به گفته یک تحلیلگر امور انرژی، اگر تحریم‌های ایران از میان برداشته شوند، تاثیر این اقدام، احتمالا برای امارات متحده عربی مثبت، اما برای سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، منفی خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری "گالف نیوز" در مقاله‌ای به قلم "فرید رحمان" می‌نویسد: با اینکه ورود ایران به بازارهای جهانی نفت، برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تبعاتی منفی به دنبال دارد، اما لغو تحریم‌های ایران، به افزایش چشمگیر فعالیت‌های تجاری بین ایران و امارات متحده عربی منجر خواهد شد.

*** انزوای ایران در اقتصاد جهانی به زودی به پایان می‌رسد
ایران همچنان به مذاکرات خود با گروه 1+5 شامل کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا، به علاوه آلمان و با هدف پایان دادن به تحریم‌های طولانی علیه اقتصاد این کشور، ادامه می‌دهد. به احتمال زیاد، این کشورها در 6 ماه آینده به یک توافق جامع دست پیدا خواهند کرد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز روز یکشنبه خاطر نشان ساخت که انزوای این کشور در اقتصاد جهانی، به زودی به پایان می‌رسد.

*** در صورت مثبت بودن نتایج مذاکرات، باید منتظر افزایش روابط تجاری بین امارات متحده عربی و ایران باشیم
حسین اسرار حقیقی، موسس شورای تجاری ایرانیان در دبی گفت، در صورت مثبت بودن نتایج مذاکرات، باید منتظر افزایش روابط تجاری بین امارات متحده عربی و ایران باشیم. وی گفت: «در این صورت ما شاهد رشد عظیم تجاری بین دوکشور خواهیم بود. میزان تجارت به دوبرابر افزایش پیدا می‌کند و روابط بین دوکشور تقویت می‌شود. علاوه براین، شمار توریست‌های بازدیدکننده از امارات متحده عربی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ما باید ببینیم که تحریم‌ها چگونه ـــتدریجی و یا به یکباره ـــ برداشته می‌شوند. نتیجه کار می‌تواند بی‌اندازه سودمند باشد.»

*** کاهش 2.5 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و امارات متحده عربی، در نتیجه وضع تحریم‌ها علیه ایران
در سال 2013، میزان تجارت بین دوکشور در سطح 8.5 میلیارد دلار ثابت ماند. این میزان در سال 2014، به علت تحریم‌ها به 5 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. در پی این تحریم‌ها، حساب‌های بانکی شماری از تجار ایرانی بسته شد. وی در ادامه گفت: «برخی از بازرگانان ایرانی دست از تجارت کشیدند و به علت بسته شدن حساب‌هایشان به دیگر کشورها مهاجرت کردند. اگر مذاکرات در مسیر درستی پیش برود، این احتمال وجود دارد که حساب‌های بانکی این بازرگانان، بار دیگر فعال شود و موجب تقویت روابط تجاری بین دو کشور گردد.»

*** دولت‌ آمریکا بانک‌ها را برای بستن حساب‌های ایرانیان، شدیدا تحت فشار گذاشته بود
حقیقی در سخنان خود به تعداد افرادی که حساب‌های بانکی آن‌ها بسته شده است، هیچ اشاره‌ای نکرد. وی در ادامه گفت: «ما نمی‌دانیم این افراد چند نفر هستند اما به طور کلی شاهد کاهش چشمگیری در تعداداعضای خود بوده‌ایم. برخی از این افراد به ایران بازگشته‌اند، در حالی که برخی دیگر برای انجام تجارت، به دیگر کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند. دولت‌ آمریکا بانک‌ها را برای بستن حساب‌های ایرانیان، شدیدا تحت فشار گذاشته بود.»
به گفته یک تحلیلگر امور انرژی، اگر تحریم‌ها از میان برداشته شوند، تاثیر این اقدام، احتمالا برای امارات متحده عربی مثبت است اما برای سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، منفی خواهد بود.

«فرانسیسکو کوئینتانا»، اقتصاددان ارشد «شرکت سرمایه گذاری آسیا اینوستمنت» گفت: « دلیل اینکه چرا تاثیر لغو تحریم‌های ایران بر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منفی خواهد بود، کاملا روشن است. دربازاری که با عرضه بیش از حد نفت روبرو است، اضافه شدن یک میلیون بشکه در روز، با استقبال رو به رو نخواهد شد. با این حال، ظریفیت ایران برای تولید نفت اضافی، محدود است.»
وی گفت، با توجه به تحریم‌های بین المللی، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و نگهداری نفت، به شدت پایین است و این مسئله در کوتاه‌ مدت، امکان افزایش ظرفیت را پایین می‌آورد.

*** در صورت لغو تحریم‌های ایران، در 6 تا 8 ماه آینده، روزانه 500 تا 600 هزار بشکه نفت وارد بازار خواهد شد
«از سوی دیگر، با لغو تحریم‌ها، امارات متحده عربی تا حد زیادی از مزایای افزایش روابط تجاری با ایران بهره‌مند خواهد شد. دوبی تا به امروز دروازه سنتی کالاهای وارداتی به ایران به شمار می‌رفت. این مسئله در طول تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و روی هم رفته، ما متوجه شده‌ایم که جریان کالا از دوبی به ایران، برای مدتی طولانی، پایین‌تر از سطح همیشگی خود بوده است.»
دکتر سارا وخشوری،  مدیر موسسه بین المللی مشاوره انرژی «اس وی بی»، اخیرا در یک کنفرانس در زمینه انرژی در ابوظبی گفت که در صورت لغو تحریم‌های ایران، در 6 تا 8 ماه آینده، روزانه 500 تا 600 هزار بشکه نفت وارد بازار خواهد شد.
گفتنی است که ایران پس از عربستان سعودی، ونزوئلا و کانادا، چهارمین کشور بزرگ دارای ذخایر نفتی است. این کشور همچنین دارای دومین ذخیره بزرگ گاز طبیعی پس از روسیه به شمار می‌رود. این کشور در سال 2013، روزانه 3.2 میلیون بشکه نفت تولید کرد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار