هیچ کس انکار نمی کند که جفری استرلینگ به اعضای کمیته اطلاعاتی سنا اعلام کرده است سیا سال 2000 در عملیاتی موسوم به عملیات مرلین، اسناد جعلی درباره تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای ارائه کرده است؛ مسئله ای که بعدها در کتاب جیمز رایزن، خبرنگار نیویورک تایمز موسوم به "وضعیت جنگی" فاش شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "نورمن سولومون" نوشت: با توجه به این مسئله، هفته های اخیر دادخواست جدیدی با بیش از 30 هزار امضا و با عنوان "مجازات به خاطر افشاگری اقدامات جسورانه دولت، یک خدمت آشکار است، نه جرم" تهیه شده است که به موجب آن، امضاکنندگان خواستار رفع همه اتهامات مطرح شده علیه استرلینگ شده اند. از جمله حامیان اولیه این دادخواست عبارتند از: سازمان اکسپوزفکتز،  بنیاد آزادی مطبوعات، "طرح پاسخگویی دولت"، سازمان خبرنگاران بدون مرز و ...


محاکمه استرلینگ، افسر سابق سیا که قرار است اواسط ماه ژانویه برگزار شود، به منزله اقدامی قابل توجه در راستای تلاش های دولت آمریکا علیه افشای اطلاعات محرمانه به شمار می رود. دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مصمم است با استفاده از "قانون جاسوسی" -که برای ارعاب و پیگرد قانونی افرادی تصویب شده است که با افشاگری های خود «امنیت ملی» را در معرض خطر قرار می دهند-،  حقایق مهمی را که مردم حق دارند از آن آگاه شوند، از آنها پنهان نگه دارد. 

رسانه های خبری پس از پوشش خبری گذرا درباره صدور کیفرخواست علیه استرلینگ در چهار سال پیش، تاکنون چندان به این موضوع نپرداخته اند، و تنها گاه و بیگاه گزارش هایی درباره خودداری جیمز رایزن از گواهی دادن درباره اینکه استرلینگ منبع کتاب وی بوده است یا خیر منتشر کرده اند. 

با اینکه خودداری شدید رایزن از افشای نام منابع خود قابل تحسین است، استرلینگ - که متهم به ده فقره جرم است که هفت مورد آن به موجب قانون جاسوسی علیه وی وارد شده است- استحقاق چنین حمایتی را دارد. 

وزارت دادگستری آمریکا جنگی حقوقی را علیه حقوق دموکراتیک ما برای کسب اطلاعاتی بیشتر از آنچه به صورت رسمی منتشر می شود، درباره اقدامات دولت به راه انداخته است. به همین دلیل است که محاکمه قریب الوقوع استرلینگ از اهمیت زیادی برخوردار است. 

استرلینگ متهم است که رایزن را از عملیات سیا درباره ارائه اسناد جعلی در خصوص تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای مطلع کرده است. البته این اتهامات هنوز ثابت نشده است. 

البته هیچ کسی انکار نمی کند که استرلینگ نزد اعضای کمیته اطلاعاتی سنا درباره این عملیات سیا سخن گفته است. رایزن بعداً در کتاب خود این مسئله را فاش کرد. سیا ظاهراً با هدف جلوگیری از تولید و گسترش تسلیحات هسته ای، چنین خطری را افزایش داده است. 

استرلینگ زمانی که اعضای کمیته اطلاعاتی سنا را از عملیات مرلین مطلع ساخت، احتمالاً می دانست که این اقدام موجب خشم سران سیا خواهد شد. هم اکنون چندین سال از افشاگری استرلینگ گذشته است و دولت خود را برای محاکمه وی آماده می کند. 

پیگرد قانونی استرلینگ در واقع افشاگران احتمالی را با یک پیام ضمنی هدف قرار می دهد: اینکه هیچ یک از اطلاعات محرمانه مربوط به "امنیت ملی" کشور را که دولت آمریکا را بی‌کفایت، شرور و دروغگو یا خطرناک جلوه می‌دهد، فاش نکنید، و حتی فکر چنین چیزی را نیز به ذهن خطور ندهید. 



انتهای پیام./.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار