کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر حضور داعش در این کشور گفت: هیچ اثری از گروه مسلحی به نام داعش که بتواند چالشی برای دولت و مردم این کشور ایجاد کند، وجود ندارد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، «وحید مژده» تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان در کابل درباره حضور داعش در افغانستان اظهار داشت: هرچند برخی اعضای نه چندان شناخته شده شبه نظامیان طالبان حمایت خود را از گروه داعش در افغانستان اعلام کرده‌اند اما این افراد و گروه‌ها خود به خود محو شده و در حال حاضر هیچ اثری از گروه مسلحی که بتواند برای دولت افغانستان و مردم این کشور مشکلاتی ایجاد کنند در جغرافیای افغانستان وجود ندارد.

وی گفت: برخی افراد شبه نظامیان طالبان در برخی مناطق افغانستان از جمله فردی بنام «مسلم دوست» با تعدادی از افراد خود در ولایت «غزنی» با گروه داعش اعلام بیعت کرد اما این عمل وی به دلیل اینکه مورد حمایت دیگر اعضای طالبان قرار نگرفت خود به خود از بین رفت و محو شد.

مژده تصریح کرد: برخی شایعات در برخی مناطق افغانستان مبنی بر حضور و ظهور گروه داعش، ناشی از عدم شناخت مردم از این گروه است و حقیقت ندارد.

وی افزود: افراد و گروه‌هایی در برخی مناطق افغانستان زندگی می‌کنند که به طور هم زمان هم در مناطق قبایلی پاکستان و هم در افغانستان زمین‌های کشاورزی دارند و به صورت فصلی در این 2 کشور رفت‌وآمد دارند.

مژده خاطرنشان کرد: به دلیل رفت‌وآمد این افراد و ظاهرشدن آنها به اشکال مختلف و غیر معمول شایعاتی مبنی برظهور داعش در میان مردم پخش می‌شود اما در واقع گروهی به نام داعش دراین جغرافیا وجود ندارد.

***تفاوت نگرش طالبان و داعش

تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان در بخش دیگر سخنان خود گفت: شبه نظامیان طالبان و گروه داعش از نظر ایدئولوژیک با هم متفاوت هستند و گروه دیگری که در افغانستان از خط فکری داعش پیروی کند وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گروه داعش بر این باور است که یک خلافت اسلامی را در تمام دنیا تأسیس و بنیانگذاری کند اما شبه نظامیان طالبان در شرایط کنونی این کار را غیر ممکن و غیر عملی می‌دانند.

مژده افزود: شبه نظامیان طالبان در شرایط کنونی جنگیدن برای تحقق خلافت اسلامی در تمام جهان را یک امر بیهوده و آن را سبب خونریزی بی مورد مسلمانان می‌دانند.

***وجود زمینه‌های مساعد برای سربازگیری داعش از آسیای مرکزی


این تحلیلگر افغان تأکید کرد: زمینه‌ها برای سربازگیری در مناطق آسیای مرکزی وجود دارد و افرادی زیادی از این مناطق به گروه داعش پیوسته‌اند.

وی تصریح کرد: گروهی به نام «خراسان» در کشورهای آسیای مرکزی به خصوص تاجیکستان، ازبکستان و روسیه به جذب افراد در گروه داعش و اعزام آنان در سوریه و عراق مبادرت می‌‌ورزد اما از این گروه هیچ نشانه‌ای در افغانستان وجود ندارد.

این کارشناس افغان گفت: تعدادی زیادی از شهروندان کشورهای آسیای مرکزی به دلیل بیکاری و عدم دسترسی به شغل مناسب و تبلیغات گسترده داعش مبنی بر توزیع مسکن و پول به افراد وابسته به خود در سوریه و عراق جذب این گروه می‌شوند.

وی یکی دیگر از دلایل پیوستن افراد در این مناطق به داعش را وجود دولت‌های دیکتاتور و سرکوب‌گر بیان و تصریح کرد: بیش از هزار نفر تنها از کشور تاجیکستان به داعش پیوسته‌اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار