منتقد سینما و فیلمنامه نویس گفت: فیلم "چند متر مکعب عشق" با تغییر نگاه مرسوم به قوم افغان، عزت و احترام به این قوم را به نمایش گذاشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "سحر عصر آزاد" در نشست نقد و بررسی فیلم "چند متر مکعب عشق" که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، اظهار کرد: در یک مقطع زمانی، به دلیل ساخت فیلم های متعدد در مورد قوم افغان، نگاه نامناسبی نسبت به این قوم در بین مخاطبان ایجاد شده بود و من نیز قبل از تماشای فیلم «چند متر مکعب عشق» گارد بسته ای نسبت به این فیلم داشتم اما تماشای فیلم، زمینه برقراری ارتباط آسان و همراهی با آن را برایم فراهم کرد.

عصر آزاد با اشاره به صحنه تراژیک فیلم مبنی بر محبوس شدن دختر افغانی و پسر ایرانی در یک کانتینر، افزود: این صحنه تکان دهنده است زیرا کارگردان تراژیک بودن این صحنه را از ریشه ها و کنه وجه اساطیری عشق الهام گرفته ، آن چیزی که سبب ماندگاری عاشق در آثار اساطیری شده تراژیک و ناکام بودن عشق هاست که این ویژگی نشان می دهد عشق چقدر تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: نگاه فیلمساز و سازندگان فیلم یک اثر سینمایی را ویژه می کند و فیلم «چند متر مکعب عشق» دارای چنین ویژگی است، این فیلم ریتم پویایی دارد و تنها در نشان دادن تلخی ها و سیاهی غرق نمی شود.

عصر آزاد بیان کرد: نگاه محترمانه و زیبایی به قوم افغان ها در این فیلم، قابل تحسین است که این ویژگی از ذهنیت فیلمسازان نشات می گیرد و فیلم «چند متر مکعب عشق» نگاه مرسوم به قوم افغان را تغییر داده و عزت و احترام نسبت به این قوم را به نمایش گذاشته است.

این منتقد ادامه داد: در فیلم «چند متر مکعب عشق» با یک اجتماعی مواجهیم که محل زندگی و شرایط آنان انسانی نیست و کارگردان تصویری را از قوم افغان به ما نشان می دهد که به صورت بالقوه نمی توانیم برای آنان شان و شخصیت قایل شویم، هر چند ظاهر شخصیت های این فیلم زیبا نیست اما حریم و حرمت در زندگی انسان های این جامعه همچون غرور و عزت نفس در شخصیت عبدالسلام به نمایش گذاشته شده که همه این ویژگی ها متاثر از ذهنیت کارگردان است و در سکانس های مختلف بروز می کند.

«جمشید محمودی» کارگردان و فیلمنامه نویس چند متر مکعب عشق نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه عشق موضوع اصلی این فیلم است، گفت: عشق قصه ای است که همیشه می توان در مورد آن صحبت کرد و عشق کمبود همه دوران هاست مرور یک داستان عاشقانه و توصیه تماشای آن به مردم فکر می کنم پیشنهاد بدی نباشد.

وی با اشاره به موضوع اصلی فیلم "چند متر مکعب عشق" اظهار کرد: علاقه نداشتم که مخاطب با پیشفرض خاصی به تماشای فیلم بنشیند و با توجه به روند داستان در همه اجزای فیلم، قاب بندی،انتخاب بازیگران و طراحی صحنه تلاش کردیم که گداگرافی را روایت نکنیم.

محمودی در پاسخ به این سئوال که نقش غفور در فیلم "چند متر مکعب عشق" نمایندگی جریان معترض به حضور افغان ها در ایران است، افزود: این شخصیت سعی کرده که نگاه منصفانه ای به دو قوم افغانی و ایرانی داشته باشد و برهمین اساس تلاش کردیم به صورت غیر مستقیم تغییر نگاه به قوم افغان در کشور را بیان کنیم.

«نوید محمودی» تهیه کننده فیلم "چند متر مکعب عشق" نیز در این نشست گفت: در زندگی هر انسان، عشق وجود دارد و انسانی که عاشق نشود، وجود ندارد و ما دریافت خود از عشق را در فیلم «چند متر مکعب عشق» روایت کردیم.

محمودی گفت: تا به امروز هر نگاهی را که به عشق داشته ایم باید کنار بگذاریم و به عشق به عنوان عشق نگاه کنیم، عشق هیچ کدام از قواعد را نمی داند، اگر قاعده داشت ما فیلم "چند متر مکعب عشق" را نمی ساختیم.

"مسعود میرطاهری"بازیگر نقش غفور در فیلم "چند متر مکعب عشق"نیز در ادامه این نشست گفت: بسیاری از بازیگران نقش منفی را دوست ندارند اما به عقیده من، بازی نقش منفی خوب است زیرا در فیلم گره ایجاد می کند، روند داستان فیلم را تغییر می دهد و باعث ایجاد اتفاق هایی در فیلم می شود.

فیلم "چند متر مکعب عشق" به کارگردانی جمشید محمودی و تهیه کنندگی نوید محمودی، داستان زندگی و ارتباط عاطفی یک دختر افغان با پسر ایرانی را روایت می کند.

این فیلم سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سی و دومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده است.

فیلم "چند متر مکعب عشق" به عنوان نماینده سینمای افغانستان در اسکار 2015 شرکت کرده و در نوزدهمین جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی، پنجاهمین جشنواره فیلم شیکاگو آمریکا، شصت و سومین جشنواره فیلم مانهایم-هایدلبرگ آلمان، هجدهمین جشنواره فیلم تالین استونی، چهل و پنجمین جشنواره فیلم گوا هند، جشنواره فیلم فیلمکس توکیو ژاپن، بیست و ششمین جشنواره بین المللی پالم اسپرینگز کالیفرنیا و یازدهمین جشنواره فیلم دبی نیز حضور داشته است.

فیلم "چند متر مکعب عشق" لوح سپاس و تندیس خلاقیت و استعداد درخشان هشتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را دریافت کرد و در سه بخش بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین مهندسی صدای این جشن، نامزد دریافت جایزه بود.

در این فیلم ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح، علیرضا استادی، مسعود میر طاهری، افشین سلیمان پور، امیر غفور صدخسروی، کاظم علیزاده ایفای نقش کرده اند.

نشست نقد و بررسی فیلم «چند متر مکعب عشق» با حضور جمشید محمودی(کارگردان)،نوید محمودی(تهیه کننده)، سحر عصرآزاد(منتقد)، مسعود میر طاهری(بازیگر) و محمدرضا مقدسیان مجری و کارشناس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.