ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم ، تصویب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی ، تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 25 دی 1393 خورشیدی برابر با 23 ربیع الاول 1436 هجری و 15 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

پیوستن نظامیان رژیم شاه به مردم مسلمان و مبارز ایران (1357 ش)
پس از راهپیمایی‌های مکرّر مردم علیه رژیم دیکتاتوری شاه، درگیری‌های وسیعی بین نظامیان و مردم به وقوع پیوست. در این حال، برخی از نظامیان که به حقانیت مبارزات مردم پی برده بودند، در پی فرمان امام خمینی (ره) پادگان‌ها را ترک کرده، به مردم پیوستند. پیوستن نظامیان به نیروهای مردمی، نویدبخش تحولات اساسی در روحیه و ساختار بدنه ارتش رژیم بود.

در این راستا، حضرت امام نیز طی پیام‌های متعدد، ارتش را به پیوستن به مردم ترغیب و به آنها توصیه کردند که برای دفاع از اسلام و حفظ احکام رهایی بخش آن، به مردم بپیوندند و میهن خود را از دست اجانب نجات دهند.

تصویب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی (1324 ش)
پایه لغت‌نامه دهخدا ظاهراً در دوران جنگ جهانی اول پی‌ریزی گردید. تهیه مواد این لغت نامه در مدت چهل سال، عظیم‌ترین کاری بود که علامه دهخدا آن را به انجام رسانید. با این حال نخستین گام برای چاپ این اثر کم‌نظیر، با پیشنهاد وزیر دارایی وقت برداشته شد. چند سال بعد در بهمن 1314، قراردادی بین وزارت معارف و دهخدا به امضا رسید که براساس آن قرار بر این شد که این لغت‌نامه در نه جلد هفتصد صفحه‌ای طی پنج سال به چاپ برسد. در ادامه اقدامات عملی برای چاپ و نشر این اثر، در دی ماه 1324 طرحی از طرف حدود 25 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی با قید دو فوریت تقدیم شد که در آن ضمن اشاره به تحمل زحمات فوق‌العاده و بذل عمر گرانمایه علی‌اکبر دهخدا در تالیف این دایرةالمعارف فارسی، از هیئت رئیسه مجلس خواسته شده بود اقدام لازم را به عمل آوَرَد تا چاپخانه مجلس شورای ملی، به سرعت اقدام به چاپ دایرةالمعارف دهخدا بکند. در تبصره این ماده واحده آمده بود: "وزارت فرهنگ مکلف است افراد لازم در اختیار آقای دهخدا برای جمع‌آوری دایرةالمعارف ایشان بگذارد." دو فوریت فوق در جلسه 25 دی ماه 1324 ش به تصویب رسید. ده سال بعد و در اواخر عمر دهخدا، کلیه فیش‌ها، کتاب‌ها و لوازم کار به ساختمان بهارستان منتقل شد و دو سال پس از آن، لغت‌نامه و متعلقات آن به دانشگاه تهران واگذار گردید. لغت‌نامه دهخدا در چاپ جدید خود دارای 23911 صفحه و 71733 ستون در پانزده جلد متن و یک جلد مقدمه، دریایی از اطلاعات در چارچوب ادبیات فارسی را به اهل علم و خرد ارایه می‌دهد.

 در پی حوادث روزهای 21 و 56/10/24، دانشگاه صنعتی شریف (آریا مهر)، اعلامیه ای با مضمون تعطیلی کلاس های درس دانشگاه منتشر کرد. (13556 ش)
با انتشار این اعلامیه، دانشجویان دست به اعتصاب زدند و در محوطه دانشگاه تجمع کردند و پس از درگیری با مأموران گارد دانشگاه، حدود 80 نفر مجروح و عده ای نیز دستگیر شدند.

ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم (201 ق)
یک سال پس از سفر تبعید گونهٔ امام رضا (ع) به شهر مرو، حضرت معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده‌ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند ولی در آنجا عده‌ای از مخالفین اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده‌ای از همراهان حضرت در این حادثه غم‌انگیز به شهادت رسیدند. حضرت در حالی که از غم و حُزن این واقعه، بسیار مریض بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود، شهر قم، مرکز شیعیان ما می‌باشد. سپس به طرف قم حرکت نمود. بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه (س) در حالی وارد شهر گردید که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود. آن بزرگوار هفده روز در شهر ولایت و امامت به سر برد و سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد.

رحلت "میرزا حسین خان دانش" ادیب و شاعر (1362 ق)
میرزا حسین خان دانش، مردی فاضل و شاعری با ذوق بود. این شاعر ایرانی بخشی از عمر خویش را در استانبول و آنکارا سپری کرد و تمام این مدت را به تحقیق و تالیف در ادب پارسی گذراند. از آثار دانش می‌توان به دستور زبان فارسی، سرآمدان سخن، دربارهٔ احوال پانزده نفر از مشاهیر شعر ایران از رودکی تا حافظ و ترجمهٔ رباعیات حکیم عمر خیام که همگی به زبان ترکی هستند اشاره کرد.

درگذشت "جورج سیمون اُهْمْ" فیزیک‌دان معروف آلمانی (1854 م)
جورج سیمون اُهْمْ دانشمند و فیزیک‌دان معروف آلمانی در 28 ژوئن سال 1787 م در باواریا در آلمان متولد شد و در دوران تحصیل به فیزیک علاقه‌مند گردید. وی در جوانی ضمن تدریس در دبیرستان، به تحقیق درباره تهیه جریان برق پرداخت و چون توان خرید ابزار لازم را نداشت، پاره‌ای از آنها را خودش ساخت. سیمون اُهم در پی مطالعات و تحقیقات بسیار در علم فیزیک، قوانینی را در زمینه الکتریسیته کشف کرد که علی‌رغم ایجاد دگرگونی بسیار در فیزیک، برای کاشف آن فایده‌ای جز مخالفت‌های شدید و ترک شغل دبیری از دبیرستان نداشت و او مدت شش سال با فقر دست به گریبان بود. با این حال اُهم به تلاش خود ادامه داد و رفته رفته کشف او در زمینه الکتریسته مورد توجه و استفاده علمی و عملی واقع گشت به طوری که در سال 1841 م مدال انجمن سلطنتی و در سال 1842 م عضویت این انجمن به او اعطا و پیشنهاد گردید. اُهم پس از چندی مورد توجه همگان قرار گرفت و به استادی دانشگاه مونیخ رسید. به پاس خدمات این فیزیک‌دان برجسته، واحد مقاومت الکتریکی، اُهم، نام‌گذاری شده است. سیمون اهم سرانجام در پانزدهم ژانویه سال 1854 م در 67 سالگی درگذشت.

وقوع زلزله مهیب در هندوستان (1934 م)
در چنین روزی در سال 1934 میلادی بر اثر یک زلزله 4/8 ریشتری بیش از ده هزار نفر در هند و نپال جان خود را از دست دادند.

تولد جمال عبد الناصر، رهبر مصر (1918 م)
درچنین روزی در سال 1918 میلادی، جمال عبدالناصررهبر مصر به دنیا آمد. عبد الناصر یکی از افسران جوانی بود که در مصر علیه نظام استبدادی سلطنتی حاکم بر این کشور به پا خاست. هنگامی که انقلاب سال 1952 مصر به پیروزی رسید جمال در پست های مدیریتی کلانی همچون وزارت کشور و معاونت نخست وزیری قرار گرفت. اندیشه های ملی گرایانه وی در حفظ منافع ملی مصر مثال زدنی است. به همین دلیل وی در سال 1956 طی یک اقدام انقلابی کانال سوئز را که یکی از راههای درآمد این کشور بود ملی اعلام کرد که این کار وی خشم کشور هایی چون انگلستان و فرانسه را برانگیخت.

به منظور مقابله با اقدام جمال عبد الناصر، کشور های انگلستان و فرانسه به خاک مصر لشکر کشی کردند و در این میان نیز رژیم صهیونیستی توانست صحرای سینا به عنوان بخشی از خاک این کشوررا به اشغال خود در آورد. ناصر در حوزه اتحاد جهان عرب تلاش های وافری انجام داد و سعی کرد به همراه سوریه اتحاد عربی را به وجود آورد. وی از جمله افرادی بود که به هیچ نوع پیمان منطقه ای همچون سنتو و سیتو نپیوست وی از بنیان گذاران جنبش غیر متعهد ها است. جمال در مدت حکومت خود با شوروی و خروشچف که در آن زمان رهبری این کشور را به عهده داشت، روابط صمیمانه ای بر قرار کرد. وی سرانجام در سال 1970 میلادی در قاهره دار فانی را وداع گفت.

تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی (1944 م)
در چنین روزی در سال 1944 میلادی کمیسیون مشورتی اروپایی تصمیم گرفت که آلمان را تقسیم کند و البته این تصمیم بعدها رنگ عملی تری به خود گرفت. پس از جنگ جهانی دوم کشور های مختلف جهان که عامل دو جنگ جهانی را کشور آلمان می دانستند تصمیم گرفتند که این کشور را به دو بخش شرقی و غربی تجزیه کنند تا دیگر احتمال جنگ سومی نرود. در فوریه 1945 میلادی و در کنفرانس یالتا؛ روزولت، چرچیل و استالین سران کشور های آمریکا، انگلستان و شوروی تصمیم گرفتند که علاوه بر محاکمه سران آلمان و ژاپن به عنوان جنایتکاران جنگی برخی از کشور های شرق و غرب را جزء بلوک اقماری خود کنند. لذا در این دوره شاهد بروز و حضور جنگ سرد هستیم که در یک سوی آن شوروی سابق و سوی دیگر آن انگلستان و آمریکا قرار دارند. تفکیک آلمان نیز بر این مبنا شکل گرفت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار