حجت‌الاسلام عاملی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی:

رشد ۸ برابری آمار جذب فارغ‌التصحیلان در دستگاه قضا نسبت به سال ۸۸/ کیفیت دوره‌های کارآموزی ارتقاء یافته است

مدیرکل آموزش قوه قضائیه گفت: مقایسه آمار فارغ التحصیلان امسال با سال ۸۸ نشان از رشد ۸ برابری جذب در دستگاه قضا دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید توحید عاملی مدیرکل آموزش قوه قضائیه با حضور در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که صبح امروز در ساختمان مرکزی قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: کارآموزانی که امروز در خدمتشان هستیم، ۱۸۱ نفر از کارآموزان مراکز آموزش تهران، قم، مشهد، شیراز و تبریز هستند که در قالب ۷ دوره آموزشی مراحل مختلف جذب، گزینش و آموزش را با موفقیت سپری کرده‌اند و در آستانه تحلیف هستند.

وی ادامه داد: از این ۷ دوره، ۴۶ نفر کارآموز روحانی و ۱۱ نفر فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی و ۳۶ نفر کارآموز زن هستند که به همراه سایر کارآموزان جزو کارآموزان دانشگاهی محسوب می‌شوند. از تعداد کل کارآموزان ۴۱ نفر از آن‌ها از طریق جذب اختصاصی وارد دوره کارآموزی شده‌اند.

حجت الاسلام عاملی افزود: مجموع ساعات آموزشی که این کارآموزان سپری کرده‌اند، برای کارآموزان روحانی ۱۸۰۰ ساعت در طول ۲۰ ماه و برای کارآموزان دانشگاهی ۱۱۰۰ ساعت در طول یکسال بوده است. از این میزان ساعات آموزشی ۲۷۰ ساعت دروس علمی، ۴۳۰ ساعت دروس کارگاهی و ۴۰۰ ساعت کارورزی در محاکم بوده است.

وی ادامه داد: کارآموزان حوزوی علاوه بر ساعات آموزشی اشاره شده ۷۰۰ ساعت دروس علمی نیز به عنوان پیش نیاز دوره کارآموزی سپری کرده‌اند. میانگین معدل این دوره‌ها نیز 17.92  بوده که جزء نمرات خوب دوره کارآموزی محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه تصریح کرد: آمار فارغ التحصیلان از ابتدای سال تاکنون ۳۰۴ نفر است که با احتساب ۱۸۱ نفر حاضر به ۴۸۵ نفر در قالب ۱۸ دوره رسیده‌اند. تا پایان سال هم بیش از ۳۲۰ نفر از کارآموزان دوره خود را تمام می‌کنند تا کارنامه فارغ التحصیلان امسال با ۸۰۶ نفر بسته شود.

وی افزود: از این تعداد، کارآموزان حوزوی ۲۲۲ نفر را به خود اختصاص می‌دهند که مقایسه آمار فارغ التحصیلان امسال با سال ۸۸، نشان از رشد ۸ برابری جذب دستگاه قضا دارد. (در سال ۸۸، ۱۱۸ نفر، در سال ۸۹، ۲۶۹ نفر، در سال ۹۰، ۱۸۴ نفر، در سال ۹۱، ۶۴۸ نفر، در سال ۹۲، ۹۳۱ نفر و در سال ۹۳ نیز ۸۰۶ نفر)

مدیرکل آموزش قوه قضائیه تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۶۲ نفر با احتساب لیست انتظار در ۹ مرکز کارآموزی یعنی تهران، قم، مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه، ساری، اهواز و اصفهان مشغول کارآموزی هستند که در ماه جاری مرکز آموزش‌های بدو خدمت اصفهان نیز برای کارآموزان منطقه مرکزی کشور راه اندازی شد.

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: مرکز آموزش قم با ۳۸۳ نفر، مرکز تهران ۲۶۰ نفر و مشهد با ۱۱۹ نفر، فارس با ۶۹ نفر، کرمانشاه با ۵۴ نفر، تبریز ۳۵ نفر، اصفهان ۳۳ نفر، ساری ۲۳ نفر و اهواز ۱۸ نفر بیشترین کارآموز را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: با تدبیری که اتخاذ شده، ان شاءالله در سال ۹۴ یعنی سال آخر برنامه پنجم توسعه کشور هم قریب به ۱۰۰۰ نفر فارغ التحصیل خواهیم داشت که هم اکنون ۷۸۷ نفر از این تعداد جزء آمار قطعی ما محسوب می‌شوند.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه ادامه داد: با این حساب وضعیت استخدامی مورد نیاز برای سال آینده برای تکمیل پیش بینی برنامه پنجم بدون احتساب ظرفیت امسال ۱۶۰۰ نفر خواهد بود که امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام عاملی افزود: البته با توجه به تعداد پست‌های خالی در دستگاه قضا و متوسط خروجی نیرو از دستگاه در هر سال پیش بینی ما این است که در برنامه ششم توسعه کشور نیز پیش بینی ظرفیتی برابر با برنامه پنجم یعنی ۴۰۰۰ نفر لازم است که امیدواریم اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی اظهار داشت: از نظر کیفی هم نظرسنجی ما از روسای کل دادگستری، حاکی از ارتقاء کیفی آموزش‌های کارآموزی و اثربخشی این آموزش‌ها در ایجاد شایستگی‌های حرفه‌ای قضات جدیدالورود است.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم به نیابت از کارآموزان قضایی از ریاست قوه قضائیه به دلیل اهتمام به امر کارآموزی و توجه ویژه به مشکلات کارآموزان قضایی تشکر کنم و همچنین از ادارات کل جذب، گزینش و کارگزینی قضات و همینطور اداره کل حوزه معاونت هم تشکر می‌کنم و از کارآموزان به دلیل کاستی‌های دوره کارآموزی عذرخواهی می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار