افزایش ۲۰ درصدی کارآیی پیل‌های خورشیدی

محققان با تعویض کاتد در پیل‌های خورشیدی اقدام به افزایش کارایی این پیل‌ها کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران با استفاده از نانولوله کربنی و گرافن، کاتدی برای پیل‌های خورشیدی حساس شده با رنگ ساختند که کارایی پیل ساخته شده با این کاتد ۲۰ درصد بیشتر از پیل‌های دارای کاتد پلاتینی است. 
 
محققان دانشگاه رایس موفق به ساخت کاتد جدیدی برای پیل‌های خورشیدی حساس شده با رنگ شدند. در حال حاضر از ترکیبات پلاتین برای ساخت کاتد استفاده می‌شود که هزینه بالایی داشته و بسیار شکننده هستند. این گروه تحقیقاتی از گرافن و نانولوله‌ کربنی برای این کار استفاده نمودند. 
 
پیل‌های خورشیدی حساس شده با رنگ از سال ۱۹۸۸ نظر محققان را به خود جلب کرده‌اند. در این پیل‌ها از رنگ‌های آلی استفاده می‌شود که روی سطح ذرات اکسید تیتانیوم را می‌پوشاند. جذب نور توسط رنگ، موجب تولید الکترون شده که از آن برای تولید انرژی استفاده می‌شود. 
 
از نقطه نظر کارایی، این پیل‌ها هنوز قابل رقابت با پیل‌های خورشیدی سیلیکونی نیستند. 

محققان دانشگاه رایس برای ساخت کاتدی جدید برای این پیل‌ها از ساختار هیبریدی گرافن نانولوله کربنی استفاده نمودند. این گروه با استفاده از روش CVD، لایه‌هایی از گرافن را روی کاتالیست ایجاد نمودند. 

کارایی پیل‌های خورشیدی که با این کاتد ساخته شده‌است ۲۰ درصد بیشتر بوده و در‌‌نهایت کارایی آن به ۸. ۲ درصد رسیده است. این در حالی است که پیل‌های پلاتینی کارایی ۶. ۸ درصدی دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار