وضعیت اقتصادی ناشران کتاب دینی با توجه به انحصار کار این ناشران به انتشار کتابهای دینی نسبت به ناشران دیگری که در همه زمینه‌ها به انتشار کتاب می پردازند تفاوت چشمگیری دارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام ایزدپناه مدیر اداره کل ارشاد استان قم؛ «حامد حجتی» معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان قم و «سیدمحمود حسینی» رییس چهارمین  نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین در محل خانه ناشران استان قم برگزار شد.

در این نشست «حامد حجتی»، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان قم، نگاه تخصصی به حوزه دین را از ویژگی‌های برجسته نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین دانسته و گفت:‌ این نمایشگاه گامی به سوی تخصصی شدن نمایشگاه‌های کتاب به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نظر برخی از صاحبنظران شباهت زیادی به یک فروشگاه بزرگ دارد، افزود: با نگاه تخصصی به یک حوزه‌ی کتاب ارائه آثار گسترده در این حوزه نیز ممکن شده و وجه نمایشگاهیِ نمایشگاه پررنگ‌تر می شود.

حجتی اظهار داشت: هم اکنون 44 ناشر خارجی و 150 ناشر داخلی که به دلیل ویژگی‌های کاری خود برای شرکت در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شدند در این نمایشگاه حاضر شده و به ارائه آثار خود می پردازند.

معاون فرهنگی ارشاد استان قم توجه به اقتصاد نشر را یکی از مهمترین اهداف برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حوزه دین دانسته و گفت: وضعیت اقتصادی ناشران کتاب دینی نسبت به سایر ناشران تفاوت چشمگیری دارد.

وی افزود: از برنامه‌های جنبی چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حوزه دین می توان به برگزاری 3 نقد کتاب و حضور تورهای رسانه‌ای اشاره کرد.

حجتی، تصریح کرد: وزارت ارشاد با تمام قوا در تامین یارانه 650 میلیون تومانی چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین به ما کمک کرده و تا به امروز 90 درصد این یارانه تامین شده است.

وی گفت: توجه تخصصی به حوزه کتاب دین برای ما  مهم است؛ جای نمایشگاه‌های کتاب تخصصی آموزشی نیز خالی است.

حجتی تصریح کرد: مهمترین نقطه ضعف چهارمین نمایشگاه کتاب حوزه دین از نظر برگزار کنندگان این نمایشگاه کم توجهی رسانه‌ها است.

 همچنین حجت‌الالسلام ایزد‌پناه، مدیر اداره کل ارشاد استان قم در بخش دیگری از نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین گفت: وزیر ارشاد در اولین سیاست‌های فرهنگی خود قم را به عنوان قطب فرهنگ دینی کشور مطرح کرد یعنی این استان به عنوان پشتوانه، تغذیه کننده و تولیدگر فرهنگ دینی مطرح است.

وی ادامه داد: تشکیلات ارشاد استان قم پیش از توجه ویژه وزیر ارشاد در درجه سوم و یا پایین‌تر از آن بود.

حجت الاسلام ایزدپناه ادامه داد: وزیر نگاه خود را به قم چنین بیان کرد که اداره کل این استان نقطه اتکای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی دولتی فرهنگ به حساب می آید.

وی گفت: در همین راستا چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین به عنوان نمایشگاه تخصصی این حوزه راه‌اندازی شد تا وزارت ارشاد خدمتی به نویسندگان و اندیشوران دینی بکند تا ناشران تولیدات علمی از سراسر جهان یک جا جمع شده و آثار خود را در اختیار پژوهشگران و نویسندگان حوزه دین در قم قرار بدهند.

مدیر ارشاد قم خاطر نشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علمیه  قم دو رکن اصلی برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حوزه دین به حساب می آیند.

سید محمود حسینی، مدیر عامل تعاونی ناشران قم و رئیس چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین با بیان این امر که این نمایشگاه در مکانی به وسعت 11500 متر مربع و در چهار طبقه در خانه ناشران استان قم که با سرمایه ناشران فراهم شده برگزار شد گفت: هم اکنون 44 ناشر از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، مصر و اردن به ارائه 13400 عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: 150 ناشر داخلی نیز با 34 هزار عنوان در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین شرکت کرده‌اند.

به گفته حسینی، چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین از تاریخ 11 تا 21 دی ماه به مدت 10 روز برگزار خواهد شد و در قالب این نمایشگاه به نشست‌های  تخصصی چون استانداردهای کتابهای دینی در عرصه بین‌الملل آسیب شناسی کتابهای دینی شکل می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین در 4 روز اول برگزاری خود با تحریم سازمان صدا و سیمای استان قم مواجه شد اما در روزهای پنجم و ششم خود با استقبال خوبی مواجه بود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار