انتصاب آیت اللَّه "سیدعلی خامنه ای" به امامت جمعه تهران ، درگذشت "دکتر احمد تَفَضُّلی" ، شهادت رهبر نهضت سربداران‌خراسان ، درگذشت نخستین طراح سفینه های فضایی شوروی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 دی 1393 خورشیدی برابر با 22 ربیع الاول 1436 هجری و 14 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انتصاب آیت اللَّه "سیدعلی خامنه ای" به امامت جمعه تهران توسط "امام خمینی" (1358ش)
سومین امام جمعه تهران آیت الله سیدعلی خامنه ای در 40 سالگی به این سمت منصوب شدند.مقام معظم رهبری در آن زمان عضو شورای انقلاب اسلامی بود و هیچ مسوولیت اجرایی بر عهده نداشتند. از 24 دی سال 1358 به مدت 75 هفته متوالی تهران قرائت سوره جمعه را با تلاوت آیت الله خامنه ای شاهد بود تا در تاریخ شش تیر 1360، هدف سوءقصد منافقین قرار گرفتند.


رحلت حکیم و فقیه بزرگوار، آیت اللَّه "سید ابوالحسن رفیعی قزوینی" (1353 ش)
آیت‌اللَّه ابوالحسن رفیعی قزوینی در سال 1270ش در قزوین به دنیا آمد و دروس حوزوی را در قزوین و تهران گذراند. وی در تهران از محضر عالمان نامداری همچون: میرزا عبدالنبی نوری، میرزا حسن کرمانشاهی و محمدعلی شاه‌آبادی استفاده کرد و در علوم معقول و منقول به مدارج والایی دست یافت. پس از ورود آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم، ایشان نیز به این شهر عزیمت کرد و به تدریس و تالیف پرداخت. میرزای قزوینی پس از سالیانی راهی قزوین گردید و حوزه آن دیار را رونقی دوباره بخشید. در حلقه درس این حکیم الهی، شاگردان برجسته‌ای پرورش یافتند که حضرات آیات: حسن‌زاده آملی، محمد امامی کاشانی و امام خمینی از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه رفیعی از افراد نادری است که علوم عقلی و نقلی را به خوبی فرا گرفته و مدارج عالی کمال را پیمود. از سیدابوالحسن رفیعی قزوینی آثار متعددی بر جای مانده که مسأله رجعت، کتاب حج و خمس استدلالی از آن جمله‌اند. وی سرانجام در 24 دی ماه 1353ش برابر با اول محرم 1395ق در 83 سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

استقبال بی سابقه مردم پاکستان از آیت اللَّه "خامنه ای" رییس جمهور وقت ایران (1364ش)
آیت‌اللَّه سید علی خامنه‌ای رییس جمهور وقت اسلامی ایران در اولین مرحله از سفر دوره‌ای خود به چند کشور آسیایی و آفریقایی وارد پاکستان شد و مورد استقبال وسیع و گسترده مردم مسلمانِ این کشور همسایه قرار گرفتند. استقبال پرشور مردم از رییس جمهور ایران که به عنوان مهمان رسمی دولتِ پاکستان وارد این کشور شده بودند نشان دهنده علاقه مردم مسلمان پاکستان به انقلاب و نظام اسلامی حاکم بر آن به شمار می‌رود. در این سفر سه روزه، رؤسای جمهور دو کشور خواستار گسترش روابط دو جانبه تجاری، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و نفتی شدند.

درگذشت "دکتر احمد تَفَضُّلی" ایران شناس معاصر(1375ش)
استاد احمد تفضّلی در سال 1316 ش در اصفهان به دنیا آمد. وی در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و سپس در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران در دانشگاه لندن به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در همین رشته کسب نمود. او استاد برجسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در حوزه زبان‌های باستانی، دارای شهرت جهانی بود. وی به پاس ترجمه کتاب نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایران، به دریافت جایزه کتاب سال 1369 جمهوری اسلامی ایران نائل شد.

دکتر تفضُّلی همچنین به پاس تصحیح انتقادی گزیده‌های زادِسْپِرمْ و ترجمه آن به فرانسه به اخذ جایزه بین‌المللی کتاب در سال 1374 نائل آمد. ایشان همچنین به جهت خدمات به ادبیات فارسی به عنوان زبان علمی جهانی، به عنوان نخستین استاد از قاره آسیا، موفق به دریافت دکترای افتخاری از شورای علمی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ فدراسیون روسیه شد. سرانجام این دانشمند برجسته ایرانی در 24 دی ماه 1375 ش در 59 سالگی دار فانی را وداع گفت و رخ در نقاب خاک کشید.

درگذشت مترجم شهیر معاصر استاد "محمد قاضی" (1376 ش)
استاد محمد امامی قاضی که بعدها به محمد قاضی تخفیف شهرت داد، در مردادماه 1292ش در مهاباد به دنیا آمد. وی پس از اخذ لیسانس به کارهای متنوع اداری و دولتی روی آورد و به دلیل تسلط به زبان فرانسه، به ترجمه آثار برجسته ادبی و تاریخی جهان پرداخت که بی‌شک آشنایی نسل کنونی با حجم عظیمی از رمان‌های مشهور غرب، مرهون تلاش و ذوق‌ورزی‌های محمد قاضی است. نثر ترجمه‌های او چنان شیوا و رسا و بدون تعقید و گره است که آثارش را به واقع سرمشقی برای دیگر مترجمان ساخته است. قاضی به جز ترجمه آثاری از قبیل: دُن کیشوت، سپید دندان، جزیره پنگوئن‌ها، تاریک‌ترین زندان و مهاتما گاندی و... که جزو برترین آثار ادبی جهان محسوب می‌شوند، چند داستان و نیز کتابی درباره سرگذشتِ ترجمه‌هایش و کتابی با عنوان خاطرات یک مترجم دارد که در آن با بیانی بسیار جذاب از دوران کودکی و زندگی خود سخن گفته است. محمد قاضی گرچه بیش از سی سال از آخر عمر خود را تنها با عینک می‌دید و با سمعک می‌شنید و با صوتک سخن می‌گفت، اما تا واپسین روزهای عمر، از کار و خلاقیت باز نایستاد و بر گنجینه نفیس آفرینش‌های ادبی خویش گوهری دیگر می‌افزود. این استاد مترجم، سرانجام پس از تحمل سال‌ها بیماری، در 24 دی ماه 1376 ش در 84 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش بنا بر وصیت او در زادگاهش مدفون گردید.

سرهنگ محمدخان به ریاست نظمیه کشور منصوب شد. (1302ش)

وقوع غزوهٔ "بنی نضیر" و بیرون راندن یهودیان از مدینه (4 ق)
پس از واقعهٔ غزوهٔ احد و شکست سپاه اسلام در برابر بت‌پرستان و مشرکان قریش، فرصتی برای یهودیان مقیم مدینه به دست آمد تا علیه پیامبر اسلام(ص) و مسلمانان مدینه توطئه و دسیسه نمایند. از جمله این که آنان با ترفندهایی قصد کشاندن پیامبر(ص) به داخل قلعهٔ بنی‌نضیر را نموده تا در آن جا به وی آسیبی رسانند. مسلمانان جهت تادیب آنان و خفه کردن نطفهٔ نفاق، به قلعهٔ آنان هجوم آورده و پس از 6 روز محاصره، یهودیان بنی‌نضیر را وادار به تسلیم نمودند. آنان با پیامبر(ص) مصالحه نمودند که جلای وطن کرده و سرزمین و خانه‌های خود را در اختیار مسلمانان قرار دهند.

شهادت "شیخ خلیفه مازندرانی" رهبر نهضت سربداران‌خراسان توسط مغولان (736 ق)
شیخ خلیفه مردی پاکیزه روزگار بود از اهالی مازندران که چندی را در نزد شیخ بالو زاهد آملی هم قریه خود که از اقطاب مازنداران بشمار می رفت، تلمذ و شاگردی کرد،‌ اما چون آنچه را که به دنبالش بود در محضر ایشان نیافت، تصمیم گرفت تا به محضر شیوخ و عرفای دیگر بشتابد. در این ایام شیخ رکن الدین علاء الدوله سمنانی جزو شیوخ بزگ زمان خود بود. لذا شیخ به محضرش شتافت تا گمشدة خود را در کنار او بیابد. لیکن آنچه را که می جست در محضر او نیز نیافت. چنانکه روزی شیخ علاء از وی پرسید : « به کدام مذهب از مذاهب اربعه معتقدی » و شیخ خلیفه جواب داد « ای شیخ آنچه من می طلبم از این مذهب ها بالاتر است.» و همین جواب کافی بود تا از محضر شیخ علاء الدوله سمنانی نیز خارج شود و به دامن شیخی دیگر از شیوخ زمان یعنی خواجه غیاث الدین هبه الله حموی در بحر آباد جوین بشتابد. لیکن در بحرآباد نیز به خواستة خود نرسید و لذا رخت سفر بر بست و در سبزوار اقامت گزید.سبزوار در این ایام مأمن شیعیان اثنی عشری بود. سکنی گزیدن شیخ خلیفه در مسجد جامع سبزوار و تعالیم او در مسجد باعث گرد آوری افراد زیادی در اطراف او گشت که به تبع پیرو و مرید او شدند. بدین ترتیب آوازة شهرتش در اطراف و اکناف پیچیده و صاحبان قدرت را به وحشت انداخت. بالاخره علمای درباری که دست در دست حکام داشتند فتوایی صادر کردند با این مضمون که شخصی در مسجد ساکن است و حدیث دنیا می گوید و چون منعش می کنند،‌ منزجر نمی شود و اصرار می نماید. این چنین کس واجب القتل است یا نه » و اکثر فقهای رسمی زمان فتوی دادند که « باشد». پس از مرگ شیخ خلیفه مازندرانی ، یارانش به ویژه یکی از شاگردانش به نام شیخ حسن جوری دست از مبارزه علیه مغولان و عمال سرسپرده آنها بر نداشت و نهضت شیعی سربداران را بنیانگذاری کرد . شیخ خلیفه مازندرانی در واقع رهبر روحانی و معنوی نهضت سربداران محسوب می شد .

تشکیل کنفرانس "کازابلانکا" در جریان جنگ جهانی دوم (1943م)
کنفرانس کازابلانکا در 14 ژانویه 1943م و در هنگامه جنگ جهانی دوم در بندری به همین نام واقع در کشور مراکش برگزار گردید و فرانکلین روزولت رئیس جمهور امریکا و چرچیل نخست وزیر انگلستان به عنوان سران دو دولت اصلی متفقین در آنها شرکت داشتند. این کنفرانس در حالی برگزار گردید که دو کشور نسبت به عملکرد یک‌دیگر اعتراض داشتند. انگلستان از این‌که امریکا اولویت در شکست آلمان را کنار گذاشته است گله‌مند بود و امریکا نیز از عدم حملات وسیع انگلستان علیه ژاپن شاکی بود. با این همه، کنفرانس در یک موقعیت خاص زمانی برگزار می‌شد و هدف مشترک آنها در نهایت پیروزی بر متحدین بود. در این کنفرانس نقشه حمله به سیسیل از جزایر مهم ایتالیا، بمباران کشورهای جبهه متحد توسط امریکا و دیگر مسایل جنگ مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین نحوه کمک رسانی و تدارک تجهیزات برای روسیه و نیز نحوه حمله به فرانسه مورد بحث و موافقت قرار گرفت. در پایان این کنفرانس که به مدت ده روز به طول انجامید، نمایندگان کشورهای شرکت کننده اعلامیه مشترکی صادر کردند که به موجب آن متعهد شدند، جنگ را تا تسلیم بدون قید و شرط دولت‌های متحد ادامه دهند. خواسته نهایی متفقین، باعث شد تا برخی کشورها، مسئولیت ادامه جنگ و طولانی شدن آن را متوجه متفقین بدانند. بیش از 2 سال بعد از این کنفرانس، جنگ دوم جهانی با شکست و تسلیم آلمان و ژاپن به پایان رسید.

درگذشت "سرگئی کورولف" نخستین طراح سفینه های فضایی شوروی (1966م)
سرگئی.پ. کورولُف فضانورد برجسته روسی، در 30 دسامبر 1906م متولد شد. گرچه پدرش یک معلم بود اما وی از نوجوانی به مسائل مربوط به علم نجوم، موشک سازی و سفر به فضا علاقه داشت و در آن زمینه به مطالعه پرداخت. بعد از انقلاب اکتبر 1917م و روی کار آمدن رژیم کمونیستی، کورولف وارد مدرسه عالی تکنیک شوروی شد و هم‌زمان در کارخانه هواپیماسازی به کار پرداخت. وی با همکاری یک دانشمند روسی نوعی گلایدِر به نام "کوکتبل" را طراحی نمود و سپس با ساخت هواپیمای سبک به نام "4.sk" در سال 1930م آن را به پرواز درآورد.

علاقه به سفرهای فضایی و انجام کار و پژوهش‌هایی در این زمینه باعث شد تا کورولف وارد بخش موشک سازی مؤسسه "پیشرفت‌های هوایی" شود و با بروز و ظهور استعدادها و توانایی وی، در سال 1932م توسط دولت شوروی مسئولیت طرح‌های مربوط به راکت‌سازی برعهده‌اش قرار داده شد. می‌توان گفت که کورولف از این تاریخ در تمام پروژه‌های مربوط به موشک‌های فضاپیما و قاره‌پیما نقشی اساسی داشت و موشک‌هایی که تا آن زمان جزء موشک‌های پیشرفته به حساب می‌آمد مانند اسپوتنیک، وستوک، سایوز و... تحت نظر وی ساخته شد. با این همه با توجه به مسئولیت مهم نظامی و امنیتی وی و نیز جو حاکم بر نظام کمونیستی شوروی، نقش و جایگاه وی تا زمان مرگش پنهان بود. وی سرانجام در 14 ژانویه 1966م در 60 سالگی درگذشت.

ترور "ابوایاد" مبارز فلسطینی توسط عوامل سازمان موساد (1991م)
صلاح خَلَف معروف به ابوایاد مرد شماره دو سازمان آزادی بخش فلسطین پس از یاسر عرفات، عضو کمیته مرکزی و مسئول امنیتی جنبش فتح، در سال 1933م در شهر یافا به دنیا آمد. پس از جنگ 6 روزه، وی مسئول روابط فتح با دولت‌های عربی شد و توانست حمایت جمال عبدالناصر در مصر و عبدالسلام عارف در عراق را جلب کند. او همواره از سیاست‌های محافظه‌کارانه و نرمش‌های سیاسی یاسر عرفات انتقاد می‌کرد و خواهان جدیت در کار بود. با این حال، عرفات هرگز حاضر به حذف وی از سازمان آزادی‌بخش فلسطین نشد. سرانجام مأموران موساد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در یک اقدام جنایت‌کارانه ابوایاد را به همراه دو مقام دیگر سازمان آزادی بخش فلسطین در 14 ژانویه 1991م در 58 سالگی در تونس به قتل رساندند. ترور این افراد آن هم با نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشوری مستقل یعنی تونس نشان داد که رژیم صهیونیستی برای حذف مخالفان خود به هیچ قانون بین‌المللی پای‌بند نیست. چرا که این رژیم، بارها سایر رهبران گروه‌های فلسطینی و لبنانی مخالف خود را در دیگر کشورها ترور کرده است. با این حال چند ماه پس از ترور صلاح خَلَف، (ابوایاد) رهبران سازشکار سازمان آزادی‌بخش فلسطین در اکتبر 1991م مذاکرات به اصطلاح صلح را با رژیم اشغال‌گر قدس آغاز کردند و در سال 1993م رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار