سفیر کوبا در ایران با حضور در نمایشگاه عکس به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد پروزی انقلاب کوبا اظهار داشت: امیدوارم که این نمایشگاه ادای احترامی به اصلی که در تاریخ بشریت یعنی انقلاب کوبا در پنجاه و ششمین سالگردش و انقلاب اسلامی در سی و پنجمین سالگردش که در مکان‌های مختلف و دور از هم در جهان به وجود آمده است، باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "ولادیمیر آندرس گونزالس کسادا" در افتتاحیه نمایشگاه به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا عصر امروز یکشنبه (21دی) در مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برای ما افتخار بزرگی است که در عصر امروز بتوانیم نمایشگاه عکسی به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا و سی و پنجمین سالگرد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین کوبا و ایران که با تلاش مشترک سفیر ما و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ایران برقرار گردیده است را افتتاح کنیم.
 
وی ادامه داد: عکس‌های ما بیانگر مهم‌ترین لحاظت انقلاب کوبا از پیروزی آن در سال 1959 با عبور از اولین سال‌های انقلاب و اقدامات اتخاذ شده توسط شخصیت محبوب در همان زمان می‌باشد. همچنین تجاوز خلیج خوک‌ها در آوریل 1961 که منجر به شکست بزرگ امپریالیزم آمریکا در نیمه‌کره غربی گردید، مشارکت رهبران انقلابی در تظاهرات مردمی و برنامه‌های تولیدی از مهم‌ترین دستاوردهای کشور ما در زمینه‌های آموزش، بهداشت و علوم می‌باشد.
 
سفیر کوبا در ایران تصریح کرد: در این نمایشگاه نمی‌توان از نشان دادن نمونه‌هایی از اینترناسیونالیسم به عنوان مشارکت کوبا در مبارزه برای استقلال آنگولا، حمایت بی‌قید و شرط از مردم فلسطین و نمونه‌های همبستگی سخاوتمندانه از انقلاب ما از طرف ملت‌ها و رهبران در سطح جهان به ویژه مردم فوق‌العاده‌ای مانند سالوادور آلنده، نلسون ماندلا و هوگو چاوز صرف نظر کرد.
 
آندرس گونزالس تصریح کرد: به عنوان نقطه اوجی در مسیر پیروزی 56 سال انقلاب، عکس 5 قهرمان ضدتروریستی کوبایی با رئیس جمهور رائول کاسترو روس نیز به چشم می‌خورد، در مورخ 17 دسامبر سال 2014 بازگشت به خانه 3 هموطن رامون لابانینو و آنتونیو گررو، که به ناحق در زندان‌های آمریکا محبوس بودند، اتفاق افتاد و آن‌ها بازگشتند تا به خانواده و ملت‌شان و دو قهرمان دیگر رنه و فرناندو گنزالس که قبلاً پس از گذراندن محکومیت غیرقانونی خود آزاد گردیده بودند، بپوندند.
 
وی تأکید کرد: مناسبت 17 دسامبر اعلام رسمی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و کوبا پس از 5 دهه خصومت از سوی ابرقدرت امریکا علیه کشور ما می‌باشد، با این حال همان طور که رائول کاسترو رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود به همین مناسبت گفت: این بدان معنا نیست که همه چیز حل و فصل شده است و هنوز مسائل مهم‌تر حل‌نشده‌ای که آن برداشتن محاصره اقتصادی، بازرگانی و مالی ناعادلانه تحمیل شده علیه کشور ماست.
 
سفیر کوبا در ایران تصریح کرد: بخش ویژه نمایشگاه به برخی از برجسته‌ترین لحظات در روابط دوجانبه بین کوبا و ایران در موضوعات مختلف اختصاص داده شده است که از میان آن عکس نمادین سفر رسمی رهبر تاریخی انقلاب کوبا، فرمانده کل، فیدل کاسترو که در ماه می 2001 به تهران انجام گرفت و در آن مناسبت وی توسط رهبر معظم انقلاب پذیرفته گردید، خودنمایی می‌کند.
 
آندرس گونزالس افزود: همچنین در این مجموعه سفر رسمی و تاثیرگذار محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران به هاوانا در ژانویه 2012 که در آن وی توسط فیدل کاسترو پذیرفته شد، به چشم می‌خورد.
 
وی تأکید کرد: روح همکاری همواره بین کوبا و ایران حاضر بوده و به عنوان نمونه می‌توان به زمینه‌های علمی، با انتقال فناوری در سال‌های 90 از سوی کشور ما و انستیتو پاستور ایران اشاره کرد که نتیجه آن امروز به عنوان مرکز تحقیقات و تولید انواع مختلف واکسن در کرج شناخته می‌شود. از سایر بخش‌های مفیدی که در این همکاری وجود دارد به صنعت قند و ورزش در کشور پارسی می‌توان اشاره کرد.
 
سفیر کوبا در ایران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که این نمایشگاه ادای احترامی که به دو نقطه اصلی که در تاریخ بشریت یعنی انقلاب کوبا در پنجاه و ششمین سالگردش و انقلاب اسلامی در سی و پنجمین سالگردش که در مکان‌های مختلف و دور از هم در جهان به وجود آمده و پیشنهاد اصل دفاع از آزادی و عدالت را داده‌اند، باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار