عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد که تشخیص بموقع اختلالات یادگیری کودکان، در زندگی آینده آنان موثر است.

 دکتر الهام شیرازی به عنوان فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: عمده‌ترین اختلالات یادگیری، مربوط به خواندن، نوشتن و یادگیری ریاضیات است. 

 وی که ارائه دهنده مقاله علمی «اختلالات یادگیری» در همایش «اختلالات عصبی – تکاملی» خواهد بود، افزود: تشخیص بموقع اختلالات تکاملی همچون «اختلالات یادگیری»، بویژه در دو یا سه سال اول زندگی کودکان، پیش آگاهی خوبی خواهد داد تا مداخلات درمانی نیز زود‌تر آغاز شود.
 
 وی یادآور شد: چون دستیابی به نتایج مناسب خدمات درمانی، در طولانی مدت حاصل می‌شود، لذا با درمان بموقع کودک، این فرصت جهت استفاده از نتایج درمان و یادگیری در دوران مدرسه برای او، وجود خواهد داشت. 

 دکتر شیرازی اظهارداشت: روان، مجموعه‌ای از افکار، احساسات و رفتارهاست و اختلالات تکاملی، در کارکرد بر‌تر مغز، نمود پیدا می‌کند، که روانپزشکان می‌توانند علامت‌های مربوط به اختلالات تکاملی را در افکار، احساس و یا رفتار فرد ببینند. 

 وی افزود: پزشکان براساس همین علامت‌ها، می‌توانند تشخیص بدهند که فرد دچار چه اختلال مغزی شده است. 

 این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، به انواع اختلالات مغزی مانند بیش فعالی، کم تمرکزی، کند ذهنی، اختلالات طیف اوتیسم، اختلال یادگیری، اختلال کنترل ادرار، اختلال تکامل حرکات ظریف و تعادل حرکتی و اختلال یادگیری زبان مادری اشاره کرد و گفـت: هریک از این اختلالات، علامت‌های خاص خودش و مداخلات درمانی خاص آن را می‌طلبد. 

 وی افزود: این اختلالات به دلیل مسایل ژنتیکی، یا بیولوژیک، که بر روی سلولهای مغزی، واسطه‌های شیمیایی یا ارتباط مغزی و یا واحدهای مشخص مغزی، اثر سوء گذاشته و به قسمت‌های مختلف مغز آسیب می‌رساند، ایجاد می‌شوند. 

 دکتر شیرازی ادامه داد: این اختلالات، از تکامل کودک در دوران جنینی، و یا پس از تولد، از رشد مناسب و معمول کودک جلوگیری می‌کند، که با تشخیص زودهنگام، می‌توان نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرده و زندگی آینده کودک را بهبود بخشید. 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار