پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان "خودکشی ، راه فرار جوانان عراقی" می نویسد: خودکشی که قبلا واژه چندان آشنایی برای عراقی ها نبود ، این روزها که جوانان ناامید عراقی به دنبال راهی برای فرار از وضع زندگی خود هستند ، به طور قابل ملاحظه ای رو به افزایش است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، عفو بین الملل اخیر با انتشار گزارشی به جزییات داستان غم انگیز زندگی زنان و دختران جوانی اشاره کرد که به خودکشی به عنوان راهی برای فرار از قساوت‌‌های داعش" می اندیشند ؛ گروهی که طی ماه های گذشته به سرعت بخش های وسیعی از عراق را تصرف کرد ، زنان و کودکان زیادی را به ویژه میان گروه های اقلیت مذهبی به اسارت گرفت و برای ازدواج یا بردگی فروخت.

این گزارش که با عنوان " فرار از جهنم : شکنجه ، بردگی جنسی در اسارت داعش در عراق " منتشر شده است، در واقع نشانگر وضعیت تاسف بار و غم انگیز این روزهای عراق است. اما این گزارش تنها نیم نگاهی به آمار قابل توجه خودکشی در عراق دارد. 

خودکشی که پیشتر پدیده ای نادر در عراق به شمار می آمد از سال 2003 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

نرخ خودکشی به ویژه میان جوانان عراقی در سراسر این کشور صرف نظر از مناطقی که تحت کنترل گروه داعش قرار دارند یا این که استان های نسبتا با ثبات تر جنوبی یا بغداد باشند ، در حال افزایش است.

اگر چه امروزه در شهرهای بزرگ کردستان عراق و با تغییر وضعیت و جایگاه زنان در عرصه های اجتماعی چنین اقدامات سنتی کمرنگ تر شده و شمار ازدواج های قراردادی کودکان کم سن کاهش یافته است اما آمارها هنوز هم تکان دهنده هستند و به نظر می رسد این موضوع نقش مهمی را در آمار بالای خودکشی میان زنان جوان و دختران ایفا می کند.

اما کردستان عراق تنها منطقه ای نیست که شاهد افزایش نرخ خودکشی بوده است. در سراسر مناطق دیگر این کشور خودکشی به ویژه میان جوانان که یک سوم جمعیت عراق را تشکیل می دهند ، رو به افزایش است.

خودکشی پیشتر پدیده ای ناشناخته در عراق بود اما به دنبال " آزاد سازی " این کشور در سال  2003 این پدیده به طور قابل توجه و ناگهانی افزایش یافت. 
کمیسیون حقوق بشر عراق (IHRC) اعلام کرد در سال 2013 حدود 439 مورد خودکشی در این کشور ثبت شده است که افزایش 60 درصدی را نسبت به سال 2012 نشان می دهد.

استان ذی قار در جنوب عراق در این میان با 119 مورد خودکشی بالاترین آمار را میان دیگر استان ها داشته است. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار