رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت :امسال در هشت شهرستان این استان زعفران کشت می شود همچنین حدود ۷۲ تن پیازچه در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ زعفران به عنوان طعم دهندهٔ غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می‌شود. در طب سنتی، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، کاربرد دارد.

سابقهٔ کاشت زعفران در ایران (به خصوص زعفران قائنات) به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه‌است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌است.

افزایش سطح زیر کشت زعفران در اردبیل

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان افزایش یافته است گفت: سطح زیر کشت زعفران در سال‌جاری به 50 هکتار افزایش می یابد.

وی نیاز آبی کم زعفران، اشتغالزایی بالا و سهولت کشت و کار و سازگاری آن با شرایط منطقه را از دلایل توسعه طرح در استان دانست و افزود: در حال حاضر عملیات توسعه کشت در شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشگین شهرو نمین که از شرایط سازگاری بسیار بالایی برخوردار هستند، آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال بهره‌برداران بخش کشاورزی، شاهد توسعه این زراعت در استان باشیم.

سروی گفت: پیش بینی می شود از هر هکتار ۱.۵ کیلوگرم براده این محصول تولید شود که با توجه به آزمایش‌های انجام‌ شده، درجه کیفیت زعفران تولیدی اردبیل از لحاظ شاخص ارزش زعفران دارای رتبه اول و دوم کشوری است.

محصول زعفران از جمله نباتات کم توقع به آب محسوب می شود که در زمین‌های شنی و رسی امکان فرآوری و تولید آن وجود دارد و از همه مهم‌تر به لحاظ داشتن ارزش بسیار بالای اقتصادی از هرلحاظ مقرون به صرفه اقتصادی است.

حسن بیگناه پژوهشگر گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اردبیل گفت: تحقیقات و آزمایش های کشت زعفران در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مثبت بوده است و این محصول با ارزش ، عملکرد مطلوبی دارد و می تواند در قالب تعاونی های زنان روستایی توسعه یابد که این خود نیازمند حمایت است.

خودکفایی بانوان کشاورز اردبیل استان اردبیل در کشت زعفران

مشاور رئیس سازمان جهادکشاورزی در امور بانوان گفت: مطالعات تولید و کشت زعفران از ۱۰ سال قبل آغاز و بانوان کشاورز استان اردبیل در کشت این محصول به خودکفایی رسیده اند.

اشرف آقابراتی افزود: طرح مطالعاتی کشت زعفران از 10 سال قبل آغاز شده و عملیات اجرایی و بهره برداری این صنعت در استان اردبیل از سال 87 شروع شد و با مشارکت واحدهای مختلف جهاد کشاورزی تاکنون پیشرفت های بسیاری داشته است.

وی محصول زعفران تولیدی استان اردبیل را قابل رقابت با سایر استان ها دانست و افزود: زغفران تولیدی در استان اردبیل از نظر کیفیت، رنگ و طعم قابل رقابت با زعفران استان خراسان است.

آمادگی اداره کل استاندارد برای صدور نشان استاندارد به کشاورزان

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل گفت: صادرکنندگان زعفران در اردبیل برای دریافت نشان استاندارد اقدام نمی کنند در حالی که اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی آمادگی همکاری نزدیک برای گرفتن نشان استاندارد زعفران صادراتی از اردبیل را دارد.
علایی با بیان اینکه صادرکنندگان زعفران اگر برند اولیه را بگیرند مشکلی در دریافت استاندارد نخواهند داشت، افزود: اداره استاندارد آمادگی مساعدت به صادرکنندگان زعفران برای عقد قرارداد برای گرفتن برند اولیه را دارد.

امید است با ایجاد مزارع الگویی و تحقیقاتی و برآورد دقیق و توجیه اقتصادی طرح و رفع مشکل خرید و استحصال پیاز یا بنه زعفران از قطب مهم تولید کشوری( استان خراسان) بتوانیم از منابع ارزشمند استان اردبیل و اراضی مناسب جهت کشت این محصول بهره بگیریم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.