همه مراحل و شرایط لازم برای ساخت‌وساز‌های جدید بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و البته تصویب ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار دولت مهیا شد اما بازهم برخی مسؤولان بویژه مدیران بانک‌ها تا نوبت به اعطای تسهیلات و صدور پروانه شد بدقولی کردند.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  در حالی که حدود 5 ماه از زلزله بخش مورموری واقع در شهرستان آبدانان می‌گذرد روند ساخت‌وساز و اعطای تسهیلات به مردم مطلوب نیست و به کندی انجام می‌شود. به گزارش مهر، مردادماه سال‌جاری بود که زلزله 2/6 ریشتری بخش مورموری از توابع شهرستان در جنوب استان ایلام را لرزاند و بعد از آن نیز بیش یکهزار و ۵۰۰ پس‌لرزه در این بخش به وقوع پیوست که باعث وارد آمدن خسارات زیادی به بخش‌های مختلف شهرستان آبدانان و حتی شهرستان‌های دره‌شهر و دهلران در نزدیکی این شهرستان شد. بخش عمده خسارت‌ها به منازل مسکونی مردم مورموری وارد شد.

مسؤولان متعدد کشوری و استانی در روزهای اولیه پس از زلزله وعده‌های زیادی برای حل مشکلات و بویژه ساخت خانه و اعطای تسهیلات مسکن دادند اما اکنون با گذشت بیش از 5 ماه از زلزله و وعده مسؤولان، روند ساخت‌وساز و بازسازی‌ها به کندی پیش می‌رود. در این زلزله منازل مردم شهرستان آبدانان، دهلران و دره‌شهر از صفر تا ۱۰۰ درصد خسارت دید که در این بین با بررسی‌های کارشناسان بر مبنای میزان تخریب، تسهیلات برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته شد.

 همه مراحل و شرایط لازم برای ساخت‌وساز‌های جدید بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و البته تصویب ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار دولت مهیا شد اما بازهم برخی مسؤولان بویژه مدیران بانک‌ها تا نوبت به اعطای تسهیلات و صدور پروانه شد بدقولی کردند به طوری که مردم برای ساخت‌وساز و دریافت تسهیلات و پروانه‌های ساخت با چالش‌های اداری زیادی مواجهند.

 از مورموری خبر می‌رسد با توجه به اینکه دولت تسهیلات مناسبی را برای جبران خسارات وارده در نظر گرفته و متقاضیان وام‌های تعمیرات و ساخت‌وساز هم توسط ستاد بازسازی به بانک‌ها معرفی شده‌اند اما تاکنون برخی بانک‌ها بویژه در آبدانان برای معرفی‌شدگان وام تعمیرات بخش کلات مورموری هیچگونه تشکیل پرونده‌ای نداده و این در حالی است که وام تعمیراتی که قرار بوده توسط یکی از بانک‌های مورموری به خسارت‌دیدگان پرداخت شود، هم پرداخت نشده است. اهالی شهرستان مورموری این روزها نسبت به کندی روند اعطای تسهیلات و ساخت‌وسازها گلایه دارند که از جمله آن می‌توان به پیچ و خم‌های اداری برای گرفتن تسهیلات در یکی از بانک‌های عامل بخش دشت عباس دهلران اشاره کرد.

 اهالی شهرستان مورموری این روزها نسبت به کندی روند اعطای تسهیلات برای ساخت‌وساز خانه‌های تخریب‌شده خود گلایه دارند. در حالی که مسیرهای پرپیچ و خم اداری و کارشکنی برخی بانک‌های عامل در روند ارائه تسهیلات، ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده را کنده کرده، عدم حضور مسؤولان کشوری و استانی در این مناطق و عدم نظارت بر کار بانک‌ها و ساخت‌وساز منازل تخریب‌شده باعث شده مردم با حجم زیادی از مشکلات تنها بمانند. این در حالی است که علاوه بر معضل ساخت‌وساز، مشکلات زیرساختی این مناطق هم که در این زلزله آسیب دیده بودند هنوز رفع نشده است.

 محمدرضا مروارید در تاریخ ۱۷ آذرماه سال جاری در نشست ستاد بحران ایلام تاکید کرد: باید آخرین وضعیت روند ساخت‌وسازها در مناطق زلزله‌زده بخش مورموری به‌صورت مستمر پیگیری و مشکلات موجود برطرف شود. استاندار ایلام در ادامه از بانک‌های عامل استان خواست به صورت هفتگی گزارش پرداخت تسهیلات به مردم مناطق زلزله‌زده آبدانان و دهلران به استانداری ایلام را در دستور کار خود قرار دهند. وی افزود: بانک‌ها می‌توانند برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۳۸۰ میلیون ریال از تضمین سفته استفاده کنند. استاندار ایلام ادامه داد: همچنین براساس مصوبه هیات وزیران، بدهی گذشته افراد در پرداخت تسهیلات جدید برای بازسازی مناطق زلزله‌زده باید ملاک عمل قرار نگیرد

. مجید عسگری، فرماندار شهرستان آبدانان در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: زلزله مورموری باعث به بار آمدن خسارت‌های فراوانی در سطح شهرستان شد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های خسارت‌دیده، واحدهای مسکونی مردم بود. وی بیان داشت: طی این مدت دولت و مسؤولان استانی تلاش زیادی برای حل مشکلات کرده‌اند و با تخصیص اعتبارات لازم شرایط را برای ساخت و بهسازی واحدهای مسکونی مردم فراهم کرده‌اند.

این مسؤول عنوان کرد: هم‌اکنون کار ساخت‌وسازها و همچنین بهسازی منازل با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به خوبی پیش می‌رود و گله مردم فقط از بانک‌های عامل برای اعطای تسهیلات است. عسگری اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام‌شده خوشبختانه مشکلات مردم با بانک‌ها در حال کاهش است و امیدواریم روند کندی که قبلا وجود داشت حل شود و تا پایان سال شاهد اتمام بازسازی بخش مورموری باشیم. فرماندار شهرستان آبدانان اظهار داشت: طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف معاون اول رئیس‌جمهوری، بدهکاری قبلی مردم از بانک‌ها، مانع دریافت تسهیلات بازسازی مناطق زلزله‌زده نمی‌شود و مدیران موسسات مالی موظفند با نادیده گرفتن تسهیلات قبلی مراجعه‌کنندگان، نسبت به پرداخت وام مورد نیاز آنان اقدام کنند.

وی عنوان کرد: از مسؤولان ارشد بانک‌ها درخواست می‌کنیم در زمینه اعطای تسهیلات همکاری بیشتری با مردم در جهت بازسازی داشته باشند تا ساخت‌وسازها سرعت بیشتری به خود بگیرد.  فرماندار شهرستان عنوان کرد: عملیات بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و تخریب‌شده در زلزله نیز در حال انجام است و امیدواریم تا قبل از پایان سال این عملیات به پایان برسد.

وی عنوان کرد: 3 هزار و ۸۰۰ واحد بر اثر زلزله به‌طورجدی آسیب‌دیده و در درجه نوع اول قرار دارند که برای هر واحد تخریبی، میزان ۲۵۰ میلیون ریال وام ساخت و ۵۰ میلیون ریال وام بلاعوض معیشتی در نظر گرفته‌ شده است. عسگری اظهار داشت: در بخش کلات از شهر مورموری نیز 6 واحد آموزشی بهسازی و ساخته می‌شود که امیدواریم تا حدود زیادی این بخش به سمت توسعه پیش برود و دولت ضمن پرداخت هزینه تخریب و آواربرداری واحدهای احداثی، نظارت فنی و پروانه ساخت آنها را نیز به‌صورت رایگان انجام می‌دهد.

مشکلات عمده مورموری هنوز حل نشده است

پس از این زلزله هنوز در کنار ساخت‌وسازها بخش مورموری دارای مشکلات اساسی بویژه در بخش راه، درمان و... است و جاده‌های منتهی به این بخش متاسفانه هنوز شاهد تصادفات زیادی است. زیرساخت‌های اساسی بخش مورموری هم مانند آب و برق هنوز با مشکلات فراوان مواجه است و خسارات وارده به این بخش‌ها به طور کامل بر طرف نشده است. این در حالی است که کم شدن رفت و آمد مسؤولان ارشد کشوری و استانی به این بخش و کاهش نظارت‌ها روند حل مشکلات مردم را کند کرده است که در صورت نظارت به‌طور قطع ساخت‌وسازها شتاب بیشتری می‌گیرد./وطن امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار