سطح حمایتی 3500 تومانی توانسته بود قیمت‌های پایین‌تری را تجربه کند، اما این روند کاهشی چندان پایدار نماند و قیمت دلار بعد از افزایش 40 تومانی به کانال 3500 تومان بازگشت. در این بین سوال این است که آیا این تجربه در دور جدید کاهش قیمت‌ها نیز تکرار خواهد شد یا خیر؟ در طرف دیگر، دیروز بورس تهران نیز بعد از 12 روز ریزش متوالی با افزایش 487 واحدی شاخص کل روی کانال 66 هزار واحدی قرار گرفت. کارشناسان در این بازار معتقدند اخبار جدید از ابزارهای حمایتی همچون صندوق تثبیت بورس که قرار است دولت و سازمان بورس در جهت حمایت از این بازار به‌کار بگیرند، می‌تواند انگیزه‌های رونق در این بازار را افزایش دهد. این در حالی است که برخی نگرانی‌ها همچون بازگشایی نمادهای پالایشگاهی نیز همچنان تهدید اصلی بازار سهام محسوب می‌شوند.

شاخص کل بورس به رقم 66 هزار واحد رسید
بازگشت بورس بعد از 12 روز ریزش

گروه بورس - زهرا رحیمی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران پس از 12 روز متوالی ریزش در آستانه دیدار هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای در ژنو مثبت شد و با رشد 74/0 درصدی معادل 487 واحد به رقم 66 هزار واحد رسید؛ این در حالی است که دیروز اخبار مثبتی از سوی مجلس و دولت پیرامون حمایت از بازار سرمایه منتشر شد. به نظر می‌رسد جو بی‌اعتمادی به وجود آمده در بازار، ناشی از روزهای منفی متمادی شاخص بورس، تحت تاثیر این اخبار متعادل شده و بازار به این اخبار واکنش مثبتی نشان داده است.

روز گذشته مدیر جدید سازمان بورس با اعلام اینکه مجموعه اقدامات وسیعی برای بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی و بازگشایی نمادهای متوقف شده در دست اقدام است، روح تازه‌ای به فضای بازار سهام بخشید. فطانت در مورد نگرانی‌ها درخصوص افت بیشتر شاخص گفت: رایزنی‌هایی با حوزه‌های ذی‌ربط با نظارت معاون اول رئیس‌جمهور انجام شده است و منجر به راه‌حل‌های خوبی شده که به زودی اعلام می‌شود. به اعتقاد کارشناسان سیاست‌های حمایتی دولت در بازار سرمایه همراه با کاهش تهدیدها پیرامون افزایش نرخ خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی و قیمت‌گذاری سنگ آهن و مواد معدنی و مواردی از این قبیل می‌توانند موجب شوند تا بورس روند افزایشی خود را دوباره از سر بگیرد. کارشناسان می‌گویند: عزم دولت در حمایت از بازار سرمایه برای رسیدن به بازاری پر‌رونق می‌تواند بستر ايجاد تعادل در بازار سهام را پس از یک سال ریزش متوالی فراهم کند. در این رابطه نصرالله برزنی، مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین در مورد توقف روند نزولی شاخص در روز گذشته گفت: در پایان ساعات معاملاتی روز یکشنبه اخباری مبنی بر عزم مسوولان قوه مجریه و مقننه برای حمایت از بازار سرمایه منتشر شد و این مهم با ایجاد فضای اطمینان‌بخشی در بازار سهام موجب شد که بازار روز گذشته با رشد 487 واحدی به پایان برسد. برزنی افزود: از آنجا که فعالیت در بازار سهام از برآیند انتظارات آتی سرمایه‌گذاران ناشی می‌شود، بنابراین انتظارات خوش‌بینانه سرمایه‌گذاران در پی اخبار حمایتی دولت و مجلس در روز گذشته توانست روند نزولی شاخص را معکوس کند. این کارشناس بازار سهام، به تجربه کشور آمریکا در برون‌رفت از بحران سال 2008 اشاره کرد و گفت: پس از بحران مالی سال 2008 حمایت‌های مداومی از سوی دولت برای خروج از بحران در بازار سهام آن کشور شکل گرفت؛ به‌طوری که ماهانه به‌طور متوسط حدود 50 میلیارد دلار توسط فدرال رزرو به بازار سهام تزریق شد و این سیاست تشویق و اطمینان‌بخشی، موجب از بین رفتن نا‌امیدی و احساس عدم امنیت در سرمایه‌گذاران شد. وی افزود: در واقع مسوولان دولت آمریکا از تجربه سال 1929 و 1939 دریافته بودند که صرف مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه می‌تواند موجب ایجاد بحران‌های وخیمی شود.  وی همچنین به دوران ریاست جمهوری روزولت در دهه 40 اشاره و اظهار کرد: پیروی از تئوری‌های اقتصادی کینزی به رونق فضای اقتصادی در دهه 50 و 60 منجر شد اما اوایل سال 2001 سیاست‌های اقتصادی جورج بوش مبنی بر خود‌انتظامی بازار سهام منجر به بحران سال 2008 شد و این خود نشان می‌دهد وقتی اعتماد عمومی سهامداران از بین برود، مداخله دولت در ایجاد جو اعتماد‌بخشی می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد. وی ادامه داد: بنابراین باید توجه داشت صرفا پیروی از تئوری‌های مالی با مفروضاتی که دارند، خالی از مشکل نخواهد بود و در دنیای واقعی باید دخالت‌ها و نظارت‌هایی هم صورت بگیرد تا به‌عنوان یک نیروی قوی موجبات ایجاد رونق بازار را فراهم کند. وی به تصویب ایجاد صندوق تثبیت در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این مصوبه با ایجاد امنیت وفضای خوش‌بینانه می‌تواند موجب رونق در فضای بازار شود؛ حتی اگر تزریق نقدینگی به آن کمی زمانبر باشد. وی افزود: البته باید توجه کرد که اگر این حمایت‌ها در واقعیت شکل نگیرد و به‌صورت وعده و وعید باقی بمانند یا تداوم نداشته باشند، موجب سرخوردگی سرمایه‌گذاران خواهد شد و ممکن است سهامداران دیگر نسبت به اخبار عکس‌العمل‌های مناسب نشان ندهند واین به رکود در بازار دامن بزند.  وی در پاسخ به این سوال که آیا روند شکل گرفته در بازار ادامه دار است، افزود: از آنجا که مسوولان دولتی عزم رشد بازار سرمایه را دارند، با ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران موجب رونق بازار سهام خواهند شد؛ چرا‌که دولت برای اجرای وظایف خود به‌عنوان نمونه اجرای اصل خصوصی‌سازی به دنبال ایجاد یک بازار پررونق است و باید گفت دولت با ایجاد یک بازار پر‌رونق علاوه بر رضایت سرمایه‌گذاران منافع بزرگ‌تری را برای خود دنبال می‌کند. وی کم شدن فعالیت حقوقی‌ها در معاملات را ناشی از کمبود نقدینگی این معامله‌گران دانست و گفت: بانک مرکزی با فشار بر روی حقوقی‌ها برای تسویه بدهی‌های خود موجب شده این معامله‌گران نتوانند در بازار فعالیت سابق خود را ادامه دهند لذا بانک مرکزی می‌تواند تمهیداتی فراهم کند که این معامله‌گران بتوانند فعالیت بیشتری در بازار داشته باشند چرا که حقوقی‌ها نقش کلیدی در فعالیت بازار سهام دارند. برزنی توقف روند نزولی  در روز گذشته را ناشی از حمایت‌های دولت و مجلس از بازار سرمایه دانست و گفت: روند شکل گرفته در روز گذشته را نمی‌توان صرفا به دیدار هیات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای در روزچهارشنبه نسبت داد زیرا این اتفاق نوظهوری نبوده و این دیدارها چندین بار دیگر نیز اتفاق افتاده است.  مدیر‌عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین بازار پول را رقیب اصلی بازار سرمایه دانست و گفت: در شرایطی که پی بر‌ای بازار سهام بالای پنج است، نرخ رسمی سود سپرده‌گذاری کمتر از این رقم است و این مساله موجب می‌شود سرمایه‌گذاران در انتخاب بین این دو بازار، بازار پول را ترجیح دهند چرا که این سرمایه‌گذاری بدون ریسک است. برزنی ادامه داد: نرخ سود بالای سپرده‌گذاری منجر به افزایش نرخ تسهیلات می‌شود و بخش تولیدی متاثر از این نرخ با مشکلاتی مواجه می‌شود به‌طوری که قیمت تمام شده محصولاتشان افزایش می‌یابد و در رقابت با محصولات خارجی و در بخش صادرات ضعیف تر عمل خواهند کرد و بازار سهام را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد. برزنی در پایان تاکید کرد: اثر بخشی حمایت‌های دولت و مجلس در گرو استمرار آن خواهد بود و این دو نهاد در صورت تداوم حمایت از این بازار می‌توانند نشاط را به بورس تهران بازگردانند.

 اما واکنش روزنامه های اصلاح طلب به مسائل یک شنبه مجلس و موضوع پیشنهاد رفراندوم  نیز مورد توجه برخی رسانه های اصولگرا قرار گرفت .


«التهابات سیاسی با انحراف از مسائل اساسی»


جوان  نوشت : شکل مقابله با حاکمیت در داخل تا حدود بسیاری متفاوت‌تر شده و صورتی ظریفت‌تر به خود گرفته تا آنجا‌ که می‌توان ادعا کرد بسیاری از اقشار و دسته‌های انسانی از تمییز و تشخیص فعالیت‌های جریان مخالف نظام در این جهت کم اطلاع هستند.

دیگر نباید انتظار داشت که جریان مورد اشاره با کوله‌باری از تجربه و تخصص در هماوردی با حاکمیت، به مانند سال‌های گذشته شمشیر را از رو بسته و به معارضه روی بیاورد ـ هر چند که در فرصت مناسب هم دست به چنین اقداماتی خواهد زد ـ تصمیم‌سازان این نحله سیاسی با طراحی‌هایی به مراتب دقیق‌تر و کاربردی‌تر، تقابلی هوشمندانه‌تر را در ذهن پرورش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اهداف کنونی این طیف در طول هفته‌های اخیر را باید «‌القای بحران سیاسی» در کشور دانست، هدفی که باید بخش اعظم آن را از پیشامدهای سیاسی روزمره به دست آورد، به این معنا که از کوچک‌ترین موضوعات حادث شده در عرصه داخلی، خاص‌ترین مفاهیم را به اذهان عمومی تحمیل کرده و به تبع آن نتایج ویژه‌ای را بهره‌برداری کنند.

به بیانی دیگر جریان تجدیدنظرطلب تلاش می‌کند با ارائه تأویل‌های هوشمندانه از اتفاقات سیاسی ـ خواه آن اتفاق در حد یک جمله از یک سخنرانی باشد ـ جامعه را به این باور برساند که «‌بحران سیاسی‌» در کشور سایه افکنده و حاکمیت از سوء‌مدیریت رنج برده و حاکمیت دوگانه بیداد می‌کند، آن هم در شرایطی که افکارعمومی همچنان منتظر پاسخی موجه به مطالبات قانونی خود است و در انتظار به سر می‌برد که دولت چه زمانی به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل می‌پوشاند.


اما بررسی رویکرد هفته‌های اخیر جماعت تجدیدنظر‌طلب ـ که به دو نمونه از آن اشاره شد ـ اهداف مصرح‌شده‌ای را نمایان می‌کند از جمله اینکه:

۱ـ تهدید به برگزاری رفراندوم را می‌توان در گزاره‌هایی مانند بلوف حزبی با هدف تهدیدی برای اعمال فشار و زمینه‌چینی برای باج‌خواهی و منفعل ساختن رقبای سیاسی دانست، هر چند نباید فراموش کرد در پروژه استحاله نظام آخرین برگ، برگزاری رفراندوم و همه‌پرسی است.

۲ـ حمله به قانون اساسی به بهانه هر پیشامد سیاسی هم مورد توجه جماعت تجدیدنظرطلب است. رهبران فکری این جریان تلاش دارند با افزایش سقف مطالبات مردمی و قرار دادن آن در مرزهای قانون اساسی، رویگردانی مردم از قوانین و به تبع آن حاکمیت را صحنه‌آرایی کنند.

با چیدمان چنین صحنه‌ای منازعات بین ارکان و نهادهای قدرت، «‌حاکمیت دوگانه‌» را به ارمغان می‌آورد که نه تنها نقش نهادهای تضمین کننده اسلامیت و جمهوریت نظام کمرنگ می‌شود بلکه «بحران سیاسی‌» هم از درون آن سر بر می‌آورد.

۴ـ به زعم پدرخوانده‌های این جریان، تلاش برای بلند‌تر کردن صداهایی نظیر علی مطهری در سطح کشور به کمک ابزار رسانه‌ای نمایانگر تشدید منازعات سیاسی در ارکان حاکمیت است و حل مشکلات اصلی جامعه را به فراموشی سپرده و مردم را به این باور می‌رساند که حاکمیت از برآوردن مشکلات کشور عاجز است و نمی‌تواند به اختلافات سیاسی هم پایان دهد چه برسد به دور زدن تحریم‌ها و محقق کردن مطالبات اقتصادی و معیشتی. صورت پذیری چنین مسئله‌ای می‌تواند به بحران مشروعیت نظام هم شکل مناسبی دهد.

به بیان دیگر گسست در حاکمیت و کشمکش‌های سیاسی و به وجود آمدن هرج و مرج در فضای سیاسی، مردم را نسبت به کارآمدی حاکمیت دلسرد و ناامید کرده و جدا‌سازی مردمـ حاکمیت را به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف نظام سلطه پیاده‌سازی می‌کند.

ایجاد چندپارگی در حاکمیت کشور در سال ۱۹۹۸ به عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی با عنوان «‌استراتژی امنیت ملی امریکا در قرن ۲۱‌» با طرحی از وزارت دفاع امریکا تنظیم می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.









































برچسب ها: بیمه ، بورس ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.