شهادت رهبر جمعیت فداییان اسلام ، پیام امام خمینی به مناسبت فرار محمدرضا شاه پهلوی ، کشف "اِوِرِسْت" بلندترین قله جهان ، تعطیلی دادگاه مخوف تفتیش عقاید در اسپانیا ، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 دی 1393 خورشیدی برابر با 25 ربیع الاول 1436 هجری و 17 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت "سیدمجتبی نواب صفوی"، رهبر جمعیت فداییان اسلام و یارانش (1334 ش)
شهید سیدمجتبی نواب صفوی در سال 1303 ش در خانی‌آباد تهران به دنیا آمد و پس از اتمام دروس ابتدایی، به آبادان سفر کرد. سید مجتبی سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آن‌جا از محضر مدرسین حوزه علمیه نجف اشرف بهره‌مند گردید. وی پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت‌اللَّه سیدابوالحسن اصفهانی جهت مبارزه با کجروی‌های کسروی به ایران آمد و با تشکیل "جمعیت فداییان اسلام" به مبارزه با بدخواهان و بداندیشان پرداخت. ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‌آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‌های سیاسی این جمعیت می‌باشد.

شهید نواب صفوی همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود. سرانجام این مجاهد خستگی‌ناپذیر به همراه سه تن از همرزمانش به نام‌های خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی در بیدادگاه رژیم پهلوی محکوم و در صبحگاه 27 دی 1334 شمسی تیرباران شده و به خیل شهدا پیوستند. بدین ترتیب پرونده ده سال فعالیت سیاسی و اجتماعی جمعیت فداییان اسلام بسته شد و جنایت دیگری در پرونده سیاه خاندان پهلوی ثبت گردید.

دریافت 60 فروند میراژ "اف یک" ساخت فرانسه از جانب عراق در اوایل جنگ تحمیلی (1359 ش)
فرانسوی‌ها در مقایسه با سایر کشورهای غربی، بیشترین تسلیحات مورد نیاز عراق را به این کشور واگذار کردند. میراژ اف یک و 2000، موشک‌های هوا به هوای ماژیک 1، موشک‌های اگزوسه 39 - آ. ام و پس از آن، هواپیماهای سوپراتاندارد از جمله تسلیحاتی بودند که از جانب فرانسه، به رژیم بعثی ارسال گردید. در اوایل جنگ عراق با ایران، فروش تسلیحات نظامی فرانسه به عراق از مرز ده میلیارد دلار گذشت که هفت میلیارد دلار از این معاملات به صورت وام و اعتبارات بود. افزون بر این، فرانسه در ساخت راکتورهای اتمی و فراهم کردن زمینه دست‌یابی عراق به سلاح اتمی نیز نقش برجسته‌ای داشت.

پیام امام خمینی به مناسبت فرار محمدرضا شاه پهلوی از ایران (1357 ش)
حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت فرار شاه از کشور در پیامی خطاب به ملت ایران فرمودند: "فرار محمدرضا پهلوی را که طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می‌کنم" امام در ادامه این پیام، علاوه بر درخواست از ملت ایران به ادامه دادن تظاهرات پرشور خود بر ضد رژیم سلطنتی و دولت غاصب بختیار، بار دیگر از قوای نظامی و انتظامی خواستند که به ملت بپیوندند. از سوی دیگر با فرار شاه از ایران، مردم، مجسمه‌های شاه فراری را در شهرهای مختلف پایین کشیدند. در شهرهای آمل، نهاوند، الیگودرز و ایلام نیز، مأموران رژیم شاه، به مردم حمله و شماری از آنان را شهید و مجروح کردند.

درگذشت محمد بیگلری پور، پیشکسوت موسیقی و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما (1391 ش)
محمد بیگلری پور که 67 سال سن داشت، مدرس و تحصیل کردهٔ دانشگاه تهران و رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما بود. این هنرمند از پرتلاش ترین آهنگ سازان کشور بود که بعد از انقلاب، قطعات موسیقی بسیاری ساخت. او سازندهٔ اولین سرود جمهوری اسلامی ایران بود. سمفونی های «انقلاب»، «ایران»، «حضرت محمد (ص) و اجرای سمفونی «در ازل» از جمله آثار بیگلری پور است.

مستوفی وزیران خود را به شرح زیر معرفی کرد: (1296 ش)
مستوفی الممالک رئیس الوزراء و وزیر داخله - مشیرالدوله وزیر جنگ - مؤتمن الملک وزیر علوم و اوقاف مخبر السلطنه وزیر عدلیه- مخبرالملک وزیر مالیه - مشاورالممالک وزیر امور خارجه - جعفرقلی سردار اسعد وزیر پست و تلگراف - میرزا حسین خان معین الوزراء وزیر فوائد عامه.

بعدازظهر امروز سان قشون در میدان مشق انجام گرفت. (1301 ش)
احمدشاه و محمدحسن میرزا ولیعهد در حالیکه لباس نظامی بر تن کرده بودند از قشون سان و رژه گرفتند

رحلت فقیه بزرگ شیعه "سیدمرتضی علم الهدی" شاگرد معروف شیخ مفید (436 ق)
سیدمرتضی عَلَم الهدی که نَسب وی با پنج واسطه به امام هفتم (ع) می‌رسد، در رجب سال 355 ق در بغداد به دنیا آمد. وی که با رؤیای صادقهٔ شیخ مفید، به مکتب درس آن شیخ بزرگوار راه یافته بود، به همراه برادرش سیدرضی، خوشه چین معرفت استاد گردید. از جمله استادان وی می‌توان از ابومحمد تلعکبری، شیخِ صدوق، حسین بن علی بن بابویه برادر شیخ صدوق و... نام برد. همچنین شیخ طوسی، ابوالصلاح حلبی، قاضی ابن بَرّاج طرابلسی، سید تقی رازی و شیخ مفید ثانی و... از شاگردان وی می‌باشند. از جمله ویژگی‌های حوزهٔ درسی وی این که، همه گونه افراد با هر عقیده‌ای می‌توانستند در محضر او حضور یابند و از علوم مختلفی که وی تدریس می‌کرد استفاده نمایند. همچنین او اولین کسی است که خانه‌اش را دارالعلم قرار داد و برای مباحثه و مناظره آماده کرد و کتابخانهٔ وی دارای هشتاد هزار جلد کتاب بوده است. تالیفات فراوان سید مرتضی را بیش از 85 اثر شمرده‌اند و بر اثر کوشش فراوان در نشر احکام و علوم اسلامی، وی را مجدّد مکتب و احیاگر دین و رونق بخش معارف الهی در قرن چهارم هجری دانسته‌اند. سید مرتضی سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده در روز یکشنبه 25 ربیع الاول 436 ق در سن هشتاد سالگی به جوار حق شتافت و از بغداد به کربلا منتقل گردید و در حرم حضرت سیدالشهداء به خاک سپرده شد.

کشف "اِوِرِسْت" بلندترین قله جهان در رشته کوه هیمالیا (1841 م)
قله اورست با بیش از 8848 متر ارتفاع به عنوان بلندترین قله دنیا در مرز کشور نپال و تبَّت در چین و در رشته کوه‌های هیمالیا واقع شده است که در 17 ژانویه 1841 م توسط جورج اِوِرِست کوهنورد و نقشه‌بردار انگلیسی کشف، اندازه‌گیری و به نام وی نام‌گذاری شد. با این حال، جورج اورست نتوانست این قله را خود فتح کند. کوشش‌های بسیاری برای صعود به قله اورست به عمل آمد و انسان‌های زیادی نیز جان خود را بر سر این کار گذاشتند.

در سال 1951 م یک کوهنورد انگلیسی راهی از جنوب اورست کشف کرد که صعود به قله را ممکن ساخت. نهایتاً در 29 مه سال 1953 م عده‌ای از کوهنوردان سوئیسی عازم بالا رفتن از اورست شدند و تا ارتفاع 8/600 متری از آن صعود کردند و این بیشترین ارتفاعی بود که بشر تا آن تاریخ از کوه بالا رفته بود. این قله سرانجام در سال 1953 توسط دو کوهنورد از هند و انگلستان فتح شد.

تعطیلی دادگاه مخوف تفتیش عقاید در اسپانیا به دستور ناپلئون بُناپارت (1808 م)
دادگاه تفتیش عقاید یا انکیزیسیون، محکمه‌ای بود که از طرف کلیساهای اروپا از قرن دوازدهم میلادی در این قاره به وجود آمد و به تفتیش عقاید مردم و تعقیب متخلفان در مقررات مذهبی می‌پرداخت. این دادگاه که از طرف پاپ اداره می‌شد در قرن شانزدهم در تمام اروپا به جز انگلستان تسلط پیدا کرد، ولی بعد از یک قرن رو به ضعف گذاشت. این بنگاه وحشتناک و هول‌انگیز، در بیدادگری و تعدی چنان گستاخ و گسترده بود که حتی به کردار و رفتار و توجه و پندار درونی و قلبی و وجدان مردم تهمت می‌زد و متهمان را فقط با همین تهمت‌ها، زنده زنده به کوره‌های آدم‌سوزی می‌سپرد. دوشیزه ژاندراک نوزده ساله، رهبر آزادی بخش و چهره ملی فرانسه در همین آتش اتهام واهی و بی‌اساس، زنده زنده سوزانیده شد. هم‌چنین گالیله منجم و ستاره‌شناس مشهور ایتالیایی، در 22 ژوئن سال 1633 م در این دادگاه محاکمه گردید. تنها در کشور اسپانیا در مدت 350 سال، بیش از سی‌وچهارهزار نفر سوزانده و در حدود سی‌صدهزار نفر دیگر توسط این دادگاه به اعمال شاقه، زندان ابد و تبعید محکوم شدند. این دادگاه سرانجام پس از حدود شش‌صد سال فعالیت، در هفدهم ژانویه 1808 م به دستور ناپلئون بُناپارت تعطیل شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار