بنای تاریخی عین الدوله که این روزها در برابر نامهربانی‌های زمانه به سختی کمر راست کرده و ساخت و سازهای غیر مجاز زخم بر پیکره آن وارد کرده است حتی ساکنان منطقه را از ناهماهنگی‌ها به ستوه آورده...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، این در حالی است که رئیس میراث فرهنگی از توقف عملیات می‌گوید، اما نمایش دیگری در واقعیت اکران می‌شود.
عمارت عین الدوله بنای تاریخی که در کشاکش صفحه‌های خاک خورده تاریخ و روزگار پر رزق و برق مدرنیته معلق‌ مانده است و نمی‌تواند زبان شکوه  از تصمیم‌های یک بام و دوهوای مسئولان امر بازکند و از  ارزش هزاران هزار ساله خود که در معرض آسیب است و تنگناهای حاضر مردم زمان از تغییر و تحولات حاضر بگوید.

 عمارتی که در جنگ جهانی دوم حضور سران متفقین را به چشم دیده  است این روزها ترکش‌هایی نه از جنس جنگ بلکه از جنس بی تدبیری به خود می‌بیند و به جای آنکه همانند مرواریدی در صدف از چشم زخم زمان در بماند،  تیشه به ریشه قدمتش می‌زنند و از 15سال گذشته تاکنون ضمن جداسازی عرصه ایمان تمام درختان آن برای ساخت و ساز قطع می‌شوند اقدامی که البته در مقطعی متوقف ماند و اکنون ساخت و سازهایی از جنس بلند مرتبه قرار است در برابر آن خود نمایی کنند.

 این امر اگرچه از سوی ساکنان منطقه با نامه‌ نگارهای متعدد پیگیری شده و میراث فرهنگی هم موضع رسمی خود را در برابر آن اعلام  کرده است که این مسئله گذشته از آسیب به قدمت تاریخی آن از لحاظ فراهم آوردن مشکلات عدیده برای ساکنان آن رقم زده و حالا بنا است که 4برج 11تا 13طبقه و پارکینگی با ظرفیت 340ماشین در این بنای تاریخی احداث شود.

بنابه گفته اهالی منطقه این خیابان حتی ظرفیت 2ماشین را به سختی دارد به طور قطع گنجایش این تعداد بلند مرتبه و با این تعداد ظرفیت پارکینگ را نخواهد داشت و این در حالی است که سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، می‌گوید: عملیات ساخت و ساز با همکاری شهرداری تهران و شورای شهر متوقف شده است و اقدامات لازم از طریق مراجع قانونی انجام شده و بنا داریم ساماندهی و تصمیم گیری مجدد در این رابطه را داشته باشیم و اگر تخلفی در این زمینه انجام شود به عنوان متولی امر ورود خواهیم کرد.

وحالا باید منتظر بود و دید که در کارزار تاریخ و مدرنیته کدام یک برتر میدان می‌شوند و کدام یک برگ برنده را از آن خود می‌کنند.

گزارش از شبنم رخ فیروزگرانی

برچسب ها: بنا ، تاریخی ، عین الدوله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار