کارشناس آمریکایی، کنگره جدید آمریکا را به منزله میدان مین دو حزب سیاسی این کشور توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ، "اد هانت" گفت: کنگره آمریکا با اکثریت قابل توجه جمهوری خواهان در دو نهاد قانونگذاری آمریکا، کار خود را شروع کرد. کنگره جدید با چالشهای زیادی مواجه است. این کنگره برای "جان بونر" رئیس مجلس نمایندگان، "میچ مک کانل" رئیس اکثریت سنا و تاحدودی هم برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به منزله حرکت در میدان مین است زیرا آنها باید با هم مصالحه کنند. آنها با هم مبارزه می کنند اما درعین حال باید با هم در مواقعی مصالحه کنند تا کشور اداره شود. قانون بیمه و درمان و طرح خط لوله انتقال گاز از کانادا به خلیج مکزیک موسوم به طرح کی استون ازجمله چالشها و اختلافهای اصلی دموکراتها و جمهوری خواهان در کنگره یکصد و چهاردهم است.

 "جان بونر" با مشکلاتی در داخل حزب جمهوری خواه مواجه است. باید توجه داشت شماری از جمهوری خواهان با ریاست وی بر مجلس نمایندگان مخالف بودند اما سرانجام او برای سومین بار ، هدایت جمهوری خواهان را در این نهاد قانونگذاری برعهده گرفت. جمهوری خواهان باید ببینند که آیا می توانند درباره مسائل اساسی مطرح در درون خودشان به توافق برسند و سپس به فکر تعامل با باراک اوباما و دموکراتها در این حوزه ها باشند. 

246 کرسی مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان است که سبب شده است قدرت این حزب در کنگره بیشتر شود. جمهوری خواهانی که از جریانهایی همانند تی پارتی هستند بر جان بونر و بویژه مک کانل فشار وارد می کنند تا با اوباما مصالحه نکند. جان بونر باید بتواند راهی میانه درباره برخی مسائل مورداختلاف پیدا کند که اصلا کار آسانی نیست. جمهوری خواهان برای لغو کردن قانون بیمه و درمان مدنظر اوباما ، گام برنخواهند داشت اما احتمالا کارهایی برای اصلاح این قانون انجام خواهند داد.

"اد هانت" در ادامه افزود: این برای اولین بار نیست که کنگره آمریکا در کنترل حزبی قرار می گیرد که حزب مخالف دولت و کاخ سفید است. می توان در این فضا حرکت کرد اما این کار آسان نیست. باید به نطق اوباما توجه داشت که هفته آینده ایراد خواهد شد. اوباما در این سخنرانی سیاستها و برنامه‌های کلی آمریکا را در یک سال پیش تبیین خواهد کرد. اوباما در این سخنرانی نشان خواهد داد که به دنبال مصالحه است و حاضر است در این مسیر تا کجا پیش برود. سه ماه نخست حضور جمهوری خواهان در کنگره بسیار مهم است. تا یکصد روز آینده احتمالا موضوع توافق هسته ای با ایران نیز مطرح خواهد شد. باید دید در این مدت چه اتفاقهایی در عرصه داخلی و بین المللی رخ می‌دهد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار