سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص احتمال تصویب تحریم‌های جدید ضد ایران در کنگره گفت تحریم جدید علیه ایران ثمربخش نخواهند بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ جن ساکی ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت : طرح هایی برای حضور واشنگتن در مذاکرات پیشنهاد شده در تاریخ 15 ژانویه وجود دارد اما دولت آمریکا در این " مذاکرات صلح اوکراین " که قرار است در قزاقستان برگزار شود ، شرکت نخواهد کرد با این حال  آن را اقدامی مثبت می داند.

وی افزود : معتقدیم هر فرصتی که منجر به اجرای هرچه بیشتر تعهدات "قرارداد مینسک " از سوی روسیه و جدایی طلبان اوکراینی شود و گامی رو به جلو برای نزدیک تر شدن به یک قطعنامه صلح و اتمام مناقشات شرق اوکراین به شمار آید ، مثبت و مطلوب است . 

پترو پوروشنکو ، رییس جمهوری اوکراین در دسامبر 2014 اعلام کرد که در 15 ژانویه 2015 نشستی در آستانه پایتخت قزاقستان با حضور نمایندگانی از روسیه ، فرانسه و آلمان برگزار خواهد شد که در آن راهکارهای آشتی و پایان دادن به تنش های اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت . 

گفتنی است مذاکرات صلح اوکراین در چندین فرمت مختلف ارائه شده است . بر اساس توافق ماه سپتامبر ( توافق مینسک ) کیف و استقلال طلبان شرق این کشور قرار آتش بس و تواهم نامه لزوم اجرای آن را امضا کردند ؛ با این حال پس از مدتی هر دو طرف یکدیگر را به نقض توافق و آتش بس متهم نمودند . 

وی در ادامه، در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: "من هیچ گونه نظری درباره جزئیات مذاکرات ندارم. من شما را همچنین به این واقعیت ارجاع می‌دهم که هر دو طرف - یا دستکم طرف ایرانی - این گزارش‌ها را رد کرده است."

ساکی در ادامه از اعلام موضع آمریکا در این باره اجتناب ورزیده و فقط به گفتن اینکه "در این باره اظهار نظر نمی‌کنم " بسنده کرد.
 
جین ساکی درباره اقدام احتمالی کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید ایران گفت: "موضع تغيير نکرده است. بی‌ترديد ما فکر نمی‌کنيم که اين کار، گامی سازنده يا درست باشد. ما می‌خواهيم به مذاکره کنندگان فرصت بيشتری برای مذاکرات بدهيم. موضع ما، همين است. ."

پساکی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: "ما از اینکه دولت ترکیه مدتی قبل با برنامه آموزش مخالفان معتدل سوریه در خاک کشورش موافقت کرد، تشکر می کنیم. ما هم از نزدیک با آنها همکاری خواهیم کرد اما در مورد جزئیات آن نمی توانم چیزی بگویم و این موضوعی است که وزارت دفاع باید درباره آن اظهار نظر کند.  "
 
وی در پاسخ به اینکه چه تعداد نیرو قرار است در ترکیه آموزش ببینند گفت: من اطلاعی درباره جزئیات ندارم و همانطور که گفتم این ماموریت به وزارت دفاع مربوط می شود. 
وی افزود: "هدف ما از این برنامه آماده سازی مخالفان برای مبارزه در سوریه است و از این نیروها انتظار داریم از امکانات موجود علیه نظام بشار اسد استفاده کنند."

وی در خصوص مبارزه با داعش گفت: هدف ما و کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با داعش مهار و از بین بردن آ‌ن‌ها در سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی مبارزه با داعش با توجه به اینکه آنها نیز با دولت بشار اسد مبارزه می کنند، گفت: ما بارها گفته‌ایم که تلاش ما تحکیم و تقویت نیروهای مبارز معتدل است. 

جن ساکی درباره حل مشکل آوارگان سوری در لبنان و محدودیت های به وجود آمده از سوی مقامات این کشور گفت: ما با مقامات لبنانی در این خصوص تماس گرفته ایم. تصمیم لبنان و شروط این کشور برای ورود آوارگان سوری ما را جدا نگران کرده است با این وجود می دانیم که مهاجرت آوارگان به این کشور مشکلات متعددی برای آنها به وجود آورده است.
وی افزود: ما تاکنون سه میلیارد دلار برای اسکان پناهندگان سوریه کمک کرده ایم و درخواست اقامت ده هزار پناهنده را نیز صادر کرده ایم.

جن پساکی درباره تلاش مقامات مسئول کردستان عراق برای اعتراف گرفتن از کشورهای جامعه بین المللی بخاطر اقدامات جنایت‌کارانه داعش علیه ایزدی های در کوه های سنجار عراق گفت: اقدام تروریست‌ها در کوه های سنجار و کشتار ایزدی ها از جنایت فراتر است. آنچه در این منطقه رخ داده است وحشت انگیز و رعب آور است. ما تصمیماتی برای اتخاذ اقدامات فوری و مقابله با اینگونه جنایات انجام داده ایم.

خبرنگاری پرسید: حکومت اقلیم کردستان عراق یک زن را از منطقه سنجار به عنوان نماینده خود در واشنگتن معرفی کرده است و وی دیروز به آنجا رسیده است، نظر شما در این باره چیست؟

سخنگوی وزیر خارجه آمریکا افزود: ما از اینکه کردستان عراق یک زن را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده  است خوشحال شدیم و وی را تشویق می کنیم.

جن ساکی درباره روابط آمریکا با کشور کوبا و آزادی 53 زندانی سیاسی این کشور و اسامی آنها گفت: هر زمان که اسامی آنها مشخص شود  خبرگزاری رویتر اسامی آنها را منتشر خواهد کرد ولی در هر حال این کار باید با مشورت آنها صورت گیرد و ما تا کنون فهرست رسمی این افراد را منتشر نکرده ایم.

وی با توجه به اینکه این زندانی ها سیاسی هستند و اسامی آنها طبعا سری است گفت: ما فقط تعداد مشخصی را اعلام کرده ایم. 

وی گفت: یکی از دلایل تغییر سیاست ما در قبال کوبا این است که سیاست های گذشته ما فقط در زمینه اقتصادی نبود. سیاست جدید ما نیز فقط برای آزادی زندانیان نیست. برنامه ها و اهداف ما در این کشور گسترده است که طی هفته های آینده اعلام خواهد شد. یکی از دلایلی که باعث ما سیاست خود را در قبال کوبا تغییر دهیم این است که ما می خواهیم مردم کوبا بتوانند تغییر مثبتی در آینده داشته باشند و بیشتری تمرکز ما بر رعایت حقوق بشر در این کشور است، چرا که ما می دانیم اوضاع در این کشور همچنان نابسامان است و آزادی های شخصی دچار محدودیت است.

جن ساکی تاکید کرد: ما نباید انتظار داشته باشیم که سیاست ها طی چند هفته تغییر کند. وی با توجه به اینکه سیاست های آمریکا در کوبا نتوانسته طی چند دهه تغییر مثبتی ایجاد کند، تاکید کرد که سیاست های گذشته ما در این کشور شکست خورده است.     



انتهای پیام /
برچسب ها: پساکی ، امریکا ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار