مديرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: تعداد دام‌های موجود در کشور 3 برابر ظرفيت مراتع است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ خليل پور در همايش يک روزه بررسي نحوه مديريت مراتع روستايي و ارايه راهکارهاي اجرايي در قزوين با اعلام اينکه در حال حاضر تعليف 86 ميليون از120 ميليون واحد دامي موجود در کشور وابسته به مراتع است افزود: بايد براي تعديل دام به منظور بهره برداري از عرصه هاي مرتعي با مشارکت جوامع بهره بردار تسريع شود.

وي گفت: در قانون افزايش بهره برداري از مراتع، خروج سالانه 3 ميليون دام مازاد و غيرمجاز از مراتع پيش بيني شده است که راهکار اجرايي آن، توسعه برنامه هاي فرهنگي، اشتغال جايگزين و ابزار قضايي است.

مديرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها و مراتع کشور، از سياستهاي کلي در حوزه مديريت چرا در مراتع را تمرکز برتقويت دامپروري صنعتي و نيمه صنعتي و تبديل دام هاي سبک و پراکنده بهره برداران به دام سنگين اعلام کرد و گفت: با رعايت زمان ورود و خروج دام به عرصه و نظارت دقيق همچنين استفاده از ظرفيت سمن ها، مي توان آسيب هاي وارده به عرصه هاي مرتعي را کاهش داد.

خليل پور افزود: 8 هزار گونه گياهي در کشور شناسايي شده که بخش عمده آن در حوزه مرتعي و 300 گونه آن علوفه اي است.

در اين همايش مسئولان فني و روساي ادارات مراتع و بهره برداران مراتع 9 استان کشور، چگونگي مديريت مراتع در عرصه ها، نقش شوراها، تشکلها و تعاونيها در مديريت مراتع ، همچنين بهره برداران در استفاده صحيح از مراتع بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مراتع ، جنگل ، سازمان ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار