صلح امام حسن (ع) با معاویة ، افتتاح مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان ، انقراض سلسله اشکانیان ، امضاء قرارداد "معاهده سری" میان سه کشور اروپایی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 28 دی 1393 خورشیدی برابر با 26 ربیع الاول 1436 هجری و 18 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اعلام دستگیری اعضای "حزب ملل اسلامی" توسط رژیم پهلوی (1344 ش)
حزب ملل اسلامی متشکل از عده‌ای از جوانان مذهبی بود که در سال 1343 ش با هدف زمینه سازی برای برانگیختن مردم بر ضد سلطنت محمدرضا پهلوی تشکیل شد. قرار بود که خط مشی حزب در ابتدا تنها فکری و ایدئولوژیکی باشد و در مراحل بعد، عملیات نظامی صورت گیرد. این حزب با آرمان بلند و طبقه بندی مراحل و زمانبندی در سه مرحله رشد و توسعه و پیروزی، در آغازِ کارِ سازماندهی بود که کشف شد و از هم پاشید. آن‌چه در این میان حایز اهمیت است این که جو اختناق و سرکوب در نیمه اول سال 1344 همچنان ادامه داشت که ناگهان کشف، تعقیب و دستگیری اعضای حزب پنجاه و پنج نفره مللِ اسلامی که در تاریخ بیست و چهارم مهرماه انجام و خبر آن در 28 دی ماهِ آن سال رسماً در جراید اعلام شد، پرده از پوشالی بودن ادعاهای رژیم مبنی بر تسلّط داشتن بر اوضاع، و این که ایران در میان گرداب منطقه، جزیره ثبات است، برداشته شد و جنبش مسلّحانه در نهضت اسلامی ایران، یکبار دیگر خواب راحت را از چشمان سردمداران رژیم پهلوی ربود.

پیشنهاد "بختیار" به حضرت امام خمینی (ره) درباره تشکیل شورای حکومت ملی (1357 ش)
شاپور بختیار نخست وزیر رژیم پهلوی در نامه‌ای به امام خمینی پیشنهاد کرد تا برای تغییر حکومت به یک رژیم جمهوری، شورای سلطنت وقت به شورای حکومت ملی تغییر نام دهد و سپس این شورا، اختیارات خود را به شورای اسلامی منتخب امام، منتقل نماید. اما به سبب این که پذیرش طرح بختیار موجب به رسمیت شناختن شورای سلطنت بود، امام خمینی آن را نپذیرفت. همچنین حضرت امام در پیامی خطاب به ملت انقلابی ایران، درباره توطئه دشمنان برای ایجاد نفاق و تفرقه در بین مردم، هشدار دادند.

درگذشت "شیخ اسماعیل روحانی" شاعر و محقق معروف به "بابا مردوخ" (1367 ش)
شیخ اسماعیل روحانی مشهور به بابامردوخ متخلص به شیوا در سال 1299 ش در قریه کاشتر سنندج به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیل علوم قدیم به خدمت آموزش و پرورش در آمد و به تعلیم و تدریس در دبیرستان‌های سنندج پرداخت. او همچنین از دانشکده الهیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. بابا مردوخ در ادبیات فارسی و عربی تبحّر داشت و در هر دو زبان، در شعر، دارای طبعی‌روان بود. از وی آثاری در زمینه‌های فقه، تفسیر، ریاضی، منطق، عروض، قافیه تاریخ مشاهیر کرد و شیوه مسلمانی به جای مانده است. شیخ اسماعیل روحانی، همچنین دوره کامل تعلیمات دینی مخصوص اهل تسنّن را برای تمام کلاس های دبستان و دبیرستان با نثری ساده تألیف و تحریر نموده است که سال‌هاست در مناطق سنی‌نشین ایران تدریس می‌شود. استاد بابا مردوخ سال‌های آخر عمر را در تهران گذرانید و سرانجام به علت ابتلا به سرطان در بیست‌وهشتم دی‌ماه 1367 ش در 68 سالگی در تهران درگذشت و در سنندج به خاک سپرده شد.

افتتاح مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان (1371 ش)
در روز 28 دی‌ماه 1371 ش، مجتمع عظیم پتروشیمی اصفهان افتتاح شد. با راه اندازی این طرح، سیزده هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شدند. با راه اندازی این مجتمع که از سال 1368 ش زیر نظر وزارت نفت احداث و تجهیز شد، کلّ واردات روغن موتور کشور قطع گردیده و ایران از این پس از واردات این محصول بی‌نیاز خواهد شد. مجتمع پتروشیمی اصفهان که از واحدهای زیربنایی کشور محسوب می‌شود، قادر است سالانه در ظرفیت کامل، 75 هزار تن بنزین و 86 هزار تن مشتقّات آن را تولید نماید.

درگذشت همایون خرم آهنگساز و آخرین بازمانده مکتب ابوالحسن خان صبا (1391 ش)
همایون خرم در سال 1309 در بوشهربه دنیا آمد. مادرش به دلیل علاقه بسیاری که به موسیقی اصیل ایرانی داشت و همچنین دستگاه همایون داشت نام او را"همایون" گذاشت. خرم از دوران نوجوانی به تشویق و حمایت مادرش به مکتب ابوالحسن خان صبا رفت و پس از چندسال درست زمانی که 14 سال بیشتر سن نداشت به عنوان جوان ترین نوازنده موسیقی ایران شناخته شد. وی تحصیلات دانشگاهی را در رشته مهندسی برق آغاز کرد. اما هیچگاه موسیقی را رها نکرد و در بسیاری از برنامه های رادیویی که معروفترین آنها گلها بود به عنوان سولیست ویولن اجرا داشت. استاد همایون خرم آثار ارزشمندی چون "تو ای پری کجایی"، "غوغای ستارگان"، "رسوای زمانه" و... آهنگسازی کرده است. کتاب های غوغای ستارگان (خاطرات هنری همایون خرم)، ردیف اول چپ کوک (آوازها، چهارمضراب ها، قطعات و تعدادی از آهنگ ها) و ردیف دوم راست کوک (شامل تعدادی از پیش درآمدها، چهارمضراب ها و رنگ ها) از جمله تالیفات همایون خرم است. همایون خرم از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود و دارای درجه 1 هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور داشت.

علاء السلطنه پس از دو هفته مطالعه همکاران خود را بشرح زیر انتخاب و طی تلگرافی به ناصرالملک در لندن معرفی کرد: (1291 ش)
سلطان عبدالمجید میرزا عین الدوله وزیر داخله، میرزا حسن خان وثوق الدوله وزیر امور خارجه، میرزا حسن خان مستوفی الممالک وزیر جنگ، میرزا احمد خان قوام السلطنه وزیر مالیه، میرزا اسمعیل خان ممتاز الدوله وزیر عدلیه، میرزا صادق خان مستشار الدوله وزیر پست و تلگراف، میرزا حسن خان مشیرالدوله وزیر علوم و اوقاف، میرزا حسین خان مؤتمن الملک وزیر تجارت و فوائد عامه

صلح امام حسن (ع) با معاویة بن ابی سفیان (41 ق)
پس از شهادت امام علی (ع) شیعیان کوفه با امام حسن مجتبی (ع) پسر ارشد آن حضرت بیعت کرده و او را به خلافت برگزیدند. امام، لشگری دوازده هزار نفری به رهبری قیس بن سعد به جنگ معاویه فرستاد و خود روانهٔ مداین شد. هنوز بین سپاه امام و معاویه جنگی روی نداده بود که شایعهٔ کشته شدن قیس بن سعد، شیرازهٔ سپاه حضرت را از هم گسیخت. در این میان، جمعی حتی سراپردهٔ امام را نیز غارت کرده و یکی از آنان خنجری بر ران حضرت وارد نمود. با این وضع، مسلّم شد که با چنین مردمی به جنگ معاویه و لشکر منظم او رفتن صلاح نیست. بدین ترتیب، امام حسن با معاویه وارد مکاتبه و مذاکره گردید و قرار بر این شد که امام از خلافت کناره‌گیری کند به شرط این که معاویه پس از خود، فرزندانش را به خلافت معین نکند، از امام علی (ع) به زشتی یاد ننماید و... . امام حسن (ع) علی‌رغم میل باطنی، این صلح را پذیرفت و پس از پنج ماه و نیم، از خلافت کناره گرفت و با اهل بیت خود عازم مدینه گردید.

درگذشت "ابن سماک" محدث بزرگ مسلمان (344 ق)
از تاریخ و محل تولد و جزئیات زندگی ابن سماک اطلاع دقیقی در دست نیست. همین قدر معلوم است که او در بغداد می‌زیسته و از محضر مشایخ بسیاری کسب فیض کرده است. وی همچنین علمای بزرگی را در مکتب درس خود پرورش داده که از آن‌میان می‌توان حاکم نیشابوری را نام بُرد. از بین آثار ابن سماک کتاب الامالی و نیز تالیفاتی در فضایل اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) به جای مانده است.

رحلت آیت اللَّه "ابوالمکارم زنجانی" عالم و دانشمند (1330 ق)
آیت‌اللَّه ابوالمکارم زنجانی در سال 1255 ق در زنجان متولد شد و پس از تحصیلات مقدماتی، برای تکمیل آموخته‌هایش به حوزهٔ نجف رفت و از محضر علمایی چون شیخ مرتضی انصاری بهره‌های فراوان برد. آیت‌اللَّه ابوالمکارم زنجانی پس از فوت پدرش، مرجعیت امور دینی و شرعی مردم در زادگاه خود را بر عهده گرفت. این عالم گرانقدر در دوران انقلاب مشروطه، همچون دیگر علمای آگاه و مبارز، علیه استبداد حاکم به مبارزه پرداخت. مَخارجُ الرِّضْوان و مِفتاحُ الظَّفَر از جمله آثار این عالم برجستهٔ ایرانی است.

انقراض سلسله اشکانیان بعد از 470 سال حکومت بر ایران (226 م)
سلسله اشکانیان در سال 250 قبل از میلاد توسط اَرَشک یکی از رؤسای قبایل پارت در حدود خراسان و گرگان تأسیس شد و 29 پادشاهِ این سلسله، به مدت 470 سال بر ایران حکم راندند. به دنبال گسترش قلمرو اشکانیان و مجاورت با روم، حکومت اشکانیان از یک حکومت محلی در نواحی شرقی فلات ایران به یک امپراتوری بزرگ جهانی مبدل شد و از این پس با امپراتوری روم درگیری پیدا کرد. اشکانیان و رومیان بارها بر سر تصرف سرزمین‌های بیشتر با یک‌دیگر جنگیدند اما رومیان مهاجم هرگز توفیق چندانی نیافتند. آخرین پادشاه اشکانی به نام اردوان پنجم با این‌که قوای روم را درهم شکست و حتی آنها را مجبور به پرداخت غرامت کرد، اما در برابر رقیب داخلی خود، اردشیر بابکان تاب مقاومت نیاورد و در جنگی که میان این دو روی داد، کشته شد و بدین ترتیب سلسله شاهنشاهی اشکانی نیز فرو پاشید. قلمرو حکومت اشکانیان در دوره عظمت آن از مشرق تا هندوکش و حدود پنجاب، از شمال تا رود جیحون و دریای خزر، از جنوب تا دریای عمان و از غرب تا رود فرات بود. پس از انقراض اشکانیان، سلسله پادشاهی ساسانیان بر سر کار آمد و دور تازه‌ای از جور و ظلم آغاز گردید.

تولد "فردریک لوفر" میکروب‌شناس آلمانی (1852 م)
فردریک لوفر میکروب‌شناس و محقق آلمانی، در 18 ژانویه 1852 م به دنیا آمد. وی علی‌رغم فقر مالی خانواده‌اش به تحصیلات خود ادامه داد و پس از پایان تحصیل در انیستیتو پزشکی به کار و تحقیق مشغول گردید. لوفر در سال 1880 م با کمک همکارش موفق به کشف عامل بیماری دیفتری شد و نام این باسیل در علم پزشکی به نام باسیل لوفر ثبت گردید. فردریک لوفر سرانجام در سال 1915 م در 63 سالگی درگذشت.

امضاء قرارداد "معاهده سری" میان سه کشور اروپایی (1915 م)
انگیزه اصلی انعقاد "معاهده سری" که در 18 ژانویه 1915 م میان سه کشور فرانسه، انگلستان و روسیه و در جریان جنگ جهانی اول به امضاء رسید، پیوستن عثمانی به متحدین جنگ یعنی آلمان و اتریش بود، زیرا با پیوستن عثمانی به متحدین، ارتباط ناوگان روسیه در دریای سیاه با متفقین قطع می‌شد. به دنبال امضای این معاهده، متفقین به تنگه داردانل که دریای سیاه را به دریای مدیترانه وصل می‌کرد، حمله کردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار