بازار سرمایه این روزها اوضاع و احوال خوشی ندارد، گرچه شاخص‌ در ماه‌های اخیر با روند مثبت قابل توجهی رو‌ به ‌رو شد و تا مرز 77 هزار واحد پیش رفت اما در این روز‌ها شاخص به قدری کاهش یافته است که قیمت‌ها به کف رسیده است که این شرایط را می‌توان مسبب عوامل داخلی و خارجی بسیار زیادی دانست که بر افت شاخص تاثیر گذارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص تبعات افت قیمت نفت خام بر بازار سرمایه و سودآوری شرکت‌های بورسی می‌توان گفت: تبعات افت قیمت نفت خام بر بازار سرمایه و سودآوری شرکت‌های بورسی موضوعی است که در حال حاضر اثرات خود را بر بورس گذاشته است.

برخی معتقدند در صورت ادامه روند کاهشی قیمت نفت خام می‌توان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم کاهش طلای سیاه بر سودآوری شرکت‌های بورسی را انتظار داشت.
 
کاهش قیمت جهانی طلای سیاه منجر به کاهش قیمت مواد اولیه شده و می‌توان انتظار كاهش قيمت كالاهای وابسته به صنعت نفت را در سطح جهان داشت.
 
مسایل یاد شده در بازار داخلی نیز تاثیرگذار است و احتمالا قیمت محصولات وابسته به صنعت نفت در داخل هم کاهش ‌یابد.  
 
تاثیر کاهش قیمت نفت بر معاملات بورس کالا

این کاهش قیمت مواد اولیه می‌تواند بر معاملات بورس کالا، ارزش معاملات و در قسمت واردات محصولات نفتی تاثیر گذار باشد.

بر اساس این گزارش، در این شرایط برخی خریداران نفتی نیز دست از سفارش‌های جدید می‌کشند و مصرف‌کنندگان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و خریدهای ارزان‌تر صبر می‌کنند که به هر ترتیب بر درآمد فروش عرضه کنندگان کالا نیز تاثیر کاهشی خواهد داشت.
 
اثر طلای جهانی بر قیمت سایر صنایع

در سایر صنایع و شرکت‌های بورسی از جمله صنعت سیمان، فولاد و پتروشیمی‌ها هم افت قیمت نفت خام تاثیرگذار است.

همچنین صنایع و شرکت‌هایی چون پالایشی‌ها، صنعت پتروشیمی و یا صنعت فولاد و سیمان که مصرف‌کننده سوخت فسیلی هستند به لحاظ این که قیمت نفت در کشور از نوسان‌های جهانی تبعیت نمی‌کند از منظر کاهش هزینه‌ها بدون تاثیر است.

بازار سهام تاثیرپذیر از افت قیمت جهانی نفت

از طرفی کاهش قیمت جهانی نفت بر ارزش معاملات بازار سهام و اوراق بهادار نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت و شرایط افت شاخص را رقم می زند.

این کاهش قیمت نفت بهانه‌ای کافی برای بازار سهام  ایجاد کرد تا با تشکیل صف‌های فروش، نماگر بازار سرمایه تمام راه‌های رفته خود طی چند هفته گذشته را در مدت چند روز بازگردد. البته این تنها بهانه بورس و سهامدارانش برای بدبینی به معاملات بازار سرمایه نبود.
 
قیمت جهانی نفت را شاید این روزها بتوان همدرد شاخص بورس و بازار سرمایه کشور دانست، چرا که چند ماهی می‌شود طلای سیاه نزد جهانیان از ارزش افتاده است و قیمت آن به مثابه نماگر بورس سربه‌زیری را در پیش گرفته است و ارزش هر بشکه نفت تا این لحظه به پایین‌ترین حد خود در 4 سال گذشته رسیده است.

اما تبعات افت قیمت نفت خام بر بازار سرمایه موضوعی است که در حال حاضر اثرات خود را بر بورس گذاشته است و برخی معتقدند در صورت ادامه روند کاهشی قیمت نفت خام می‌توان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم کاهش طلای سیاه بر سودآوری شرکت‌های بورسی را انتظار داشت.
 
می‌توان یادآور شد که از لحاظ کاهش فروش یا سودآوری شرکت‌های بورسی در صنایع مختلف از جمله پالایشی‌ها به دلیل آنکه اغلب فرآورده‌های آنها در بازار داخلی به فروش می‌رسد و تنها حجم اندکی از محصولات آنها از قبیل نفت کوره یا سایر محصولات پایین دستی همچون قیر یا مواد روانکار از طریق بازارهای صادراتی به فروش می‌رسد؛ کاهش قیمت نفت خام تاثیر منفی بر سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، نفت ، ارزش ، افت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار