آیت‌الله فاضل لنكرانی روز پنج‌شنبه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین فرمود: ما برای جامعه باید روشن كنیم كه بهترین كوتاه‌ترین و مؤثرترین راه‌های برای ارتباط با خدا نماز است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران: آیت‌الله فاضل لنكرانی در آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین فرمود: ولادت با سعادت پیامبر خاتم، هنرمندترین انسان‌های تاریخ، حضرت محمد ابن عبدالله، پیامبر نور و رحمت و عطوفت و بزرگی و همچنین ولادت باسعادت امام صادق (ع) را تبریك عرض می‌كنم خدمت شما اصحاب هنر. تشكر می‌كنم به سهم خودم به‌عنوان یك طلبه حوزه، از این‌كه مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان ایران برگزاری این جشنواره بسیار مهم را محیا كرده‌اند. یكی از اساسی‌ترین مفاهیم دینی كه مسئله نماز است را به میدان آورده‌اند. امیدوارم این جشنواره در ترویج نماز بسیار مهم باشد.
 
وی افزود: معتقدم كه هنرمندان گاهی اوقات در دریافت معارف و معانی دست‌كمی از عارفان ندارند. نباید ما از این مسئله غفلت داشته باشیم. اولین نكته‌ای كه می‌خواهم بگویم این است كه ما برای جامعه باید روشن كنیم كه: بهترین كوتاه‌ترین و مؤثرترین راه‌های برای ارتباط با خدا نماز است. باید این مطلب برای تمام طبقات جامعه ما روشن بشود. انسان با همه گرفتاری‌ها و همه اضطراب‌ها و همه نگرانی‌ها كه دارد تنها در مراجعه به نماز می‌تواند آرام بگیرد. بیایید این أَلَا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ را در قالب هنر به مخاطبین خود مطرح كنید.
 
ایشان در خصوص اهمیت تصویر در بیان مفاهیم دین فرمود: زمانی در پشت تریبون یك خطیب می‌گوید خدا فرموده است كه أَلَا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. اما زمانی كه آیه شریفه در اختیار یك هنرمند قرار می‌گیرد انواع اضطراب‌ها را به تصویر بكشاند و نشان بدهد و ثابت بكند كه هیچ راهی به‌جز نماز برای فرونشاندن آن وجود ندارد.
 
وی در ادامه افزود: زمانی كه از واژه اضطراب استفاده می‌كنیم ممكن است صرفاً نگرانی‌های مادی مدنظر قرار بگیرد. این در صورتی است كه اضطراب‌های بسیار عمیق‌تری كه بزرگان دین و علما در مباحث دینی و عرفانی به آن دچار می‌شدند را نیز با مراجعه به نماز رفع می‌كردند و در سایه نماز موفق به یافتن راه چاره یا جواب مسئله‌ها می‌شدند.
 
وی خاطرنشان كرد: تمام موارد مربوط به مسائل نماز قابل ریخته شدن در قالب تصویر است. این تصویر اطمینان را در جامعه تزریق می‌كند. این در صورتی است كه سرمایه‌های مردم عزیز ما صرف مشاوره‌های دروغین می‌شود. یا بازدارندگی نماز از فحشا و منكر كه به‌خوبی می‌تواند موضوع فیلم بشود. شكافت این حقیقت موجود در نماز كه چگونه نماز باعث باز داشته شدن فرد از ارتكاب به فحشا و منكر می‌شود؟
 
آیت‌الله فاضل لنكرانی در خصوص مسائل مطرح در جامعه امروز و فضای مجازی فرمود: یا یكی دیگر از مسائل جامعه ما مربوط به این ارتباطات مجازی و فضای اینترنت است. چه عاملی می‌تواند جامعه را از این صدمات حفظ بكند؟ فرض كنید مواردی دو برابر بهتر از محصولات رسانه‌های خارجی تولید بكنیم. این تأثیری نخواهد داشت. تنها راه مقابله با این محصولات بیگانه ساختن آثار و فیلم‌هایی ست كه در آن‌ها مفاهیم نماز و دین پرداخته‌شده باشد.
 
وی افزود: وقتی معارف ما بیاید در قالب هنر، وقتی هنر در خدمت دین قرار بگیرد تازه جوهره هنر شكوفا می‌شود. اگر ما دین را از هنر جدا كنیم مگر چه چیزی از آن باقی می‌ماند؟ مشتی فیلم هیجانی و توخالی. اما وقتی هنر به دین آغشته می‌شود افق‌های آن گسترش می‌یابد. هنرمندان نیز باید اطلاعات و ارتباطشان را با نماز قوی بكنند.
 
ایشان در پایان بیانات خود اضافه كرد: بسیار خوشحال هستیم كه تحولی را بعد از انقلاب در سینمای خودمان احساس می‌كنیم. چهره‌های معتقد و علاقه‌مندی كه به میدان آمده‌اند. معارف دین را در قاب سینما به مردم عرضه می‌كنند. اما هنوز در گام اول هستیم. هم حوزه علمیه و هم اصحاب هنر مسئولیت دارند در تعامل با یكدیگر اسباب بروز هنر ارزشمند را ایجاد كنند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار