امروز در تاریخ؛

از فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی" تا آغاز تهاجم دو ساله امریکا به مکزیک

فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی" ، پیام 9 ماده‌ای حضرت امام خمینی (ره) برای ملت ایران ،حمله نیروهای چند ملّیتی به کشور عراق در پی اشغال کویت ، آغاز تهاجم دو ساله امریکا به مکزیک و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 دی 1393 خورشیدی برابر با 24 ربیع الاول 1436 هجری و 16 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی" از کشور در پی گسترش نهضت اسلامی ملت ایران (1357 ش)
با فراگیر شدن جرقه‌های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام‌های مردمی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و پس از وقایع خونین کشتار 17 شهریور و 13 آبان 57 و برگزاری مراسم چهلم‌های مختلف در شهرهای کشور و نیز اعتصاب کارگران شرکت نفت و از همه مهمتر چاپ اعلامیه توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات، کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و موجب گردید که در مدت زمان کوتاهی، پایه‌های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شخص اول مملکت گردد.

در آن تاریخ، همه ناظران سیاسی معتقد بودند که حل بحران با ادامه حضور شاه امکان‌پذیر نیست و رهبر انقلاب اسلامی، به هیچ عنوان حضور شاه و رژیم سلطنتی را تحمل نخواهد کرد. شاه نیز به این موضوع واقف بود. در این زمان، وی، تنها خروج از کشور را به نفع خود می‌دانست. سرانجام محمدرضا پهلوی سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می‌گریست. آنها سوار بر هواپیمای اختصاصی (شهباز) شده و در حالی که یک جت بوئینگ 707 و ده‌ها هلیکوپتر آن را همراهی می‌کردند از کشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از کشور، جشن و شادمانی، سراسر میهن را فرا گرفت، مجسمه‌های شاه پایین کشیده شد و ارکان رژیم شاهنشاهی متزلزل‌تر گردید.

رحلت عالم، خطیب و واعظ بزرگوار آیت اللَّه "علی محدث زاده قمی" (1354 ش)
آیت‌اللَّه علی محدث‌زاده قمی فرزند محدث بزرگ، حاج شیخ عباس قمی، در سال 1298 ش به دنیا آمد. آیت‌اللَّه محدث‌زاده در سال 1320 ش راهی قم شد و از محضر حضرات آیات شیخ ابوالحسن مشکینی و سید صدرالدین جزایری بهره برد، اما بیشتر همت خود را بنا بر توصیه پدرش، مصروف اخبار و احادیث نمود. ایشان پس از هفت سال، به تهران رفت و به شیوه پدرش، رشته وعظ و خطابه و تصحیح و تالیف کتب را برگزید. این محدث گرانقدر، همچنین تعداد زیادی از کتاب‌های چاپ نشده پدر را تصحیح، تحشیه، مقابله و منتشر کرد. آیت‌اللَّه محدث‌زاده پس از واقعه خونین 15 خرداد 42، در حمایت از امام خمینی (ره) علیه رژیم اعتراض نمود که به همراه پنجاه عالم و روحانی دیگر بازداشت شد و به زندان افتاد. از این نویسنده و عالم دینی آثار متعددی بر جای مانده که امام صادق (ع) در 4 جلد از آن جمله است. آیت‌اللَّه محدث‌زاده قمی سرانجام در 26 دی ماه 1354 ش برابر با 12 محرم 1396 ق در 56 سالگی در تهران درگذشت و پس از تشییعی با شکوه در تهران و قم، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

پیام 9 ماده‌ای حضرت امام خمینی (ره) برای ملت ایران (1357 ش)
همزمان با فرار محمدرضا پهلوی از ایران، امام خمینی (ره) پیامی در 9 ماده برای ملت ایران فرستادند که اهمّ آن عبارت بود از: "به کسانی که در شورای سلطنتی غیرقانونی به عنوان عضویت داخل شده‌اند اخطار می‌کنم که بی‌درنگ از این شورا کناره‌گیری کنند و در صورت تَخلّف، مسؤول پیش آمدها هستند؛ به وکلای غیرقانونی مجلسین اخطار می‌شود که از رفتن به مجلس احتراز کنند و در صورت تخلف، مورد مؤاخذه ملت شریف قرار خواهند گرفت." در همین پیام آمده بود: "کشاورزان نسبت به کشت گندم دیم اقدام نمایند؛ بانک‌ها از پرداخت سپرده‌های وابستگان رژیم و دزدان و غارتگران اموال بیت المال خودداری نمایند؛ دانشگاهیان باید به مبارزه خود علیه دولت غاصب و شاه و شورای غیرقانونی سلطنت ادامه دهند و استادانی را که با دستگاه ظلم رابطه دارند، نپذیرند." همچنین امام در این پیام، برپایی راهپیمایی روز اربعین را به مردم توصیه کردند

تصرف منطقه نوسود توسط اشغالگران بعثی در اوایل جنگ تحمیلی (1359 ش)
در یکی از حمله های نیروهای عراقی به نواحی شمالی در زمستان سال 1359، حاشیه مرزی نوسود تا مریوان، به تصرف دشمن درآمد. رزمندگان اسلام در عملیاتی به عنوان 'روح الله' در تیرماه 1360 توانستند منطقه شرق نوسود را از اشغال دشمن خارج و آزاد سازند.

حمله نیروهای چند ملّیتی به کشور عراق در پی اشغال کویت توسط رژیم بعث (1369 ش)
در یازدهم مرداد 1369 ش با حمله نظامی عراق به کویت با این بهانه که کویت متعلق به عراق است، این کشور کوچک ظرف چند ساعت به اشغال نیروهای مهاجم درآمد. به دنبال این تجاوز آشکار، دولت‌های غربی به خصوص آمریکا تلاش وسیعی را برای محکومیت عراق و بیرون راندن آن‌ها از خاک کویت آغاز کردند. با تلاش کشورهای غربی به رهبری آمریکا، فعالیت‌های سیاسی جهت تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه عراق، با هدف همسویی کشورهای غربی برای حمله به رژیم بعث شدت گرفت. در نهایت پس از اولتیماتوم آمریکا برای خروج عراق از کویت و عدم توجه عراق به این تهدید، نیروهای چند ملیتی از بامداد بیست و ششم دی ماه 1369 حمله گسترده خود را با عنوان "طوفان صحرا" آغاز کردند که پس از چند روز، با شکست و عقب نشینی نیروهای عراقی، قوای متحد در منطقه مستقر شدند. این جنگ باعث حضور دایمی نیروهای چند ملیتی به ویژه آمریکا گردید تا این که پس از بهانه‌جویی‌های زیاد مبنی بر وجود داشتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و پس از وقایع شهریور 1380 و حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک، نیروهای آمریکا و انگلیس با حمله مشترکی به عراق، این کشور را به تصرف خود درآورده و نظام صدام را سرنگون ساختند. از آن پس خود در این کشور حاکم شده و منابع نفتی آن را غارت کردند.

سه شبکه با مقادیر فراوانی اسلحه و مهمات کشف شد. (1350 ش)
یک مقام امنیتی در مصاحبه خود اظهار داشت در رابطه با این سه شبکه 120 نفر دستگیر شده اند و تسلیم مقامات دادرسی ارتش می شوند. یکی از این شبکه ها وابسته به حزب توده می باشد که توطئه ربودن سفیر امریکا را طرح نموده بودند. یک شبکه دیگر از مقامات عراقی دستور می گرفته اند و قصد ربودن شهرام پهلوی نیا را داشتند. در جریان ربودن پهلوی نیا یک نفر کشته شد.

نقشه سری مبارزه جهانی علیه ایران فاش شد (1355 ش)
و روشن گردید که نقشه مبارزه تبلیغاتی با ایران را سازمان بخشودگی و عفو بین المللی تنظیم کرده است و در 15 پایتخت اروپائی توزیع نموده تبلیغات درباره زندانیان سیاسی در ایران محور مبارزه ضد ایرانی است گفته شد که این دستورالعمل در نخستین روزهای رئیس جمهوری کارتر از طرف وی صادر گردیده است.

به مناسبت درگذشت پروفسور ادوارد برون ایرانشناس معروف انگلیسی از طرف یوسف مشار کفیل وزارت فرهنگ مجلس ختمی برگزار شد. (1304 ش)
در این مراسم یوسف مشار، محمدهاشم میرزا افسر، سید حسن تقی زاده و حاج میرزا یحیی دولت آبادی در اطراف اقدامات علمی و ادبی استاد درباره ایران سخن گفتند

درگذشت "ابن بواب" فقیه، ادیب و خوشنویس (413 ق)
علی بن هلال کاتب بغدادی مکنی به ابوالحسن، ملقب به علاءالدین و معروف به ابن بوّاب، از ادبا، فضلا و مشاهیر قرّا و خطاطین و خوشنویسان اوایل قرن پنجم هجری می‌باشد. وی در حُسن خط و فن کتابتِ نسخ و ثلث بسیار شهره بود و کمتر کسی چون او در این هنر سرآمد است. وفات ابن بوّاب در سال 413 یا 423 قمری در بغداد واقع شد و در جوار احمد بن حنبل دفن گردید.

آغاز تهاجم دو ساله امریکا به مکزیک (1846 م)
هم‌زمان با استقلال کشور مکزیک در قاره امریکا از دست استعمار اسپانیا در سال 1821 م، شورش‌هایی علیه دولت مرکزی صورت گرفت. یکی از این شورش‌ها در سال 1836 م در ایالت تگزاس که آن زمان جزئی از مکزیک بود، روی داد و به همین دلیل، قوای مکزیکی به رهبری رئیس جمهور وقت، سانتا آنا، در طی نبردی شدید، شورشیان را سرکوب کردند. ولی پس از مدتی رهبر استقلال‌طلبان تگزاس به نام هوستون با حمایت امریکا توانست قوای دولتی مکزیک را شکست دهد و بدین ترتیب در تگزاس رژیم جمهوری به ریاست هوستون اعلام گردید. در 4 ژوئیه 1845 م، مجلس نمایندگان جمهوری مستقل تگزاس موافقت نمود که به صورت یکی از ایالت‌های امریکا به آن کشور ضمیمه گردد. این عمل موجب عکس‌العمل مکزیک شد و پس از قطع رابطه دو کشور، جنگ شدیدی میان مکزیک و امریکا در 16 ژانویه سال 1846 م درگرفت. در نهایت با شکست مکزیک در فوریه 1848 م، پیمان صلح منعقد شد که براساس آن امریکا مالک تگزاس عنوان گردید. هم‌چنین نواحی وسیعی شامل نیومکزیکو، کالیفرنیا، اریزونا و مناطق اطراف در شمال غرب مکزیک به امریکا واگذار شد و استعمار به صورتی دیگر شکل گرفت


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار