دبیر ششمین جشنواره ملی بهره‌وری گفت: کاهش درآمد نفت امری مثبت تلقی می‌شود چراکه این مسئله موجب تکیه ما به سیاست های اقتصاد مقاومتی و رشد بهره‌وری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ فرشید شکرخدایی امروز در نشست خبری ششمین جشنواره ملی بهره‌وری اظهار داشت سال گذشته وضعیت 1300 بنگاه بررسی شد که از این تعداد 1112 بنگاه در کل مسابقه شرکت داده شدند.

وی افزود: امسال نیز در محاسبه بهره‌وری 1400 شرکت در قالب 34 گروه مختلف صنعتی را مورد بررسی قرار دادیم.

دبیر ششمین جشنواره ملی بهره‌وری در بخشی از جشنواره به شرکتهایی که مجموع عملکردشان در مرحله اول و دوم از 1800 امتیاز تجاوز کند تندیس ملی بهره‌وری اعطا می‌شود که سال گذشته فقط سه شرکت توانستند این تندیس را دریافت کنند.

به گفته شکر خدایی، مهمترین ویژگی جشنواره ملی بهره‌وری رایگان بودن مرحله اول جشنواره است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه هدف گذاری های ملی برای دست‌یابی به توسعه بر مفهوم ارزش افزوده و رشد شاخص‌های بهره‌وری استوار است در حالی که بنگاه‌های اقتصادی ما اهداف خود را بر این موارد پایه‌گذاری نمی‌کنند افزود: طی پنجاه سال گذشته شاخص‌های بهره‌وری کل عوامل در ایران رشد نداشته است.

دبیر ششمین جشنواره ملی بهره‌وری تصریح کرد: در واقع رشد اقتصادی کشور در طول سنوات گذشته ناشی از سرمایه‌گذاری جدید بوده و بهره‌وری به معنای استفاده بهتر از امکانات موجود است مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: در بهره‌وری هدف‌گذاری نمی‌کنیم پس چگونه توقع داریم بهره‌وری رشد کند. در اقتصادی خرد به دنبال فروش سود هستیم در حالی که در اقتصادی کلان ارزش افزوده و بهره‌وری را پیگیری می‌کنیم در حالی که شرکتها که زیرمجموعه اقتصادی خرد هستند باید هدف‌گذاری خود را "رشد بهره‌وری" در نظر بگیرد.
 
شکرخدایی با بیان اینکه بسترهای لازم در اقتصاد خرد برای توجه به بهره‌وری شکل نگرفته است گفت: در کشور ما اگر یک واحد جدید افتتاح شود مسئولان شروع به تقدیر و تشکر می‌کنند اما زمانی که یک واحد ظرفیت 20 درصدی خود را به 80 درصد ارتقا می‌دهد هیچ کس تقدیر نکرده و مشوقی را در نظر نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: آیا واحدی که رشد بهره‌وری دارد مالیات کمتری می‌کند و یا در تسهیلات بانکی موقعیت ویژه‌ای دارد؟ خیر به هیچ وجه این گونه نیست. ما باید رویه را به سمت رشد بهره‌وری و تشویق به این امر سوق دهیم.

شکرخدایی همچنین اظهار داشت: کاهش نرخ نفت باید اهمیت بهره‌وری در کشور افزایش  دهد که ظاهرا این اتفاق در حال روی دادن است.
وی تاکید کرد: کاهش پول نفت در واقع امری مثبت تلقی می‌َشود چرا که این مسئله توجه ما را به اقتصاد مقاومتی و رشد بهره‌وری جذب می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد ، کشور ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار