کمبود دیدارهای تدارکاتی تیم ملی و عدم هماهنگی میان بازیکنان که به همین خاطر به وجود آمده موجب شده که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی، ایران را شانس اول شدن در این جام نداند.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، شانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا از فردا با دیدار تیم‌های استرالیا و کویت آغاز خواهد شد. تیم ملی کشورمان از سال 1976 که ششمین دوره مسابقات در تهران برگزار شد دیگر نتوانسته قهرمان این مسابقات شود و حالا قصد دارد با هدایت کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی خود پس از 9 دوره بار دیگر این عنوان را تکرار کند.

کمبود دیدارهای تدارکاتی تیم ملی و عدم هماهنگی میان بازیکنان که به همین خاطر به وجود آمده موجب شده که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی، ایران را شانس اول شدن در این جام نداند. به همین منظور نظرات مرتضی محصص کارشناس برتر فوتبال کشور را در خصوص این رقابت‌ها جویا شدیم.

 4 تیم شانس بیشتری دارند

فکر کنم بدون تردید ژاپن، کره‌جنوبی، ایران و استرالیا تیم‌های برتر این جام می‌توانند باشند. اگر به نتایج این تیم‌ها در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که شانس هر 4 تیم به یک اندازه است. البته بایستی حضور این تیم‌ها در جام جهانی برزیل را مدنظر قرار داد اما به طور کل می‌توان گفت که در حال حاضر برترین تیم‌های آسیا این 4 کشور هستند. در این میان نمی‌توان با قطعیت گفت که قهرمان به طور حتم در میان این تیم‌ها خواهد بود چرا که همیشه اتفاقاتی در فوتبال رخ می‌دهد که کمتر کسی انتظار آن را دارد.
 
 میزبان یکی از مدعیان جدی

استرالیا با داشتن بازیکنان با تجربه در لیگ‌های اروپایی و امتیاز میزبانی که از آن سود می‌برد بدون شک شانس زیادی برای قهرمانی در این جام را دارد. البته در دور اول ممکن است با توجه به حضور کره‌جنوبی، عمان و کویت شگفت‌زده شود و نتواند آن طور که باید و شاید نتیجه بگیرد اما بازی به بازی این تیم بهتر خواهد شد. در هرصورت بازیکنان این تیم آشنایی کاملی با محیط برگزاری مسابقات دارند و حمایت تماشاگران‌شان به آنها کمک شایانی می‌کند. یدیناک، جدنی،‌ کلی، کروز و ترویس بازیکنان خطرناکی برای هر تیم هستند. با توجه به علاقه انژه بلژیکی سرمربی استرالیا به شیوه تهاجمی 3-3-4 علاقه وافری دارد و به طور کلی باید بگویم ما شانس آوردیم که در گروه استرالیا قرار نداریم. آنها نمایش بسار خوبی در جام جهانی برزیل داشتند.
 
 ژاپن؛زهردارترازهمیشه

فوتبال ژاپن نیازی به تعریف ندارد. آنها در 6 دوره اخیر جام 4 بار قهرمان شدند و این بار هم می‌آیند تا از عنوان قهرمانی دوره گذشته خود دفاع کنند. آنها با جیووانی تراپاتونی ایتالیایی دوران پرفروغی را سپری کردند و به رغم آنکه در جام جهانی عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشتند اما حالا با خاویر آگیره مکزیکی که در تیم‌های بزرگ دنیا مربیگری کرده، زهردارتر از همیشه نشان می‌دهند. اردن، عراق و فلسطین به طور حتم می‌توانند حریفان خوبی برای آمادگی ژاپنی‌ها جهت حضور قدرتمند در مرحله بعد باشند. سرمربی آنها به خوبی می‌داند که چگونه تیمش را در 3 دیدار مقدماتی به هماهنگی کامل برساند تا درمراحل بعدی شانس بیشتری برای قهرمانی داشته باشد. حضور چندین بازیکن این تیم در لیگ‌های اروپایی مسلما نقش تاثیرگذاری در موفقیت‌های این تیم خواهد داشت.
 
 روحیه پایین کره‌ای‌ها

کره‌جنوبی از دیدگاه من بعد از ژاپن، استرالیا و ایران بیشترین بخت را برای قهرمانی در جام شانزدهم را دارد. آنها با آوردن اولی اشتیلیکه آلمانی به عنوان سرمربی و حضور چند بازیکن مطرح در لیگ‌های معتبر دنیا تیمی خطرناک و سرعتی هستند اما همانطور که گفتم شانس اول فتح جام نیستند. آنها در بازی‌های اخیر خود به ما باختند تا نشان دهند که تیم‌شان در دیدارهای مهم از لحاظ روحی شادابی بالایی ندارد. با این وجود بایستی دید اشتیلیکه می‌توئاند آنها را از لحاظ روحی تقویت کند تا پس از 55 سال بار دیگر قهرمان آسیا شوند.
 
 جوانان، عصای دست کی‌روش

تیم ملی کشورمان از سرمربی باهوش و با ذکاوتی بهره می‌برد. کارلوس کی‌روش بسیار زیرک است و به خوبی می‌داند در هر بازی از بازیکنانش چه بخواهد. شاید تنها مشکل تیم ملی که بسیار با اهمیت است کمبود دیدارهای تدارکاتی است. موضوعی که به طور حتم برای ما دردسرساز خواهد بود. البته نمایش تیم ملی مقابل عراق مرا بسیار امیدوار کرد. ما با تیم دوم خود بازی کردیم و در حالی پیروز شدیم که عراقی‌ها از بازیکنان اصلی خود در این بازی استفاده کردند. جوانان خوبی مثل سردار آزمون، سروش رفیعی، وحید امیری و مرتضی پورعلی‌گنجی نشان دادند که ما در آینده نزدیک صاحب بازیکنان بزرگی خواهیم بود. آنها نشان دادند که در جام ملت‌ها دست کی‌روش برای تعویض باز است و او می‌تواند در بازی‌های پیش رو به خوبی از تعویض‌هایش استفاده کند و سرنوشت نتیجه دیدار را عوض کند.
 
 امیدواری به موفقیت تیم‌ملی

من تفاوت زیادی میان تیم‌های بحرین، قطر و امارات نمی‌بینم. هر 3 تیم تقریبا در یک سطح هستند و نکته قابل اهمیت در خصوص آنها این است که این تیم‌های عربی به خوبی تیم ملی ما را آنالیز کرده‌اند. ما اگر در بازی اول مقابل بحرین پیروز شویم گام بزرگی برای صعود به دور بعدی برداشته‌‌ایم. بهتر است به عنوان تیم نخست از گروه صعود کنیم تا به احتمال فراوان به ژاپن نخوریم و آن وقت در میان 4 تیم پایانی خواهیم بود. می‌دانم که تا ایران بازی‌هایش شروع نشود نمی‌توان تشخیص داد که کی‌روش با چه ترفندی بازیکنانش را به زمین می‌فرستد.من جزو آن دسته افرادی هستم که به موفقیت تیم ملی بسیار امیدوارم و معتقدم که ما حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. کی‌روش در هر بازی نقشه و استراتژی خاص خودش را خواهد داشت و چون به غیر از پژمان منتظری تمامی بازیکنان اصلی خود را در اختیار دارد؛ می‌توانیم روی موفقیت تیم ملی حساب ویژه‌ای باز کنیم.
 
 عربستان مرموز است

عربستان با حفظ فرانک رایکارد می‌توانست یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا در این رقابت‌ها باشد. او برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای تیم‌های پایه فوتبال این کشور انجام داد اما حیف که عرب‌ها صبر نداشتند و او را برکنار کردند. تیم ملی فوتبال عربستان در آینده یکی از قدرتمندترین تیم‌های فوتبال قاره آسیا خواهد شد چرا که توجه زیادی به رده‌های پایه خود داشته و نمایش خوب تیم امید این کشور با تیم ملی کشورمان برای راهیابی به المپیک ریو برزیل را شاهد خواهیم بود.

دو شکست سنگین عربستان برابر بحرین و کره‌جنوبی در بازی‌های دوستانه نباید دلیل بر آن شود که این تیم را دست‌کم گرفت. کوزمین اولاریو سرمربی رومانیایی عربستان سابقه مربیگری در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را دارد و نشان داده که در مسابقات رسمی می‌تواند به صورت کاملا مرموزی تیمش را روانه میدان کند. بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوییم که عربستان یکی از تیم‌های ضعیف جام خواهد بودو از گروهش صعود نمی‌کند. حتی با وجود ازبکستان، چین و کره‌شمالی در گروه عرب‌ها که پیشرفت محسوسی کرده‌اند. شاید بعد از بازی اول بهتر بتوانیم در مورد این تیم که با 3 قهرمانی یکی از تیم‌های پرافتخار جام است، صحبت کنیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار