کارشناس افغان:حمله آمریکا به افغانستان نه از روی منطق بلکه براساس احساسات بود

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت :حمله آمریکا به افغانستان نه از روی منطق بلکه بر اساس احساسات بود و خود آمریکایی ها نیز به آن اعتراف کرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "وحید مژده" روز شنبه  گفت: من از "زلمی خلیل زاد" سفیر وقت آمریکا در افغانستان شنیدم که گفت آمریکا در سال 2001 قصد حمله به افغانستان را نداشت بلکه وضعیت طوری پیش آمد که ما را برای حمله به این کشور پیش برد.

به باور این کارشناس سیاسی افغان، آمریکا پس از 11 سپتامبر برای گرفتن انتقام قربانیان حادثه مرکز تجارت جهانی و آرامش دادن به مردم آمریکا از روی احساسات برای حمله به افغانستان تصمیم گرفت.

به باور مژده، آمریکا نیز مانند انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی پیش بینی نکرده بود که نیروهای خارجی شانس پیروزی در افغانستان را ندارند و به همین علت با شکست مواجه شد.

وی افزود: در دوران جهاد مردم افغانستان علیه شوروی،" مارگارت تاچر" نخست وزیر وقت انگلیس در دیدار از پاکستان و در دروازه "خیبر" در نزدیکی مرز افغانستان گفت: انگلیس درس خود را از افغانستان گرفته است و مسکو نیز این درس را خواهد گرفت.

وی با استناد به این جمله تاریخی گفت: آمریکایی ها نیز این درس را اکنون گرفته اند و می خواهند از این کشور خارج شوند اما تلاش دارند خروج آنان طوری باشد که دیگر آمریکا از افغانستان هدف حمله قرار نگیرد.

وی افزود با خروج نظامیان آمریکایی امکان ادامه جنگ های نیابتی در افغانستان وجود دارد از همین رو آمریکا در تلاش مدیریت اوضاع این کشور است.

این کارشناس افغان گفت: تلاش مقامات بلند پایه افغانستان برای باقی ماندن نظامیان خارجی پس از سال 2016 در افغانستان نتیجه نمی دهد و آمریکایی ها تصمیم گرفته اند از این کشور خارج شوند.

مژده گفت: اگرمنافع واشنگتن پس از سال 2016 ایجاب کند که نیروی نظامی در افغانستان داشته باشد با خواست و یا بدون خواست مقامات افغان در این کشور باقی خواهند ماند و تصمیم افغان ها در این خصوص اثر چندانی ندارد.

بسیاری از کارشناسان افغان ماموریت 13 ساله نظامیان خارجی به سرکردگی آمریکا را در افغانستان شکست خورده توصیف کرده و گفته اند که آمریکا یی ها به اهدافی که در عملیات نظامی به این کشور برای خود تعیین کرده بودند نرسیدند.

"سید جمال فکوری بهشتی" عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز پیش از این به ایرنا گفته بود: مبارزه با تروریسم، مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر و دولت داری خوب ازجمله اهداف ماموریت 13 ساله جنگی آمریکا و ناتو در افغانستان بود که نه تنها پس از این مدت به این اهداف موفق نشدند بلکه شکست خوردند.

بهشتی افزود: در افغانستان کشت مواد مخدر چندین برابر افزایش یافته، ناامنی ها نیز رو به گسترش است و فساد اداری همچنان در سراسر این کشور بیداد می کند.

این در حالی است که آمریکایی ها در آستانه خروج از افغانستان اعلام کرده اند که پس از این رهبران طالبان را که به طور مستقم تهدید علیه آمریکا نباشند، هدف قرار نخواهند داد که این راهبرد، سوالات زیادی را برای جنگ 13 ساله آمریکا در افغانستان و کشتن هزاران غیر نظامی افغان برای نبرد با طالبان بوجود می آورد.

/انتهای پیام

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار