بیماری ملک عبدالله پادشاه بیمار عربستان گمانه زنی‌ها را درباره جانشین احتمالی وی شدت بخشید.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت کارشناسان گمانه زنی‌های خود را درباره جانشین ملک عبدالله پادشاه بیمار عربستان آغاز کرده اند.

این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله‌ای به قلم "آریل بن سولومون" نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از ذات الریه رنج می برد و روز جمعه برای مدتی برای تنفس لوله اکسیژن به او وصل کردند که این مسئله گمانه زنی‌ها را درباره جانشین احتمالی وی شدت بخشید. 

دربار عربستان اعلام کرد این اقدام موفقیت آمیز بود و وضع پادشاه اکنون باثبات است.

پروفسور "جاشوا تیتلبائوم" (Teitelbaum)، کارشناس خاورمیانه معاصر در مرکز بگین-سادات در دانشگاه بارایلان گفت:«روندهای جانشینی در عربستان سعودی معمولا آرام طی می‌شود. خاندان سلطنتی می‌داند که جنگ بر سر جانشینی می‌تواند بسیار مخرب باشد و برای جلوگیری از آن هر کاری خواهد کرد.»

بنا بر اعلام رسانه‌های دولتی، پادشاه بیمار روز چهارشنبه در مرکز پزشکی ملک عبدالعزیز در ریاض برای معاینات پزشکی بستری شد. به گفته یک منبع، وی از مشکلات تنفسی رنج می‌برد. 

گفته می‌شود ملک عبدالله، که در سال 2005 پس از مرگ برادر ناتنی‌اش ملک فهد به قدرت رسید ، 91 سال سن دارد، اما گزارش‌های رسمی درباره سن او شفافیت ندارد. او چند سال پیش به سبب ناراحتی دیسک کمر تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 
ملک عبدالله شاهزاده سلمان، برادر ناتنی اش را که 13 سال از وی کوچکتر است در ژوئن 2012 پس از مرگ "نایف بن عبدالعزیز" که ولیعهد وقت عربستان بود،  به ولیعهدی خود برگزید. او سال گذشته شاهزاده "مقرن بن عبدالعزیز" را به معاونت ولیعهد برگزید و درباره روند طولانی مدت انتخاب جانشین تا حدودی اطمینان خاطر به وجود آورد.

تیتلبائوم گفت: «ملک عبدالله برگ‌های خود را خوب بازی کرده است. شایع شده است شاهزاده سلمان ، در سن 78 سالگی ، دچار بیماری است. شاهزاده مقرن ، جانشین وی، جوان تر است و قادر خواهد بود مدت طولانی‌تر حکومت کند.»

این کارشناس افزود :«احتمال دارد ملک عبدالله با مقرن به توافق رسیده باشد که "متعب" ، پسر عبدالله را که وزیر و فرمانده گارد ملی است، به ولیعهدی خود انتخاب کند.»

"سایمون هندرسون"، عضو موسسه بیکر و مدیر برنامه خلیج (فارس) و سیاست انرژی در موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن هفته گذشته در مقاله‌ای نوشت کسانی که با شاهزاده سلمان دیدار می‌کنند «می‌گویند وی بعد از چند دقیقه گفتگو حرف های نامفهوم می‌زند.»

وی افزود :«اینکه اصلا سلمان در انظار عمومی ظاهر می‌شود برای این است که مصمم است پادشاه شود... یا به احتمال بیشتر، این به سبب جاه طلبی نزدیکترین بستگانش است که می‌گویند او باید چنین کاری بکند.»

او در خصوص شاهزاده مقرن نیز گفت: «این انتصاب جنجال برانگیز بود و همه بر سر آن اتفاق نظر نداشتند.»
"اران سیگال"، پژوهشگر مرکز عزری مطالعات ایران و خلیج فارس در دانشگاه حیفا به جروزالم پست گفت از آنجا که مقرن جوان ترین پسر ملک عبدالعزیز ، بنیانگذار عربستان سعودی و معروف به ابن سعود است ، معرفی وی احتمالا به این معناست که نفر بعدی باید از «نسل سوم»یا «نوادگان ابن سعود» باشد.

وی افزود :«از دید من، دلیل اصلی عدم انسجام در سیاست سعودی در سال‌های گذشته شدت گرفتن این کشمکش بوده است.» 

او گفت این نظام در خصوص پسران ابن سعود نسبتا روشن بوده است اما «در خصوص نسل بعدی آنها باید نظام تازه ای خلق کنند که روشن و تضمین کننده روند نسبتا آرام جانشینی باشد.»

تیتلبائوم در سال 2011 در مقاله‌ای برای مرکز مطالعات راهبردی بگین-سادات بسیاری از چیزهایی را که اکنون با داغ شدن بحث جانشینی در عربستان به میان آمده است، پیش بینی کرده بود.

سیگال گفت :«جایگاه شاهزاده متعب به سبب این است که پدرش دست راست گارد ملی عربستان سعودی بوده است. او که فارغ التحصیل دانشکده نظامی سلطنتی انگلیس ، سندهرست ، است در بیشتر سال‌های زندگی خود با این نیرو -که آمریکا آن را آموزش می‌دهد- سر و کار داشته است.»

تیتلبائوم در آن مقاله گفت متعب با کمک عبدالله در چارچوب یک قرارداد بزرگ که آمریکا آن را در نوامبر 2010 پذیرفت ، بر روند توسعه گارد ملی عربستان سعودی نظارت داشت. 

وی افزود :«منصب‌های جدیدی که با این قرارداد تسلیحاتی به وجود آمد و اعتبار برخورداری از این همه تسلیحات مدرن موقعیت وی را در خاندان سلطنتی و در میان قبایل مهمی که گارد ملی عربستان را تشکیل می‌دهند، تقویت خواهد کرد.»

تیتلبائوم مدعی است در نتیجه عبدالله امروز «ممکن است ترتیبی داده باشد که رهبری خاندان سعود تا سال های متمادی تضمین شده باشد.»



انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار