دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در مهلت هفت ماهه در راه است مذاکراتی که از زوایای مختلف نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه بسیاری از کشورهای درون و بیرون از منطقه را نیز درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در مهلت هفت ماهه در راه است مذاکراتی که از زوایای مختلف نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه بسیاری از کشورهای درون و بیرون از منطقه را نیز درگیر کرده است، در جریان این گفتگوها از حربه‌های مختلف(رسانه‌های غربی) برای تحت تاثیر قرار دادن یا به عبارتی کوتاه آمدن جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است.

کاهش ناگهانی قیمت نفت، ایجاد انواع مختلف درگیری‌های منطقه‌ای و انواع و اقسام مختلف تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران چه از سوی اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و یا نهادهای دیگر نمونه‌هایی از اعمال اهرم‌های فشار علیه جمهوری اسلامی ایران است.


 
 

 

 پس از تمدید هفت ماهه مذاکرات، نمایندگان ایران و 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه 24 تا 26 آذر ماه در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر مذاکره کردند که آخرین دور مذاکرات طرفین در سال 2014 میلادی بود.

 روز چهارشنبه ٢٤ دی نیز دکتر ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ژنو خواهند رفت تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونین خود با یکدیگر دیدار کنند و راهنمایی‌های لازم را به عمل آورند.

 متعاقبا طی روزهای ٢٥ تا ٢٧ دی‌ماه هیات‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دو جانبه خواهند داشت و روز ٢٨ دی نیز مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح معاونین برگزار خواهد شد.


 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای در ادامه رایزنی‌های ایران و روسیه در زمینه مذاکرات هسته‌ای به ایران سفر کرده، که این سفر در ادامه گفتگوهایی است که به صورت مستمر وجود دارد و معمولا قبل از هر دور از مذاکرات افزایش می یابد.

وی در آستانه دور جدید مذاکرات جامع هسته‌ای در شهر ژنو و به منظور گفتگو و رایزنی‌های دوجانبه هسته‌ای شب گذشته وارد ایران شد.





 

روسیه همواره در طول مذاکرات هسته‌ای در کنار چین به عنوان کشو‌رهای نزدیک به ایران شناخته شده‌اند، ایران پیش از این قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر را با روسیه منعقد کرده بود، که تآمین سوخت این نیروگاه تا ۱۰ سال آینده نیز بر اساس این قرارداد با روسیه است، همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سفری که چندی پیش به روسیه داشت دو قرارداد ساخت نیروگاه جدید را نیز با روسیه منعقد کرد.


 بنا به گفته علی اکبر صالحی پرونده هسته‌ای کشورمان از سال 2002 میلادی شروع شده و حدود 13 سال از آن می گذرد.
 
   
خبرگزاری "آسوشیتدپرس" چندی پیش در خبری مدعی شد که توافقاتی بین ایران و آمریکا برای انتقال سوخت هسته ای ایران به روسیه صورت گرفته است و ایران و آمریکا به‌ طور غیرقطعی درباره انتقال بیشتر مواد هسته‌ای که قابلیت تبدیل به سلاح را دارند، به روسیه توافق کرد‌ه‌اند. 
 
اما ضمن اینکه سخنگوی وزارت خارجه ایران، "مرضیه افخم" این خبر را تکذیب کرد، "علی اکبر صالحی"، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز دریک گفتگوی تلویزیونی بیان کرد: اگر قرار بود سوخت خود را به خارج صادر کنیم قبلا که این پیشنهادها مطرح بود، صادر می‌کردیم.
 
برخی تحلیلگران معتقدند: این نکته را باید در نظر گرفت که زمان برای مذاکره تا ابد ادامه نخواهد داشت، جنگ‌طلبان کنگره و احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، تهدیدی علیه این مذاکرات به شمار می‌روند و از طرفی، این احتمال وجود دارد که عزم روسیه و چین در این مذاکرات دستخوش تغییر شده و به خاطر مزایای همکاری با ایران در زمینه فرصت‌های اقتصادی، از ادامه مذاکرات منصرف شوند.

مذاکرات ایران و غرب در حالی به طور پیوسته ادامه دارد که از درون مقامات غربی برخی به متشنج کردن اوضاع دامن می‌زنند به عنوان نمونه ژنرال "مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تکرار ادعاهای بی اساس خود در خصوص برنامه هسته ای ایران ، مدعی شده است :" برنامه تسلیحات هسته ای ایران خطری غیر قابل پذیرش است."




 در روزهای آتی با توجه به نزدیک شدن دور جدید مذاکرات هسته‌ای بسیاری از رسانه‌ها به اظهارات وزیر خارجه ایران پرداخته‌اند که از تلاش برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات هسته‌ای سخن گفته است.

از "محمد جواد ظریف" نقل شده است که، در جریان دیدار دیپلمات‌های ایران و آمریکا در ژنو که روز چهارشنبه انجام خواهد گرفت، دو کشور در پی یافتن راه‌هایی برای تسریع مذاکرات برخواهند آمد و هدف از دیدار هفته جاری وی با کری، بررسی این موضوع است که آیا می‌توان مذاکرات را رو به جلو هدایت کرد یا خیر؟

انتهای پیام/
 
 
 

برچسب ها: ایران ، مذاکرات ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار