اطاعتی گفت: مراحل اصلی عملیات تکمیلی تزریق را طی کردیم و حساسیت ما بیشترروی ترک بلوک 9، 7، 2 و 4 است و امیدواریم عملیات اجرایی آن تا پان سال به اتمام برسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛حسن اطاعتی معاون بهره برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص ترک سدها گفت: با احداث هر سد و با آبگیری مخزن و نفوذ آب، شرایط ساختگاه سد تغییر می کند؛ مشخصات مصالح سد و پی تغییر می کند و ظرفیت سازند طبیعی برای تحمل بارهای اضافه ای که به آن وارد می شود به اشکال مختلف همانند: فرسایش، انحلال، زلزله های القایی، افزایش فشارهای منفذی و ... نمود پیدا می کند.

وی ادامه داد: سدهای بتنی که با شکست روبرو بوده اند و عمدتاً به علت ناهنجاری های پیش آمده در فنداسیون از قبیل فرسایش داخلی پی و به دنبال آن ضعف در پایداری و مقاومت برش آنها بود و شکست سدهایی همانند Idbar، Vavgha، Malpasset به دلیل شکست سازه ای بدنه نبوده و به دلیل وقوع ناهنجاری در فرسایش درونی، نشت در پی و ضعف مقاومت برشی بوده است.

وی با اشاره به رزومه شرکت های Travi ایتالیا، Capri آلمان، Zublin اطریش، H.C.C اسپانیا، سولیناژ انگلیس-فرانسه و Geosystem آمریکا که تنها شرکت های معتبر در زمینه تزریق شیمیایی سدها می باشند، در رزومه شرکتهای فوق، هر یک بالغ بر 100 تا 200 سد را علاج بخشی داشته اند که این موضوع مؤید بروز ترک در اکثر سدهای دنیا می باشد که تقریباً عمده ترکها در سال های اول اتفاق می افتد ولی در سال های متمادی بهره برداری هم این موضوع در بعضی از سدها بروز می نماید. همانند سد Elcojon در هندورابی که بعد از بیست سال بهره برداری با پدیده ترکها و درزهای آبداری همانند سد کارون 4 می باشد.

معاون بهره برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: دو سد تاخارا و ساسکودا دچار ترک شده بودند که توسط شرکت اچ سی سی اسپانیا در این همین کشور ترمیم شده بود. اینها نمونه بارزی از ایجاد ترک سد در سایر کشورها است.

وی تاکید کرد: همیشه باید از سدها مراقبت کرد چون سازه ای بزرگ با مخزن بزرگ است و باید با ابزار دقیق مانیتور شود و پایداری آنها مورد بررسی قرار گیرد تا اگر حادثه و یا ترکی اتفاق افتاد علاج بخشی صورت گیرد.

*تزریق بلوک های 9،7 و 4 سد کارون4 به پایان رسیده است

حسن اطاعتی در ادامه به تشریح مراحل علاج بخشی ترک های سد کارون4 پرداخت و گفت: در واقع مراحل اصلی را طی کردیم و حساسیت ما روی ترک بلوک 9، 7، 2 و 4 بود، تزریق ترک بلوک 9 به اتمام رسیده و رفتارنگاری تثبیت حرکت را تایید کرده ضمن اینکه کیفیت خوبی حاصل شده است.

وی افزود: تزریق ترک بلوک 7 و بلوک 4 تمام شده و در حال مانیتور ابزار دقیق در این قسمت بلوک 7 هستیم، ضمن اینکه تزریق ترک بلوک 2 در حال انجام است .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی علائم نشان دهنده این است که بدنه سد به سمت یکپارچگی و تثبیت حرکت کرده است ادامه داد: عملیات تکمیلی و بحث تزریق درزهای زون 10 و 11 باقی مانده است که امیدواریم تا آخر سال به اتمام برسد و پرونده علاج بخشی بسته شود. مانیتور کردن، رفتارنگاری و مراقبت اقداماتی است که از بروز مشکل جلوگیری خواهد کرد و امیدواریم باقی مانده کار بلوک های 9 ،7 ، 4 و2 اتمام یابد.

حسن اطاعتی با اطمینان بخشی از موثر بودن تزریق ترک های سد کارون4 گفت: ممکن است بعد از تزریق، ترک های دیگری نیز ایجاد شود ولی باید سد را به سمت یکپارچگی کلی ببریم، در کارون4 بعد از سال 91 ابزار دقیق هیچ حرکت خاصی را نشان نداده است و این بدان معناست که بدنه سد در جایگاه خودش نشسته و گشودگی درزها و ترک ها که باید اتفاق بیافتد، اتفاق افتاده و تا امروز شواهد نشان می دهد تزریقات بلوک 9 و 7  پایداری نقطه ای ایجاد کرده اند و هیچ حرکت دیگری مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت: همچنین انجام تزریقات در بلوک 2 و 4 نشان دهنده این است که ما به سمت پایداری پیش می رویم و امکان اینکه بعدا ترک هایی ایجاد شود وجود دارد اما نه در این حد که قبلا بوجود آمده بود بنابراین روند یکپارچگی سد را بعد از تزریقات خواهیم دید.

وی با اشاره به برنامه آبگیری سد کارون4 خاطرنشان ساخت: مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته قرار بوده در زمان تزریق ترک در بالاترین تراز باشیم از طرف دیگر اگر قرار بود که درزهای آبدار را تزریق کنیم باید تراز سد را تا 1000 پایین بیاوریم در حال حاضر در زمان تزریق، طبق معمول آبگیری صورت می گیرد و تا اول بهمن آبگیری ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از اول بهمن تا 15 اسفند برنامه تزریق سیمان بلین بالا در زون های 10 و 11 با 20 اکیپ ظرف 45 روز صورت می گیرد و پرونده از اسفند بسته و فرایند آبگیری طبق برنامه ریزی ادامه و در اواخر اردیبهشت ماه 1394 باید به تراز 1027 برسیم که با برنامه ریزی صورت گرفته به این تراز خواهیم رسید و همان نقش عملکردی خودمان را در شبکه ایفا خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به مکاتبات مدیر اجرایی سد الکاخان هندوراس گفت: سد الکاخان سال 1985 راه اندازی شده است و شباهت زیادی با سد کارون4 دارد به همین دلیل که مدیر اجرایی آن از ما برای تجربه همکاری با شرکت اچ سی سی اسپانیا استعلام نموده است.

طاعتی گفت: پدیده ترک تقریبا در تمام سدها وجود دارد و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد اما فروپاشی سد نداریم و تجربیات کسب شده در چالش علاج بخشی سد کارون 4، در همکاری بین کشورهای مختلف قابل بحث و گفتگو می باشد و این مراودات با مدیر اجرایی سد Elcojan هندورابی صورت گرفته است.

برچسب ها: سد ، کارون ، ترک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار