مرعشی در جریان بازدید خبرنگاران مطرح کرد

تمدن جدیدی در غرب کارون شکل می گیرد/ تولید 320 هزار بشکه نفت خام با حفاری 185 حلقه چاه

مجری طرح آزادگان جنوبی با اشاره به اینکه طی 5 تا 6 ماه آینده اتفاقات خوبی در آزادگان جنوبی رخ خواهد داد بطوری که با اجرای آن تمدن جدیدی در غرب کارون در حال شکل‌گیری است گفت: برای تولید 320 هزار بشکه نفت در فاز اول باید 185 حلقه چاه حفاری شود در حال حاضر با 16 دكل در حال حفاري هستيم و برای تسریع روند حفاری قرار است به زودی تعداد دکل ها به 25 دکل افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ سید محمود مرعشی مجری طرح آزادگان جنوبی در جريان بازديد خبرنگاران از ميادين مشترك نفتي در خصوص ميدان آزادگان جنوبي اظهار داشت: فعاليت اين ميدان در سال 2004 به صورت بيع متقابل با شركت اينپكس ژاپني شروع شد و بيش از دو سال طول نكشيد که در فاصله سالهای  2006 تا 2010 تقريبا فعاليت خاص انجام يك توليد زودهنگام  توسط شركت ملي مناطق نفت خيز تعريف شده بود و با احداث 21 حلقه چاه و توليد به ميزان 50 هزار بشكه كماكان از سال 86 تاكنون ادامه دارد.

وی تصریح کرد: از سال 2010 مذاكره با شركت CMPC چين جهت توليد 320 هزار بشكه انجام شد كه این موضوع به مدت 52 ماه به مبلغ اوپن كپكس 6 ميليارد دلار بود كه بنا به دلايل مختلف از جمله تحریم‌ها  در طی 19 ماهي كه اين شركت در منطقه كار مي كرد متاسفانه مطابق برنامه متعهد به اجراي آن نشد و طي 19 ماهي كه در منطقه حضور داشت بيش از 9درصد پيشرفت چندانی حاصل نکرد حداقل بايد 18 درصد پيشرفت  می کرد.

مرعشی افزود:  تمام برنامه هاي حفاري و عمليات سطح الارضي هم طبق برنامه انجام نمي شد منجر به اين شد كه با حمايت وزارت نفت و شركت ملي نفت قرارداد فسق شود.

مجری طرح آزادگان جنوبی خاطرنشان کرد:  ميدان نفت درجاي بيش از 25 ميليارد بشكه است و ما اعتقاد داريم كه از اين هم بيشتر خواهد بود هم اكنون كار مطالعات ميدان انجام شده و ميزان نفت درجاي بيش از آن می باشد. وسعت ميدان 740 كيلومتر مربع حدودا 45 كيلومتر در 17 كيلومتر  با ابعاد استحصال 360 هزار بشكه نفت در برنامه اوليه طرح جامع است. 
  
وی گفت: برای تولید 320 هزار بشکه نفت در فاز اول باید 185 حلقه چاه حفاری شود در حال حاضر با 16  دكل در حال حفاري هستيم و برای تسریع روند حفاری قرار است به زودی تعداد دکل ها به 25 دکل افزایش پیدا کند.
  
مرعشی با اشاره به جزییات عملیات حفاری چاه‌های میدان نفتی آزادگان جنوبی تصریح کرد: 40 حلقه چاه به شرکت ملی حفاری، 40 حلقه به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، 20 حلقه به شرکت خصوصی وابسته به بنیاد مستضعفان و 50 حلقه چاه به شرکت‌های ایرانی – خارجی واگذار شده است. 
  
وی با اشاره به این که طی 6 ماه گذشته که چینی‌ها از این پروژه خارج شده‌اند بیش از 50 هزار متر حفاری صورت گرفته، اظهار کرد: این در حالیست که میزان حفاری چینی‌ها در پی 19 ماه حضور در این پروژه کمتر از 40 هزار متر بوده است.
 
مجری طرح آزادگان جنوبی تصريح كرد: در كنار كار حفاري تاكنون براي فاز يك  که تعيين تكليف شده در طي 52 ماهي كه كار اجراي اين پروژه توسط مهندسي نفت انجام مي شد بيش از 40 فقره مناقصه برگزار شده كه اين مناقصات در شكل‌هاي مختلف وابعاد كارهاي حفاري و سرويس هاي حفاري و كارهاي سطح الارضي بوده است از اين 40 مناقصه تاكنون 10 مناقصه منجر به عقد قرارداد شده و توسط پيمانكاران مختلف در حال اجرا است و بيش از آنچه كه در حفاري انجام مي شود در سطح الارضي نيز انجام می شد.

وی یادآور شد: براي اين طرح 185 حلقه چاه پيش بيني شده که 175 حلقه چاه توليدي،5 چاه توصيفي و 5 حلقه چاه تزريق پساب را حفاري مي كنيم در 10 منطقه جمع آوري نفت با توجه به برنامه پيش بيني شده در دو منطقه احداث مجتمع نفت و گازشمالي و جنوبي به واحد اصلي است كه نفت خروجي واحد فرآورش تلمبه خانه و خروجي گاز به ان جي ال 3200 منتقل مي شود.

مجری طرح آزادگان جنوبی اظهار داشت: در طي 5.5 ماه بيش از 50 هزار متر در مقابل 40 هزار متري كه شركت چيني طي 19 ماه انجام داده ، حفاري شده است. با افزايش دكل اين ميزان حفاري افزايش پيدا خواهد كرد در اين پروژه مشكلات مالي نداشتيم. 

وی افزود: در سطح الارضي با عمليات خاكي شروع كرديم اولين اقدام آماده سازي منطقه با توجه به مشكلات مجيط زيستي و پساب هاي رها شده توسط نيشكر بود محيط كار بسيار مشكل است توانستيم در بخش آماده سازي محل ها پيشرفت 90 درصدي داشته باشيم.

مجری طرح آزادگان جنوبی ادامه داد: در بخش موقعيت سازي‌ها براي مجموعه 185 حلقه چاه بايد 91  موقعيت احداث شود علت آن اين است كه تعداد زيادي از موقعيت ها تك چاهي نيست اغلب دو يا سه چاهي است تمام اين 91 موقعيت تعيين تكليف شده در حال حاضر 40 موقعيت در حال احداث توسط شركت های داخلي است و مابقي هم طي هفته هاي آينده واگذار خواهد شد و ما از این بابت از برناهه اي كه پيش بيني كرده بوديم جلوتر هستيم و در بخش مناقصات تا الان 40 مناقصه برگزار كرديم و 10 تا به نتيجه رسيده و مابقي در مراحل مختلف است برنامه ما اين است كه تعداد زيادي از مناقصات واحدهاي اصلي فرآورش را تا قبل از پايان سال 93 به نتيجه برسانيم پيمانكاران مشغول فعاليت هستند در طي همين مدت بيش از 6درصد نسبت به كل برنامه اصلي كه پيش بيني كرده بوديم پيشرفت داشتيم تقريبا مطابق برنامه حركت مي كنيم حمايتهايي كه از این طرح شده به ما كمك كرده كه ما مشكلات مالي را دراين طرح نداشته باشيم.

وي گفت: واحدهاي اصلي فرآورش كه احداث خواهيم كرد مجموعه هايي براي 320 هزار بشكه پيش بيني شده سيستم هاي تفكيك گر و بخش كمپرسور گازي هستند تاسيساتي كه براي اين مجموعه 320 هزار بشكه مورد نياز است. پيش بيني ها به اين ترتيب كه ما براي فاز دوم بتوانيم تا آنجايي كه امكان دارد ان تاسيسات مورد نياز فاز را آماده كنيم تا در فاز دو زمان بري كمتري داشته باشد بعضي از تاسيسات و ساختمان ها را به طريقي احداث خواهيم كرد كه براي زمان 320 هزار بشكه نيازي به ساختمان سازي جديد نباشد. 

مرعشی با تاکید بر این که طی 5 تا 6 ماه آینده اتفاقات خوبی در آزادگان جنوبی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمدن جدیدی در غرب کارون در حال شکل‌گیری است.
  
وی افزود: اجرای عملیات توسعه‌ی فاز 2 میدان آزادگان جنوبی زمان زیادی طول نمی‌کشد.
 
مرعش تاكيد كرد: مسايل HSE هم براي ما بسيار مهم است به دليل اينكه اين منطقه حساس است و ما موظف هستيم كه مسايل زيست محيطي را رعايت كنيم با هماهنگي هايي كه با سازمان محيط زيست انجام شده در حال همكار هستيم. خوشبختانه با همين حجم كاري كه انجام مي شود ما مشكل خاصي از اين بابت نداشته باشيم و اميدواريم در ادامه بتوانيم شرايط لازمه را كه به هرحال رعايت شود در مورد مسايل زيست محيطي آنجا در نظر داشته باشيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار