رئیس کمیسیون اروپا ، درپی حمله مرگبار به دفتر یک مجله فکاهی در فرانسه گفت اتحادیه اروپا ظرف چند هفته آینده برای مقابله با تروریسم طرح ها و پیشنهادهای جدیدی را تهیه خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات این کمیسیون در بروکسل گفتند هدف اصلی از تهیه این طرح ها ، تلاش برای تهیه برنامه ای برای گردآوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات همه مسافران خطوط پروازی علیرغم مخالفت برخی از اعضا و پارلمان اروپاست.

"ژان کلود یونکر" در ریگا پایتخت لتونی خطاب به خبرنگاران گفت: «ما برای مبارزه با تروریسم ، برنامه جدیدی را طی چند هفته آینده ارائه خواهیم کرد.» وی درعین حال گفت هنوز تشریح جزئیات این برنامه خیلی زود است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا با تأکید بر این مسئله که مقابله با تروریسم اساسا مسئولیت تک تک کشور های عضو به تنهایی است، گفت: کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا ، می تواند نقش مهمی را در ایجاد هماهنگی در این زمینه ایفا کند.

"ژان کلود یونکرگ و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت آغاز دوره شش ماه ریاست لتونی بر این اتحادیه که از یکم ژانویه آغاز شد، در این کشور بسر می برند.

به گفته مقامات کمیسیون اروپا ، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا 19 ژانویه در بروکسل گردهم خواهند آمد و وزیران کشور هم 28 ژانویه در ریگا نشست برگزار خواهند کرد تا درباره راههای بهتر مقابله با تروریسم پس از حمله تروریستی روز گذشته در پاریس که به کشته شدن 12 نفر انجامید، گفتگو و تبادل نظر کنند.

پارلمان اروپا نیز روز دوشنبه به طور رسمی درباره حمله پاریس مذاکره خواهد کرد.

موگرینی که ریاست وزیران امور خارجه را در نشست آینده برعهده خواهد داشت، ایجاد یک «سامانه اروپایی ثبت اسامی مسافران» (PNR) را اقدامی ضروری و فوری خواند. این سامانه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه خواهد داد تا اطلاعات مربوط به مسافران خطوط پروازی را گردآوری و به اشتراک بگذارند به طوری که به کمک آن بتوان شبه نظامیان احتمالی را تعقیب و شناسایی کرد. از نظر منتقدان چنین اقدامی ، نقض آزادی های مدنی محسوب می شود. 

ایتالیا و اسپانیا در بالاترین حد آماده‌باش
"آنجلینو آلفانو" وزیر کشور ایتالیا درپی حمله تروریستی مرگبار روز چهارشنبه در پاریس اعلام کرد رم به منظور رعایت احتیاط بیشتر ، تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ خواهد کرد.

وی پس از حادثه پاریس در گفتگو با رادیو دولتی "رآی" گفت: ایتالیا در بالاترین حد از آماده باش قرار دارد. ما بخشی از جهانی هستیم که یک هدف محسوب می شود. ما نمی توانیم هیچ عاملی را دست کم بگیریم.

مطبوعات داخلی ایتالیا به نقل از مسئولان اطلاعاتی این کشور نوشتند در این راستا، سازمان های مطبوعاتی، ادارات عمومی، مراکز حمل و نقل و حتی عبادتگاهها در سراسر ایتالیا مورد توجه خاصی قرار گرفته است.

مسئولان ایتالیایی همچنین گفتند گرچه هیچ نشانه خاصی حاکی از حملات قریب الوقوع مشاهده نشده است اما بزرگترین تهدیدی که مطرح است از سوی افراد تکرو است. 

دولت اسپانیا نیز تصمیم گرفت سطح هشیاری امنیتی را برای مقابله با تروریسم در این کشور افزایش دهد.

تصمیم افزایش سطح هشیاری امنیتی از عدد 2 به 3 پس از برگزاری نشست اضطراری میان «خورخه فرناندز دیاز» وزیر کشور اسپانیا با پلیس ملی اسپانیا ، گارد شهری ، مرکز اطلاعات ضد تروریسم و جنایات سازمان یافته و همچنین مرکز ملی اطلاعات اتخاذ شد .

براساس این تصمیم، حضور مأموران پلیس اسپانیا در خیابانها افزایش پیدا خواهد کرد و علاوه بر این امنیت اطراف ساختمان های دولتی و زیرساخت های عمومی نظیر نیروگاههای هسته ای ، افزایش خواهد یافت.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار