صحبتهای رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی مورد توجه ویژه روزنامه امروز بود. موج وحشت و ترور در فرانسه نیز تیتر یک تعداد قابل توجهی از رسانه های کاغذی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند: تجلیل از رسول ختمی مرتبت نباید به حرف و سخن محدود شود بلکه تلاش برای تحقق پیام های وحدت بخش آن حضرت، باید مهمترین اولویت کشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان باشد. ایشان تشیع لندنی و تسنن آمریکایی را  ضد اسلام و پیامبر توصیف کردند .


یکی دیگر از موضوعات مهم رسانه های امروز ، تیراندازی به دفتر نشریه شارلی ادو و بحران گروگان گیری در پی آن است ،  برخی  از روزنامه های صحبتهای رییس جمهور و امام جمعه موقت تهران را در این باره تیتر کردند .

اما قیمت نفت نیز همچنان در روزنامه ها بررسی می شود .



 «نفت ارزان مهم‌ترین دلیل نوسان نرخ ارز است»

روزنامه دولتی ایران در این باره نوشت :
 معاون نظارتی بانک مرکزی درباره دلایل افزایش اخیر نرخ ارز در بازار، اظهار داشت: هرچند مجموعه‌ای از عوامل باعث شد تا قیمت ارز در بازار افزایش یابد ولی مهم‌ترین دلیل آن کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و نقش عربستان سعودی در این بازار است. حمید تهرانفر درجمع خبرنگاران ادامه داد: با کاهش قیمت نفت علاوه بر کاهش درآمدهای ارزی دولت، این امر تأثیرات نامناسبی نیز بر بودجه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: صرافی‌ها در دور جدید افزایش قیمت ارز و التهابات اخیر نقشی نداشته و خلافی انجام نداده‌اند. تهرانفر در پاسخ به این پرسش که آیا صرافی‌ها در افزایش دور جدید نرخ ارز تأثیر داشته‌اند یا خیر، افزود: البته این امکان وجود دارد که اگر بازار از کنترل خارج شود، صرافان نیز اقداماتی را برای افزایش قیمت‌ها در بازار ارز انجام دهند اما هم‌اکنون این بازار تحت کنترل بانک مرکزی است.

«پیش‌بینی‌های کف قیمتی جدید: نفت WTI و برنت به ترتیب ۳۵ و ۴۰ دلار»
دنیای اقتصاد  هم در پیش بینی قیمت نفت نوشت :  روز گذشته در شرایطی بهای نفت در بازارهای جهانی باز هم کاهش یافت که همچنان مازاد عرضه مهم‌ترین تغییر بنیادی اخیر در این بازار است. با این حال، به‌زعم کار‌شناسان میزان بالای افت قیمت نفت طی ۶ ماه (بیش از ۵۰ درصد)، صرفا با تغییر بنیادی مزبور قابل توجیه نیست. در این بین بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد نسبت معاملات بلندمدت (انتظار افزایش قیمت) به کوتاه‌مدت در بازار آتی، ۸۰درصد کاهش یافته که بیانگر غلبه نگاه «خرسی» (انتظار کاهش قیمت) در بازار نفت است. به این ترتیب، در بازار آتی اثرگذاری عوامل مستقیم بر قیمت نفت محموله‌ای، موجب تشدید سفته‌بازی، این بار در جهت معکوس شده است.

این روزهای بازار نفت به گونه‌ای است که به اصطلاح معامله‌گران «کسی تلاشی برای گرفتن چاقوی در حال سقوط نمی‌کند». به عبارت دیگر، شرایط بازی در این بازار کاملا تغییر کرده و وضعیت «خرسی» (انتظار افت قیمت) به نوعی همه گیر شده است؛ به‌طوری که حتی در قیمت‌های کمتر از ۵۰ دلاری نفت خام آمریکا (اگر قیمت‌ها را نسبت به ۲۰ سال پیش تعدیل کنیم، نفت معادل ۳۰ دلار بر بشکه معامله می‌شود)، هنوز پیش‌بینی‌های کاهشی به چشم می‌خورد. به‌رغم آنکه عمده کار‌شناسان به بازگشت قیمت نفت امیدوارند، اجماعی درخصوص زمان یا کف قیمتی که نفت پس از رسیدن به آنجا مسیر خود را تغییر می‌دهد، وجود ندارد. این موضوع تا حدی سبب فراواکنشی (overreaction) در این بازار شده و به نحوی سفته بازان (speculators)، این بار در جهت کاهش قیمت‌ها، سیر نزولی قیمت نفت را تسهیل کرده‌اند. در این گزارش، «دنیای اقتصاد» عوامل اثرگذار بر قیمت نفت در طول تاریخ، وضعیت فعلی بازار نفت، اثر سفته‌بازی در معاملات آتی و سناریوهای آینده طلای سیاه را بررسی می‌کند.

از دیدگاه تئوری‌های اقتصادی سه عامل کلی عرضه، تقاضا و انتظار بازار، تعیین‌کننده قیمت نفت هستند. در اقتصاد کلاسیک اعتقاد بر این است که در یک بازار آزاد، جایی که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر می‌شوند (در اصطلاح به تعادل می‌رسند) تعیین‌کننده قیمت تعادلی هر کالایی است. با این حال، در بازار نفت شرایط متفاوتی حاکم است و نقش انتظارات بازار بسیار پررنگ می‌شود. نفت کالایی است با کشش عرضه و تقاضای (به ویژه تقاضا) بسیار پایین؛ به عبارت دقیق‌تر، این کالا واکنش کُندی به تغییرات قیمتی دارد و در نتیجه نمی‌تواند با کاهش یا افزایش قیمت‌ها به سرعت شاهد تغییرات عرضه و تقاضا باشیم. در واقع، نبود جایگزین مناسب برای نفت موجب می‌شود که افزایش قیمت‌ها نتواند تقاضا را به سرعت کاهش دهد و عرضه نیز نمی‌تواند در کوتاه‌مدت رشد چشمگیری پیدا کند. از سوی دیگر، کاهش قیمت‌ها با توجه به نبود زیرساخت‌ها نمی‌تواند به سرعت تقاضای بیشتری ایجاد کند؛ البته در این شرایط کاهش سریع‌تر عرضه عمل راحت‌تری است. کم‌کشش یا بی‌کشش بودن تقاضای نفت سبب می‌شود تا انتظارات معامله‌گران تأثیر بسزایی در تعیین قیمت نفت داشته باشد. از آنجا که متعادل شدن عرضه و تقاضای نفت بسیار آهسته انجام می‌شود، انتظارات بازار می‌تواند نوسانات قابل توجهی را در این بازار ایجاد کند.

تا کنون تحقیقات بسیاری درخصوص عوامل اثرگذار بر بازار نفت و نحوه تعیین قیمت تعادلی آن انجام شده است. در این میان، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در یکی از پژوهش‌های خود در سال ۲۰۱۲ به بررسی این عوامل پرداخته است. در این پژوهش، عواملی که در هر روز موجب نوسان قیمت نفت می‌شدند از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۷ مورد بررسی قرار گرفته‌اند (در مجموع حدود ۶ هزار روز معاملاتی). همان‌طور که در جدول مربوطه مشاهده می‌شود، معاملات سفته‌بازی، اعلام برنامه‌های اوپک و موجودی نفت آمریکا بیشترین اثرگذاری را بر معاملات و تعیین قیمت‌ها داشته‌اند. در واقع، عوامل مزبور در روزهای مورد بررسی این پژوهش بیشترین تکرار را داشته‌اند. اختلالات در تولید، تحولات سیاسی در خاورمیانه و تغییرات آب و هوایی آمریکا از دیگر عواملی بودند که از آن‌ها بسیار در دوره مطالعه پژوهش، به‌عنوان عامل اثرگذار بر قیمت نفت یاد شده بود.

بررسی قیمت بورس و نوسان شاخص سهام نیز یکی دیگر از محورهای اقتصادی مورد علاقه روزنامه هاست .


کف شاخص بورس تهران کجاست؟

  روزنامه تعادل در این باره نوشت :  با توجه به افت مکرر شاخص در چند ماه اخير و نزديک شدن به پايان سال 93، به‌نظر مي‌رسد که هيچ اميدي براي احياي دوباره اين بازار درسال‌جاري وجود نداشته باشد. پس از تغيير رويه شاخص، چشم‌اندازهاي مثبتي که براي بورس اوراق بهادار پيش‌بيني شده بود نه‌تنها هيچ‌کدام از آنها به حقيقت مبدل نشد بلکه با آغاز روند منفي، بازار مهيج سهام را با بازار کسل‌کننده‌يي مواجه کرده است، بازاري که سال گذشته بسياري از مردم عادي را به يک سهامدار بورس اوراق بهادار ايران تبديل کرده بود، درحال حاضر فعالان بورسي را از خود نااميد کرده، با همه اين اوصاف بايد ديد که اين سريال تکراري تا چه زماني ادامه مي‌يابد و شاخص کجا به کف مي‌رسد؟ در اين‌باره کارشناسان بر اين باورند که پيش‌بيني براي ثابت ماندن شاخص غيرقابل امري ناپسنديده است، چراکه اين امر موج نااميدي بيشتري را بر بورس به راه مي‌اندازد. ازسويي ديگر باتوجه به اينکه بسياري از نمادهاي پالايشگاهي متوقف شده‌اند، به‌نظر مي‌رسد با بازگشايي اين نماد‌ها شاخص باز هم مدار نزولي را ادامه دهد.

شاخص «کف» ندارد

دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران در اين‌باره گفت: باتوجه به افت‌هاي مکرر شاخص در يک سال اخير برخي از فعالان و کارشناسان با تعيين کف يا سقف مورد نظر خود براي شاخص و بازار سهام روند طبيعي اين بازار را نامتعادل توصيف مي‌کنند. بهروز خدارحمي افزود: همان‌گونه که اقتصاد کشور با مسايلي چون رشد يا افت ارزش ريال، نرخ نفت و... درگير است و نمي‌توان براي آن سقف يا کفي تعيين کرد، بازار سرمايه از اين موضوع مستثنا نيست. بازار سهام اگر با روالي طبيعي و بدون هيچ حمايتي کار خود را دنبال کند به نوعي تبديل به آيينه‌يي تمام قد براي بازتاب کار خود شده است. وي اظهار کرد: متغير‌هايي مانند بي‌ملاحظه‌گي مجدد تخصيص بودجه لازم براي بازار سرمايه درسال 94 و ابهامات مذاکرات هسته‌يي، اخبار‌هاي ضدونقيض اين موضوع منجر به شايعه‌هاي مختلفي در اين بازار و سرازيري شاخص شده است.

دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران بااشاره به شرايط نابه‌سامان شاخص در بازار سهام به دوعامل اشاره کرد و گفت: طي يک‌سال گذشته مديران اين بازار سعي بر کنترل شاخص، جلوگيري از ادامه روند نزولي و افت قيمت هر سهم را داشته‌اند درصورتي که اين کار تنها منجر به ريزش نامتعادل و غيرمنطقي شاخص شده است.

سياست‌هاي جديد، بورس را طبيعي مي‌کند

خدارحمي عامل دوم اين سرازيري را سياست‌هاي تيم جديد مديريتي بازار سهام عنوان کرد و افزود: با تغيير مديريت سازمان بورس اوراق بهادار و سياست‌هاي در پيش گرفته شده، يعني عدم کنترل تصنعي بازار، شاخص با ادامه اين سرازيري، به‌نظر مي‌رسد، فعلا قصد تغيير رويه را ندارد.

دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران در ادامه افزود: محمد فطانت‌فرد‌، رييس جديد سازمان بورس اوراق بهادار با نگاهي متفاوت به بازار سرمايه، اعتقادي به مديريت و کنترل مقطعي بازار و شاخص ندارد. به بيان ديگر وي عرضه و تقاضا را اولويت تعيين روند بورس سهام مي‌داند که اين امر کاملا منطقي است که نتيجه آن از بين رفتن رفتار‌هاي هيجاني در بورس مي‌شود. وي ابهامات بورس اوراق بهادار تهران درخصوص بين‌المللي شدن را يکي ديگر از عامل‌هاي روند نزولي شاخص دانست.

خدارحمي درخصوص وضعيت فعلي شاخص اظهار کرد: در شرايطي که بازار سهام درگير تصميمات نادرست مسوولان اين سازمان است، شاخص با چشم‌اندازي مبهم روبه‌روست، روندي که نمي‌تواند آن را به درستي انتخاب کند.

اين کارشناس ارشد بازار سرمايه بااشاره به چشم‌انداز بورس بيان کرد: باتوجه به تحولات ناخوشايند بورس، فعالان اين بازار طي چند ماه اخير بارها چشم‌اندازهايي از روند معاملات را عنوان کرده‌اند، اما بايد به اين نکته اشاره کرد که بازار سرمايه ايران بسيار منعطف و تاثيرپذير است. در نتيجه نمي‌توان چشم‌انداز درستي در اين‌باره درنظر گرفت. وي ادامه داد: ازسويي ديگر بخش قابل توجهي از چشم‌اندازهاي مثبت بازار سهام توسط ريزش مکرر شاخص کل از بين رفته، به‌طوري که بايد براي بازگشت بازار به حالت تعادل چارچوب‌هايي را تعيين کرد. خدارحمي خاطرنشان کرد: بورس‌هاي مختلف در دنيا با روندي طبيعي افت‌وخيز منطقي را در پيش گرفته‌اند، درصورتي که بازار سهام تهران با حمايت‌هاي دستوري تواني براي ثابت ماندن هم ندارد، اگر حجم معاملات بازار سهام کم و غيرقابل قبول است، پس شاخص هم بايد نزولي باشد.

بازار سهام تحت تاثير «نماد» پالايشگاهي

ازسويي ديگر مديرعامل شرکت کارگزاري حافظ يا ديدگاهي متفاوت به«تعادل» گفت: باتوجه به اينکه نماد شرکت‌هاي پالايشگاهي متوقف است، به‌نظر مي‌رسد پس از بازگشايي اين نماد‌ها شاخص باز هم روند نزولي را از سر بگيرد. محمد اقبال‌نيا درخصوص تاثير شرکت‌هاي پتروشيمي بر بازار سهام بيان کرد: باتوجه به افت‌وخيزي که در صنعت پتروشيمي وجود دارد و بسياري از شرکت‌هاي بورسي وابسته به اين صنعت هستند، بايد به آينده آن اميدوار بود. وي بااشاره به شرايط فعلي بورس بيان کرد: در شرايطي که بسياري از فعالان و کارشناسان بازار، وضعيت شاخص را در کف اعلام کرده‌اند، بايد گفت تحولات تاثيرگذار بر اين بازار شاخص را در شرايطي نامعلوم قرار داده است، شرايطي که شاخص نمي‌تواند به ثبات برسد در نتيجه نبايد به قطعيت گفت که بازار در کف است.

اقبال‌نيا با اميدواري به تحولات اقتصادي سال آينده عنوان کرد بايد با اميدواري به تحولات سال آينده راهي براي خروج از رکود فعلي يافت و فشار ايجاد شده بر بازار سهام را از بين ببرد، فشاري که تاکنون حقوقي‌ها و حقيقي‌ها نتوانسته‌اند از پس آن برآيند.

وي در اين‌باره گفت: اگر تحولات سال آينده با وعده‌هاي پوچ آغاز شود نمي‌توان هيچ پيش‌بيني درخصوص افت يا رشد بازار سهام درنظر گرفت، بايد گفت بازار نيازمند برنامه‌هاي جدي و منظم است، اما با همه اين اوصاف همه ما به برنامه‌هاي اقتصادي سال آينده و تغيير و تحولات مثبت اميدواريم.

مديرعامل شرکت کارگزاري حافظ اظهارکرد: حقيقي‌ها براي تزريق پول به بازار سهام دچار بي‌اعتمادي شديدي شده‌اند که نتيجه اين کار تنها ادامه رکود بازار را در پي دارد، ازسويي ديگر نيز به‌نظر مي‌رسد سهامداران حقوقي نقش مفيدي در بازار سهام ايفا نکرده‌اند، يعني تا به حال تلاشي براي رونق بورس نداشته‌اند. وي درخصوص افت‌وخيز طبيعي شاخص عنوان کرد: نوسانات بازار سهام به تبع شرايط روز و منطقه‌يي مي‌تواند کاملا طبيعي تلقي شود، اما باتوجه به اينکه شاخص هر روز با سرازيري و افت پياپي معاملات بازاررا به پايان مي‌رساند، غيرمنطقي و غيرطبيعي است.

وي بااشاره به محرک‌هاي تاثيرگذار بر وضعيت بورس اوراق بهادار اظهار کرد: محرک‌هاي سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي بايد نقش مثبتي را در اين بازار ايفا کنند، به نوعي بايد شاخص را به پله‌هاي بالا سوق دهند.

بورس در انتظار سيگنال‌هاي مثبت

ديگر کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه نبايد هيچ کفي براي بازار سرمايه تعيين کرد به «تعادل» گفت: زماني که صحبت از سقف يا کف بازار مي‌شود يعني محدوديت براي اين بازار تعيين شده است، اما بايد به اين نکته اشاره کرد که بازار سهام هيچ محدوديتي براي رشد يا افت ندارد.

حسين خزلي‌خرازي در اين خصوص افزود: با بازگشايي نمادهاي پالايشگاهي قطعا شاخص پا به کانال‌هاي پايين‌تر از 66هزار واحد مي‌گذارد، يعني پس از بازگشايي اين نماد‌ها بايد وضعيت شاخص را مورد بررسي قرار داد.

وي بيان کرد: سيگنال‌هاي مثبتي درخصوص رفع يا کاهش تحريم‌هاي اعمال شده، کاهش تورم موجود بر اقتصاد کشور وجود دارد که عامل تاثير‌گذاري بر بازار سهام و رشد دوباره شاخص است، اما در اين ميان سيگنال‌هاي منفي ازجمله افت قيمت جهاني نفت باز هم دلهره‌يي از افت‌هاي بيشتر را در دل سهامداران تالار حافظ ايجاد مي‌کند























































برچسب ها: رسانه ، نفت ، ترور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.