مشفق کاشانی براساس توصیفات محمدرضا سنگری شاعر کشورمان مسافر بزرگ شهر شعر ما بوده که هنوز کوله بار خود را بر زمین نگذاشته و این راه طولانی را می‌پیماید.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مراسم تجلیل از مشفق کاشانی امروز در قالب هجدهمین «شب شاعر» در موسسه فرهنگی اوج برگزار شد.

محمدرضا سنگری شاعر کشورمان نشست‌هایی از نوع تجلیل از مشفق کاشانی را نوعی تعظیم به شعائر الهی و زمینه‌ساز آرامش قلوب دانست و گفت:‌ این گونه نشست‌ها ناباوری‌ها را پس می‌زند.
 
وی ادامه داد: خیلی از بزرگان ویژگی‌هایی را برای مشفق کاشانی برشمرده‌اند که آشنایان با شعر و اندیشه وی در مروری سریع آنها را می‌شناسند.  

سنگری معنا آشنایی را نخستن ویژگی مشفق کاشانی برشمرد و گفت: مشفق عرصه گسترده معنایی را به خوبی شناخته و به ساحت کلمات تازه آشنایی کامل دارد.  
 
سنگری ادامه داد: بعضی‌ها خیلی استعداد و ذوق دارند اما عمق به خود نبخشیده‌اند اگر ما به خود عمق ببخشیم و به ساحت کلامات تازه سرک بکشیم ژرفای ادبیات کافی عمیق‌تر می‌شود.

 این شاعر اظهار داشت: حوزه دیگر این است که واژه‌ها را به درستی بشناسیم همان گونه که مشفق کاشانی واژه‌ها را درست می‌شناسد.

وی ادمه داد: هیچ کس مانند شاعر مأموریت واژه‌شناسی ندارد و به نظر من یک واژه 15 ساحت دارد که اگر ما آن واژه را نشناسیم از مبناهای متفاوت آن چیزی نمی‌فهمیم.  
 
سنگری تصریح کرد: باید تاریخ، جغرافیا و حوزه‌های معنایی واژه را شناخت و شکل نوشتاری واژه را در تاریخ بررسی کرد شکل نوشتاری واژه مورد توجه حافظ بوده است.
 
وی افزود: شناختن شکل نوشتاری یک واژه دقت و ظرافت زیادی می‌طلبد که ما گاه به آن ایهام بیداری می‌گوییم.  

این شاعر تصریح کرد: ساحت نوشتاری واژه بخشی از هویت آن بوده که باید به آن توجه شود.  
 
سنگری گفت: معنی آرایی یکی دیگر از ویژگی‌های اشعار مشفق کاشانی بوده که مهرداد اوستا این ویژگی‌ را کشف کرده و مشفق کاشانی در حوزه معنی آرایی فوق‌العاده است. 
 
وی اظهار داشت: مشفق کاشانی مسافر بزرگ شهر شعر ما هنوز کوله بار خود را بر زمین نگذاشته و این راه طولانی را می‌پیماید.  

وی ادامه داد: نازک آرایی ویژگی دیگر اشعار مشفق کاشانی است.

سنگری در قالب یک پیشنهاد خاطر نشان کرد: یکسری افراد باید  مدت‌ها استاد مشفق را بدزدند و یک دوره تاریخی که وی در آن زیسته را از وی بگیرند زیرا گذشته‌ها را باید درآینه وجود مشفق کاشانی جستجو کرد.  
 
همچنین علیرضا قزوه شاعر دیگر کشورمان در بخش دیگری از مراسم تجلیل از مشفق کاشانی گفت: اگر از 4 نسل شاعران بعد از انقلاب یاد کنیم ایشان به همراه سبزه‌واری در رأس این شاعران هستند. 

وی ادامه داد: مشفق کاشانی از جمله کسانی است که بیشترین شعر در موضوعات متنوع انقلاب دارد و خیلی هم بی‌ادعا این اشعار را سروده است.  
 
این شاعر ادامه داد: اگر مشفق کاشانی هیچ شعری نمی‌گفت همین که سپهری را به وادی شعر کشاند کاری بزرگ کرده است. 

قزوه اظهار داشت: شهرت مشفق کاشانی فقط در ایران نبوده و در خارج از ایران وی هم به شهرت رسیده است.
 
این شاعر گفت: مشفق کاشانی خیلی با جوان‌ها می‌جوشد و تواضعش در مقابل جوانان بالا است.

وی تواضع مشفق کاشانی در مقابل جوانان را روحیه‌ای بزرگوارانه دانست و خاطر نشان کرد: مشفق کاشانی شعر را به افرادی چون من و کاظم نظری تقدیم می‌کرد لطفی که استاد به ماداشت هیچ وقت فراموش نمی‌شود.  

در بخش دیگری از مراسم تجلیل از مشفق کاشانی عباس براتی‌پور با بیان این مطلب که در مسافرت‌های زیادی را با این استاد ادبیات همراه بوده و مجالست‌های زیادی را با وی داشته رباعی را تقدیم به مشفق کاشانی کرد و در قالب یک نکته گفت: اگر توفیقی نصیب مشفق کاشانی شده از ناحیه اهل بیت بوده زیرا وی خالصانه برای اهل بیت کار کرده و تضمین وی بر قصیده باز این چه شورش است به گونه‌ای سروده شده که با ابیات محتشم کاشانی تفاوتی ندارد.

همچنین پرویز بیگی حبیب آبادی شاعر دیگر کشورمان با اشاره به لحظه آشنایی خود با مشفق کاشانی گفت: من نزدیک به سه سال مشغول به نوشتن کتاب سرگذشت یادها بودم و علاوه بر مجالست‌هایی که با مشفق کاشانی داشتم باید بگویم آنچه گفته می‌شود اگر ثبت نشود نقش بر آب و اگر ثبت شود نقش بر سنگ است.
 
وی ادامه داد: صددرصد کار کتاب سرگذشت یادها می‌تواند در مورد مشفق و سایر اساتید ادامه پیدا کند؛ در این کتاب سؤال‌هایی پرسیده‌ام تا حلقه‌های مفقوده ادبیات را پیدا کنم.

وی ادامه داد: مشفق کاشانی در ده سالگی کتاب شاعری را می‌خواند که الان در دانشگاه‌های ما به سختی خوانده می‌شود. 

بیگی حبیب آبادی خاطرن شان کرد: در دهه 30 تا به امروز شعری از مشفق کاشانی ندیدم که در مجلات چاپ شده باشد و نکته آموزنده‌ای در آن نباشد؛ در نود سالگی کلمات مثل موم در دست استاد قرار گرفتند و وی احاطه کاملی در حوزه غزل دارد.  
 
محمدرضا سهرابی نژاد در این مراسم گفت: مشفق کاشانی نه تنها در این 34 سال مورد محبت دوستان جوان بوده بلکه شاعران بزرگ پیش از انقلاب نیز همچون مهدی اخوان ثالث به وی ارادت خاص داشتند. 

مشفق کاشانی نیز در مراسم تجلیل از خود گفت: من از همه عزیزان تشکر می‌کنم و امابرای من حضور علیرضا قزوه در این مراسم افتخار بود زیرا آشنایی من با وی از آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا به امروز ادامه دارد.
 
وی افزود: قزوه هیچ وقت وعده توخالی به کسی نداد. 

مشفق کاشانی اظهار داشت: اگر واقعا شعر معاصر ایران در کشورهای دیگر منتشر شده ثمره تلاش سیدعلی موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه است و قزوه در سفر بعدی خود به هند اسنادی را از آنجا آورد که در قالب یک گنجینه به زودی منتشر می‌شود. 

 گفتنی است؛ سید علی سبزواری، یاور همدانی، حجت‌الاسلام محمد دعایی و برخی از شاعران دیگر نیز درمراسم تجلیل از مشفق کاشانی حضور داشتند.


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار